Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.08.19, imieniny obchodzą: Jan, Bolesław

Cele nauczania i wychowania psychoseksualnego – rola wychowania (cz.1)

Niezwykle ważną postacią w procesie wychowania jest osoba wychowawcy. To od jego postawy, umiejętności, wiedzy, doświadczenia i chęci w dużym stopniu zależy powodzenie w kształtowaniu właściwego charakteru młodego człowieka. Pierwszymi wychowawcami stają się rodzice. Ich rola jest znacząca i w sposób znaczy wpływa na dalszy los każdego dziecka. Rodzice w życiu dziecka są wszystkim. Pierwsza identyfikacja siebie jako chłopca bądź dziewczynki odbywa się poprzez to, w jaki sposób rodzice odnoszą się do płciowości swego dziecka. Dziecko obserwując relacje swoich rodziców tworzy własne pojęcie małżeństwa i rodziny.

 
Rodzice są odpowiedzialni za styl życia i wartości w jakich wychowują swoje dzieci. Nie wystarczy tylko kochać swoje dzieci. Należy potrafić to okazać. Dziecko podlega szerokiemu i wielostronnemu oddziaływaniu swoich rodziców, którzy uczą co jest dobrem, a co złem. To od nich młody człowiek przyswaja sposób myślenia, osądzania, nabywa postawy i wartości. Nauczanie takie ma charakter automatyczny, gdyż odbywa się w środowisku naturalnym. Wpływ rodziców w ogromny sposób oddziałuje na świadomość dziecka, ponieważ towarzyszą temu uczucia i emocje. Obraz matki i ojca utrwalony w umyśle dziecka zostanie przeniesione na dalsze życie. Wzajemne relacje rodziców odgrywają ogromna rolę w formowaniu postaw dzieci, także w sferze seksualnej. Dzieci utożsamiają się z poglądami, opiniami i ocenami rodziców, i przyjmują je za swoje. Dziecko, które zostało nauczone przez rodziców traktowania sfery seksualnej w sposób naturalny, zgodny z prawdą i z właściwym umiarem, przyjmuje ono bez trudności wyjaśnienia nauczyciela dotyczące płci.

 

 

Rodzice nie powinni stronić od podejmowania ze swoimi niepełnosprawnymi dziećmi rozmów o małżeństwie, obowiązkach żony i męża oraz o odpowiedzialności za swoją rodzinę. W sytuacji osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, wielokrotnie lepszym rozwiązaniem zdaje się być pozostanie w domach rodzinnych, niż zawarcie związku małżeńskiego. Należy więc przedstawić różne opcje i możliwości wyboru. Osoba niepełnosprawna nie musi realizować swoją kobiecość bądź męskość jedynie poprzez małżeństwo. Rolą rodziców jest uświadamianie, że człowiek aby czuć się osobą ważna, wartościową i dorosłą, nie musi stać się żoną lub mężem. Niezwykle ważne jest przekazywanie dziecku niepełnosprawnemu wiedzy na temat istnienia różnych rodzajów i odcieni miłości: rodzicielskiej, przyjacielskiej, do osoby płci przeciwnej. Przy takim wyjaśnianiu pożyteczne jest wskazanie na fakt, że miłość nie zawsze musi być odwzajemniona, a relacje z osobą odmiennej płci powinno zostać jedynie na stopie przyjacielskiej. Wychowanie seksualne przynosi owoce, jeżeli stosunki między rodzicami a dziećmi są właściwe i zdrowe. Dziecko akceptowane w pełni przez rodziców czuje się prawdziwie zaspokojone pod każdym względem. Rozwija się ono właściwie, jest spokojne, ufne, radosne. Natomiast dziecko odrzucone odczuwa frustrację, a surowa dyscyplina, brak wparcia i zrozumienia ze strony rodziców powodują zaburzenia emocjonalne. Z kolei wychowawca nadmiernie opiekuńczy akceptacji wobec dziecka niezwykle mu szkodzi. Dziecko jest wyręczane ze wszystkich obowiązków i zadań. Takie postępowanie wyzwala w dzieciach egoizm i egocentryzm. Są one często w życiu dorosłym niesamodzielne i nieporadne życiowo, nadmiernie zależne od rodziców lub innych wychowawców. Równie niezwykle krzywdząca jest postawa obojętna. W relacji takiej występuje obojętność i oschłość uczuciowa. Dzieci są na marginesie zainteresowań rodziców. Dzieci z takich rodzin pragną za wszelką cenę zwrócić uwagę innych. Z tego też powodu bardzo ulegają wpływom, są narażone na demoralizację i degradację. Negatywnie na rozwój dziecka wpływa także niestabilność emocjonalna rodziców. Przede wszystkim oddziałuje na rozwój emocjonalny dziecka. Kary są nieadekwatne do przewinienia dziecka i zależą od aktualnego nastroju rodzica. W takiej sytuacji dziecko uczy się krętactwa i kłamstwa.

 

 

Więź jaka łączy dzieci i ich rodziców jest najważniejszym czynnikiem w formowaniu właściwej osobowości dziecka, a także jego podejścia do sfery płci i seksualności. Niezwykle ważny jest klimat domu rodzinnego, wzajemna miłość, szacunek i zrozumienie. Istnieją różne typy postaw rodziców w kwestii seksualności swoich dzieci z niepełnosprawnością intelektualną: rygoryści, liberałowie i postępowcy, zdezorientowani i bezradni, pasywni wychowawczo, świadomie wychowujący.

Opracowanie: Beata Kozłowska

 

 

Literatura:
1. Augustyn J., Wychowanie do integracji seksualnej, Kraków 1994, s. 103-104.
2. Huszcz M., Wychowanie seksualne dzieci specjalnej troski w młodszym wieku szkolnym, Warszawa 1999, s. 37.
3. Imieliński K., Człowiek i seks, Warszawa 1985, s. 148- 154.
4. Bukowska- Jóźwicka J., Wychowanie seksualne dzieci i młodzieży, Warszawa 1964, s. 228
5. Fornalik I., Miłość, seks i prokreacja jako wartość w dorosłym życiu osoby z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, w: O seksualności osób niepełnosprawnych, red. A. Ostrowska, Warszawa 2007, s. 55.
6. Zaborowski Z., Stosunki między rodzicami a dziećmi, „Problemy Rodziny”, 1969, nr 2, s. 22-23.
7. Maciaszkowa J., O współżyciu w rodzinie, Warszawa 1980, s. 39.
8. Kozakiewicz M., U podstaw wychowania seksualnego, Warszawa 1969, s. 296- 299.

Brak komentarzy do: “Cele nauczania i wychowania psychoseksualnego – rola wychowania (cz.1)”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy, zwane inaczej ośrodkami wsparcia, służą budowaniu sieci oparcia społecznego i przygotowują do życia w społeczeństwie oraz funkcjonowania w środowisku. Są przeznaczone dla osób przewlekle, psychicznie chorych i …

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W dniu 1 lipca 2016 r. weszły w życie rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 czerwca 2016 r.: w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji