Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.07.21, imieniny obchodzą: Daniel, Dalida

Autyzm – zaburzenie współwystępujące z upośledzeniem intelektualnym

Młynarska (2008), podaje, że pojęcie „autyzm” pochodzi od greckiego słowa „autos”, czyli „sam”. Jest on stanem niepełnosprawności na płaszczyźnie rozwojowej. Charakteryzuje się wycofaniem z życia i zamknięciem w swoim własnym świecie. Mowa osób z autyzmem jest bardzo często zaburzona lub nie wykształca się w ogóle. Na gruncie kontaktów interpersonalnych występuje wiele trudności i braków. Wiąże się to również z deficytami w życiu uczuciowym tych osób. Kruk- Lasocka (2007, s. 276) definiuje autyzm wczesnodziecięcy, jako „zespół poważnych zaburzeń rozwojowych dziecka, manifestujących się do 30. miesiąca życia, związanych z wrodzonymi dysfunkcjami układu nerwowego”. Częściej występuje on u chłopców niż u dziewcząt. Jest to stosunek 4:1. Częstotliwość autyzmu wynosi 15 na 10 000 żywych urodzeń. Objawy ujawniają się w bardzo różny sposób u poszczególnych dzieci.
Kruk- Lasocka (1999) powołuje się na Kannera, który w roku 1943 po raz pierwszy opisał autyzm, jako charakterystyczny zespół zaburzeń. Wyróżnił on specyficzne dla tego zespołu objawy tj.: trudności w kontaktach społecznych, stereotypowość i rutyna w codziennych czynnościach i sytuacjach, echolalia, niekomunikatywna wypowiedź lub brak mowy, nie rozróżnianie zaimków. Młynarska (2008), pisze, że Kanner akcentuje charakterystyczną dla dzieci z autyzmem obsesyjną potrzebę zachowania niezmienności w otoczeniu. Zachwianie tego porządku prowadzi do ataków złości, czasami nawet szału. Dzieci te uwielbiają bardzo precyzyjnie posługiwać się przedmiotami, manipulować nimi i operować: np. układać w szeregu, kręcić kółkami. Zdarza się, że mogą pojawić się tzw. zdolności „wyspowe”, dotyczące konkretnego obszaru funkcjonowania np. pamięć muzyczna, słowna, liczbowa, wzrokowa. Obok tych klasycznych objawów autyzmu dziecięcego, Młynarska (2008) dodaje brak rozumienia mowy, co w bardzo dużym stopniu powoduje współwystępowanie upośledzenia intelektualnego.
Według Smith (2009) autyzm dziecięcy należy do tzw. „spectrum zaburzeń autystycznych”, (autistic spectrum disorder- ASD). W skład tego spectrum wchodzą dodatkowo cztery zaburzenia: Zespół Hellera, Aspergera i Retta oraz rozległe zaburzenia rozwoju, które nie da się zakwalifikować do żadnej innej grupy. Poszczególne zaburzenia ujawniają podobieństwa w zachowaniu, przede wszystkim w zakresie komunikacji, umiejętności społecznych oraz zainteresowaniach.
Jak wcześniej zostało wspomniane, dzieci dotknięte autyzmem napotykają w swoim życiu wiele trudności. M. Nowina-Konopka (2009) zaznacza, że to, co dla tych dzieci jest najtrudniejsze, to nawiązywanie prawidłowych relacji z innymi ludźmi. Nie mają one potrzeby przebywania z dorosłymi ani rówieśnikami, przytulania się ani dzielenia się swoimi przeżyciami. Normalnie rozwijające się dziecko już wieku 4 lat rozumie zasady obowiązujące w grupie, zwłaszcza podczas zabawy. Dzieci autystyczne mają z tym wiele problemów. Nie lubią one bawić się z rówieśnikami. Wynika to z tego, że podczas zabawy nie da się przewidzieć zachowań, ruchów innych dzieci. Autyści dążą, bowiem do zachowania niezmienności w otoczeniu. Wolą bawić się w samotności, najchętniej zapalając i zgaszając światło. Jest to dla nich zabawa logiczna i zrozumiała, której przebieg da się przewidzieć.

 

Kolejnym elementem, który powoduje, że dzieci autystyczne mają trudności w nawiązywaniu relacji, jest niemożność prawidłowego porozumiewania się i brak rozumienia sygnałów werbalnych i niewerbalnych tj. kontakt wzrokowy, mimika, emocje, mowa. Z ogromną trudnością przychodzi im odczytywanie wyrazu twarzy danej osoby, tonu głosu, jakim ta osoba się posługuje. Dlatego też nie rozumieją zasad panujących w społeczeństwie, wielokrotnie zachowują się i mówią rzeczy nieodpowiednie do danej sytuacji. Osoby te mają uczucia, mimo wszechobecnie panującym stereotypom. Jednakże mają ograniczoną zdolność ich komunikowania. Sami, bowiem często nie potrafią zidentyfikować i nazwać swoich emocji, a tym bardziej przenieść je na inne osoby i z nimi je utożsamiać. Emocje są tu elementem bardzo abstrakcyjnym

Opracowanie:

Beata Kozłowska

Brak komentarzy do: “Autyzm – zaburzenie współwystępujące z upośledzeniem intelektualnym”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Osoby niepełnosprawne zyskają teraz pomoc podczas jednej z bardzo istotnych czynności dnia codziennego. Spożywanie posiłków w przypadku niemożliwości wykonania tej czynności samodzielnie angażuje czas opiekuna. Istotny jest jednak nie tylko

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W dniu 1 lipca 2016 r. weszły w życie rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 czerwca 2016 r.: w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji