Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.06.26, imieniny obchodzą: Jan, Paula

Cele nauczania i wychowania psychoseksualnego – miejsce i czas (cz.2)

W przypadku osób z niepełnosprawnością intelektualną, edukację seksualną można podzielić na trzy etapy. Różnią się one czasem rozpoczęcia terapii oraz siłą wywieranego wpływu na intymne życie osób upośledzonych. Pierwszy etap wstępny to edukacja bierna. Obejmuje ona szkolenia specjalistów, rodziców. Zaczyna się we wczesnym dzieciństwie, przed wystąpieniem jakichkolwiek zachowań seksualnych. Celem edukacji biernej jest nauka intymności oraz kontroli zachowań. Realizuje się ją podczas samoobsługi oraz uspołecznienia. Kolejnym etapem jest edukacja systematyczna. Polega ona na obserwacji i szkoleniu rodziców. Dąży się tu do zrozumienia płciowości i cech seksualności przez osoby z niepełnosprawnością. Należy wziąć pod uwagę poziom rozwoju takiej osoby, stopień niepełnosprawności oraz sposób komunikowania się z otoczeniem. Ostatnim a zarazem najtrudniejszym etapem jest edukacja inwazyjna. Obejmuje ona osoby dorosłe z niepełnosprawnością intelektualną, u których utrwaliły się niekorzystne nawyki seksualne, oraz które nie zostały objęte dwoma wcześniejszymi etapami edukacji seksualnej.

 
Cenne w przypadku wychowania osób z głębszą niepełnosprawnością stają się spotkania, zajęcia, warsztaty, a także rozmowy podczas codziennej pracy, na temat poprawnych form okazywania uczuć osobie kochanej, okazywania jej szacunku oraz konieczności wzięcia odpowiedzialności za nią. Do ważnych kwestii, które powinno się poruszać podczas takich rozmów należy informowanie o sposobach spędzania wolnego czasu, o istocie związku partnerskiego, o możliwościach i ograniczeniach funkcjonowania związku w życiu codziennym.

 
Czasem, w którym młody człowiek najsilniej odczuwa swoją seksualność jest okres dojrzewania. Towarzyszą temu liczne trudności, a przeżycia z tym związane rzutują na przyszłe, dorosłe życie. Dojrzewanie jest czasem przechodzenia z dzieciństwa w dorosłość. Wtedy właśnie kształtuje się potrzeba dawania. Dojrzewanie seksualne odbywa się poprzez dojrzewanie fizyczne. Młody człowiek powinien zostać poinformowany o wszystkich nadchodzących zmianach fizjologicznych. Najlepiej jeśli zatroszczą się o to osoby najbliższe i zaufane. Nastolatkowie rzadko zwracają się do dorosłych o radę w dziedzinie seksualności. Niewłaściwa bądź rozpoczęta w nieodpowiednim czasie edukacja seksualna, może być przyczyną wielu negatywnych skutków. Młodzież niepełnosprawna intelektualnie, przede wszystkim w stopniu głębszym, może przejawiać niewłaściwe reakcje na zachodzące zmiany ciała, związane z procesem dojrzewania. Reakcje te będą wynikiem braku właściwej wiedzy i zrozumienia danego stanu rzeczy. Do skutków nieprzygotowania młodzieży upośledzonej do dojrzewania fizycznego należy między innymi: lęk, niepewność, złość i rozpacz, często występuje również regres w rozwoju. Przykładem takich zmian fizjologicznych może być pojawienie się pierwszej miesiączki u dziewcząt. Nieprzygotowane na to dziewczęta mogą uznać krwawienie jako objaw choroby, coś „brudnego”, złego. U chłopców w tym okresie pojawiają się pierwsze polucje. Brak informacji na ten temat powoduje, że odczuwają oni wstyd, a także doświadczają obniżenia poczucia własnej wartości. Niewiedza taka, zarówno u chłopców jak i dziewczynek, bardzo często prowadzi do pojawienia się zachowań agresywnych, autoagresywnych oraz depresji.

 
Brak wychowania i edukacji seksualnej powoduje zaburzenia u osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Przyczynia się to wystąpienia nieprawidłowych sposobów radzenia sobie z popędem seksualnym, pojawienia się nieplanowanych ciąż, wzrostu liczby chorób przenoszonych drogą płciową oraz przestępstw i wykroczeń na tle seksualnym. Osoba niepełnosprawna, która została niepoinformowana o swojej seksualności i o oczekiwania społeczeństwa związanych z tą sferą, może przejawiać zachowania seksualne w miejscach użytku publicznego. Częstym też zachowaniem jest zbyt emocjonalne postępowanie w stosunku do obcych ludzi, które może być odbierane jako niewłaściwe, irytujące, obraźliwe.

Opracowanie: Beata Kozłowska

 

Literatura:

1. Gajewska B., Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu głębszym jako problem rodziny, w: Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną., red. J. Głodkowska, A. Giryński, Warszawa 2005, s. 98-100.
2. Fornalik I., Miłość, seks i prokreacja jako wartość w dorosłym życiu osoby z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, w: O seksualności osób niepełnosprawnych, red. A. Ostrowska, Warszawa 2007, s. 55.
3. Augustyn J., Wychowanie do integracji seksualnej, Kraków 1994., s. 74-75.
4. Janiszewska- Nieścioruk Z., Społeczna (dez)akceptacja seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną, „Szkoła Specjalna” 2005, nr 2, s.121.
5. Fairbairn G., Rowley D., Etyczne aspekty seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną, w: Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną- uwalnianie od schematów i uprzedzeń, red. J. Głodkowska, A. Giryński, Warszawa 2005, s. 17.

Brak komentarzy do: “Cele nauczania i wychowania psychoseksualnego – miejsce i czas (cz.2)”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

Środowiskowy Dom Samopomocy „Dworek” jest placówka pobytu dziennego, przeznaczoną dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Zapewniamy pomoc przy rozwiązywaniu problemów życia codziennego poprzez udział w treningach przygotowujących do samodzielnego życia, podjęcia …

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Osoby niepełnosprawne zyskają teraz pomoc podczas jednej z bardzo istotnych czynności dnia codziennego. Spożywanie posiłków w przypadku niemożliwości wykonania tej czynności samodzielnie angażuje czas opiekuna. Istotny jest jednak nie tylko

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy, zwane inaczej ośrodkami wsparcia, służą budowaniu sieci oparcia społecznego i przygotowują do życia w społeczeństwie oraz funkcjonowania w środowisku. Są przeznaczone dla osób przewlekle, psychicznie chorych

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji