Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.11.21, imieniny obchodzą: Janusz, Konrad

Bariery w komunikowaniu się

T. Gordon przedstawia następujące kategorie nieefektywnych komunikatów, które kierują rodzice do dzieci:
„Przekazywanie „wypowiedzi z rozwiązaniem”
1. Zarządzać, rozkazywać, komenderować.

„Idź i poszukaj sobie czegoś do zabawy.” (…)
2. Ostrzegać, upominać, grozić.

„Jeśli Ty nie przestaniesz, ja zacznę krzyczeć.” (…)
3. Przekonywać, wygłaszać kazania, moralizować.

„Nigdy nikomu nie przeszkadzaj przy czytaniu.” (…)
4. Radzić, robić propozycje lub podawać rozwiązania.

„Dlaczego nie wyjdziesz bawić się na dworze?” (…)”
Te komunikaty kierowane do dziecka dostarczają mu gotowego wyjścia z sytuacji, w której się znajduje. Są to przekonania rodziców. Komunikaty te kolejno są: nakazem wykonania polecenia rodziców, groźbą, przekonaniem, radą. Skutkiem kierowania takich komunikatów do dziecka może być buntowanie się dziecka, odczucie braku zaufania ze strony rodziców, poczucie niższości.

„Nadawanie „wypowiedzi poniżającej”
1. Osądzać, krytykować, obwiniać.
„Mógłbyś to lepiej wiedzieć.” (…)
2. Strofować, wyszydzać, zawstydzać.

„Jesteś źle wychowanym bachorem.” (…)
3. Interpretować, stawiać diagnozy, dokonywać psychoanalizy.

„Ty tylko chcesz zwracać na siebie uwagę.” (…)
4. Pouczać, wskazywać.

„Nie wypada komuś przerywać.” (…)”
Te komunikaty kierowane do dziecka są lekceważące, negatywnie wpływają na ambicje dziecka, akcentują niezaradność. Powoduje to u dzieci poczucie winy, skrzywdzenia, negatywny obraz własnej osoby.
Bariery w komunikowaniu się rodziców z dziećmi:
„Rozkazywanie, komenderowanie”

Takie komunikaty sprawiają, iż zdanie i pragnienia dziecka nie są istotne, natomiast racje rodziców są ważniejsze i dzieci powinny się do nich stosować. Powodują obawę dziecka przed rodzicem, ale także często złość, zdenerwowanie, użycie siły i sprzeciw.

„Ostrzeżenia, napominania, groźby”
Wyzwalają w dziecku lęk i poczucie bycia zależnym, nieuznawania jego pragnień i zainteresowań, dziecko może przejawiać też złość i negatywy stosunek do rodziców.
„Przekonywanie, moralizowanie, wygłaszanie „kazań””

Rodzice okazują dziecku brak zaufania i nakłaniają do postępowania według racji innych osób, dziecko czuje się winne i niedobre.

„Rady, propozycje lub dyktowanie gotowych rozwiązań”

Dzieci czują, że rodzice nie wierzą w ich możliwości poprawnej oceny sytuacji i wyciagnięcia wniosków. Niekiedy skutkują byciem zależnym od rodziców i bezradnością.
„Potępiające „kazania”, przedstawianie logicznych argumentów”

Powodują u dzieci poczucie niższości, bycia zależnym. Dzieci bronią się przed logicznymi argumentami, czują się urażone. Denerwują się, gdy rodzice przekazują im informacje, które one już znają, niekiedy lekceważą argumenty rodziców.

„Osądzanie, krytyka, sprzeciw, obwinianie”
Komunikaty te sprawiają, że dziecko czuje się niedojrzałe, nieistotne, bezmyślne. Nieustanne ocenianie dziecka może spowodować jego zamknięcie w sobie, przejawy złości, poczucie braku miłości rodziców.
„Pochwały, aprobata”

Jeżeli dziecko uzna, że pochwała nie jest przez niego zasłużona, może okazywać złość, niechęć, niezadowolenie. Natomiast, gdy dziecko nie zostanie pochwalone w sytuacji, w której zawsze otrzymywało pochwałę, prawdopodobnie będzie odczuwało otrzymanie negatywnej oceny. Niejednokrotnie dzieci uważają, iż otrzymały pochwałę, ponieważ ich rodzice chcą w ten sposób uzyskać dla siebie jakąś korzyść. Wielokrotnie chwalone dzieci pragną być ciągle chwalone, niekiedy ją także wymuszają.

„Wymyślanie, ośmieszanie, zawstydzanie”
Dzieci przez otrzymywanie takich komunikatów czują się niewartościowe, niedobre, nie obdarzane miłością. Niejednokrotnie dziecko udziela riposty na taki komunikat.

„Interpretacje, analizowanie, stawianie diagnoz”
Jeśli rodzice trafnie przewidują przyczynę danego postępowania dziecka i wyrażają to w tych komunikatach, to dziecko czuje się skrępowane, zawstydzone. Jednakże, jeśli rodzice się mylą, dziecko złości się, gdy zostanie niesłusznie oskarżone. Rodzice w ten sposób podkreślają swoją wyższość, co sprawia zamknięcie się w sobie dziecka.

„Uspokajanie, okazywanie współczucia, pocieszanie, podpieranie”
Pierwszy z tych komunikatów skierowany do dziecka, które w danej sytuacji odczuwa silne emocje, powoduje, iż dziecko czuje, że rodzic go nie rozumie. Drugi komunikat odbierają w charakterze próby zmiany ich odczuć, co skutkuje nastawieniem sceptycznym.
„Dochodzenie, wypytywanie, przesłuchiwanie”

Dzieci odbierają zadawanie pytań przez rodziców jako nieufność, chęć podyktowania swoich racji, czują się niepewnie.
„Rozpraszanie, odwracanie uwagi , „rozpogadzanie nastroju”, bagatelizowanie”

Te komunikaty mogą sprawić, że dziecko poczuje się odrzucone, urażone.

 

Monika Kozicka

 

Literatura
T. Gordon, Wychowanie bez porażek. Rozwiązywanie konfliktów między rodzicami a dziećmi. Tłum. A. Makowska, E. Sujak, Warszawa 1993, Instytut Wydawniczy PAX,
B. Harwas-Napierała, Komunikacja interpersonalna w rodzinie, Poznań 2008, Wyd. UAM

Brak komentarzy do: “Bariery w komunikowaniu się”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

We wspomnianej wyszukiwarce osoby z niepełnosprawnością znajdą prawie 12 tys. dostępnych dla siebie miejsc, niezbędnych każdemu w codziennym życiu. Niepełnosprawnik obecny jest w kilku większych miastach, m.in. w Poznaniu, Toruniu, …

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

Środowiskowy Dom Samopomocy „Dworek” jest placówka pobytu dziennego, przeznaczoną dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Zapewniamy pomoc przy rozwiązywaniu problemów życia codziennego poprzez udział w treningach przygotowujących do sam

ŚDS w Krośnie

ŚDS w Krośnie

Środowiskowy Dom Samopomocy przy ulicy Kletówka 7a, został utworzony Uchwałą NR XL VIII/1066/2002 Rady Miasta Krosna z dnia 7 października 2002 roku. Celem działalności jest świadczenie usług opiekuńczych osobom z …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji