Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.08.20, imieniny obchodzą: Bernard, Samuel

Cele nauczania i wychowania psychoseksualnego – miejsce i czas (cz.1)

Wychowanie seksualne jest procesem długotrwałym i złożonym. Miejscem takiego wychowania jest przede wszystkim rodzina, ale również inne środowiska, takie jak szkoła, katecheza, Kościół, inne instytucje. J. Augustyn pisze, że dziecko rodzi się już jako „wielka potrzeba miłości”, a którą zaspokajają rodzice. Wychowanie seksualne zaczyna się więc od włączenia dziecka we wzajemną miłość rodziców. Kiedy owa potrzeba miłości dziecka zostaje zaspokojona, wtedy spontanicznie zmienia się ona w potrzebę dawania. Już niewielkie i delikatne gesty miłości i czułości pomiędzy rodzicami kształtują w świadomości dziecka pozytywny stosunek do ciała i seksualności. Uczy się ono wyrażania miłości poprzez cielesny kontakt z ojcem i matką. Wychowanie seksualne jest procesem ciągłym, który zaczyna się po okresie niemowlęctwa a kończy w późnym okresie młodzieńczym. Jest procesem długim, systematycznym, wplecionym w naturalne i codzienne sytuacje życiowe. Uświadamianie seksualne trwa wiele lat i przypomina „budowanie muru z małych cegiełek”. Przebiega poprzez wszystkie etapy rozwoju. Proces stymulacji społecznego uczenia się i edukacji seksualnej osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, należy rozpocząć w jak najmłodszym wieku,, w jak najszerszym zakresie możliwych do zaistnienia relacji społecznych, w jak najbardziej naturalnych dla danej relacji okolicznościach jej realizacji.

 
Najważniejszym miejscem w jakim ma się dokonywać wychowanie seksualne jest rodzina, ale obowiązek wychowania seksualnego spoczywa również na Kościele, jako instytucji dzięki której człowiek może spotykać się z Bogiem i odkrywać siebie jako człowieka. Biskupi i wszyscy kapłani zobowiązani są do tego, aby nauczać na temat wychowania seksualnego, zgodnie z zasadami moralności . Do duszpasterzy należy zadanie doboru treści i metod, oraz wybrania właściwych osób do poprowadzenia danych lekcji religii.

 
Wszelkiego rodzaju instytucje powołane do opieki nad osobami niepełnosprawnymi intelektualnie równolegle z rodziną, powinny spełniać podstawową rolę w procesie edukacji psychoseksualnej osób z upośledzeniem. Placówki edukacyjne podejmują celowe, zamierzone formy oddziaływania rahabilitacyjnego i rewalidacyjnego skierowane na osoby z niepełnosprawnością. Oddziaływania te powinny opierać się na trzech zasadach przyjętych w pedagogice specjalnej tj. integracji, normalizacji, personalizacji. Najważniejszym zadaniem takich placówek powinno być szeroko rozumiane wychowanie psychoseksualne.

 
Jak zostało wcześniej wspomniane wychowanie psychoseksualne należy realizować od pierwszych chwil życia dziecka. Wtedy zaczyna ono kształtować swoją tożsamość i świadomość płci. Głównym wychowawcą podczas pierwszych trzech lat życia dziecka jest matka. Badania jednak potwierdzają, że również ojciec wywiera ogromny wpływ na kształtowanie się tożsamości seksualnej dziecka. Jego rola w tej kwestii jest nieoceniona. Istotne jest, aby podczas tak ważnego procesu jakim jest wychowanie psychoseksualne byli obecni oboje rodziców.

Opracowanie: Beata Kozłowska

 

Literatura:

1. Giryński A., Edukacja seksualna osób niepełnosprawnych intelektualnie w świetle opinii rodziców i nauczycieli, w: Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną- uwalnianie od schematów i uprzedzeń, red. J. Głodkowska, A. Giryński, Warszawa 2005, s. 67.

2. Nowak- Lipinska K., Czego Jaś się nie nauczył…?, „Bardziej Kochani” 2006, nr 4, s.15.

3. Augustyn J., Wychowanie do integracji seksualnej, Kraków 1994, s. 96.

5. Fornalik I., Miłość, seks i prokreacja jako wartość w dorosłym życiu osoby z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, w: O seksualności osób niepełnosprawnych, red. A. Ostrowska, Warszawa 2007, s. 59;

6.Huszcz M., Wychowanie seksualne dzieci specjalnej troski w młodszym wieku szkolnym, Warszawa 1999. s. 25; Stelter Ż., Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2009, s. 108.

6. Kongregacja Wychowania Chrześcijańskiego, Deklaracja o niektórych zagadnieniach etyki seksualnej „Persona Humana” (29.12.1975), Wrocław 1993, nr 13.

Brak komentarzy do: “Cele nauczania i wychowania psychoseksualnego – miejsce i czas (cz.1)”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W dniu 1 lipca 2016 r. weszły w życie rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 czerwca 2016 r.: w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego …

Bezpieczny i Aktywny Senior

Bezpieczny i Aktywny Senior

Porozumienie w imieniu MRPiPS sygnowała minister Elżbieta Rafalska, ze strony ZUS podpisała je prezes Zakładu prof. Gertruda Uścińska, a Pocztę Polską reprezentował jej prezes Przemysław Sypniewski. – To porozumienie jest ważne …

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Osoby niepełnosprawne zyskają teraz pomoc podczas jednej z bardzo istotnych czynności dnia codziennego. Spożywanie posiłków w przypadku niemożliwości wykonania tej czynności samodzielnie angażuje czas opiekuna. Istotny jest jednak nie tylko

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji