Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.11.24, imieniny obchodzą: Flora, Emma

Cele nauczania i wychowania psychoseksualnego – Treści i metody cz. 2

A. Giryński zaznacza, że najważniejszym celem edukacji seksualnej osób z niepełnosprawnością intelektualną jest kształtowanie tożsamości seksualnej. Niewystarczający system edukacji prowadzi do niezadowalającego stanu rozwoju poczucia tożsamości płciowej. Opinię tę potwierdza również M. Kościelska dodając, że kształtowanie tożsamości seksualnej powinno uwzględniać: formowanie obrazu siebie jako dziewczyny bądź chłopca, kobiety bądź mężczyzny, wiedzę na temat własnej płciowości, akceptację płciowości, właściwy stosunek do płci przeciwnej, realizowanie ról związanych z płcią.

 
Pojęcie tożsamości jest bardzo istotne podczas omawiania zagadnień wychowania seksualnego. Warunkiem świadomego funkcjonowanie człowieka jest posiadanie w życiu poczucia własnej, szeroko rozumianej tożsamości, także tożsamości płci. Proces kształtowania się tożsamości seksualnej jest uwarunkowany przez czynniki biologiczne, psychiczne i społeczne. U osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną poczucie tożsamości płci jest zaburzone. Wynika to z nieprawidłowego rozwoju funkcji organizmu.

 

Nauczyciel ma za zadanie wspomagać właściwe kształtowanie się poczucia tożsamości poprzez uczenie dziecka odczuwania i akceptacji swego ciała, przekazywanie schematów funkcjonowania i zachowania się właściwego dla danej płci, tak aby wyraźniej zaznaczyć różnice między chłopcem a dziewczynką. Ważne jest, aby nagradzać i wzmacniać pozytywnie wszelkie przejawy kobiecości u dziewcząt oraz męskości u chłopców.

 

Z. Izdebski pisze, że najistotniejszym celem wychowania seksualnego jest przekazanie dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie czym jest seksualność, jakie jest jej znaczenie w życiu człowieka. Niezmiernie ważne jest przekazanie informacji na temat odpowiedzialności związanej z ekspresją seksualną oraz problemami jakie ona ze sobą może nieść. Ścisła kontrola rodziców uniemożliwia dzieciom upośledzonym dotarcie do informacji na temat seksualności. Kolejnym celem wyznaczonym przez tego autora, jest przygotowanie dziecka niepełnosprawnego do dojrzewania i zmian anatomiczno-fizjologicznych. Ważne jest też uwzględnienie problemów i trudności. jakie są związane ze znaczeniem ról płciowych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w kontaktach z rówieśnikami. Trudnościom tym towarzyszy często niska samoocena tych osób, brak poczucia atrakcyjności i akceptacji własnej fizyczności. Wychowanie seksualne powinno również zmierzać do poszerzania i wzbogacania doświadczeń osób niepełnosprawnych, związanych z kontaktami społecznymi. Istotnym zadaniem jest ćwiczenie społecznie akceptowanych zachowań i umiejętności, które w przyszłości będę sprzyjały tworzeniu właściwych i satysfakcjonujących relacji z innymi i związków partnerskich.

 

Opracowanie: Beata Kozłowska

 

Literatura:
1. Giryński A., Edukacja seksualna osób niepełnosprawnych intelektualnie w świetle opinii rodziców i nauczycieli, w: Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną- uwalnianie od schematów i uprzedzeń, red. J. Głodkowska, A. Giryński, Warszawa 2005, s. 64.
2. Koscielska M., Być kobietą być meżczyzną- co to znaczy w odniesieniu do osób niepełnosprawnych intelektualnie, „Nowinki Psychologiczne”, Warszawa 2000, nr 2, s. 37.
3. Lausch K.K., Wychowanie seksualne uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną- wybrane zagadnienia, w: Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych w stopniu znacznym i umiarkowanym, cz. II, red. M. Piszczek, Warszawa 2002, s. 73.
4. Izdebski Z., Rodzice dziecka niepełnosprawnego wobec jego seksualności, w: O seksualności osób niepełnosprawnych, red. A. Ostrowska, Warszawa, 2007,s. 31-34.

Brak komentarzy do: “Cele nauczania i wychowania psychoseksualnego – Treści i metody cz. 2”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy, zwane inaczej ośrodkami wsparcia, służą budowaniu sieci oparcia społecznego i przygotowują do życia w społeczeństwie oraz funkcjonowania w środowisku. Są przeznaczone dla osób przewlekle, psychicznie chorych i …

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Osoby niepełnosprawne zyskają teraz pomoc podczas jednej z bardzo istotnych czynności dnia codziennego. Spożywanie posiłków w przypadku niemożliwości wykonania tej czynności samodzielnie angażuje czas opiekuna. Istotny jest jednak nie tylko

Poznań: wystawa „O piękna niepełnosprawności!”

Poznań: wystawa „O piękna niepełnosprawności!”

Galeria Miejska Arsenał zaprasza na wystawę Marca Tobiasa Winterhagena. Galeria Miejska Arsenał zaprasza na wystawę Marca Tobiasa Winterhagena, której tematem przewodnim jest niepełnosprawność. Wernisaż zaplanowano na 21 listopada o go

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji