Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.08.20, imieniny obchodzą: Bernard, Samuel

Cele nauczania i wychowania psychoseksualnego – rola wychowania (cz.2)

Jan Paweł II wskazuje na fakt, że celem wychowania seksualnego jest pomoc młodym ludziom odkryć i realizować Boży plan, dotyczący ich kobiecości i męskości. Istnieje potrzeba kształcenia nie tylko intelektu, ale także woli, uczuć i emocji. W wychowaniu istotne staje się pomaganie wychowankom w zdobywaniu panowania nad sobą oraz kształtowanie takich postaw jak wstydliwość, otwarcie na drugiego człowieka, szacunek dla samego siebie i innych, opanowanie. Istotne jest, żeby osoby z niepełnosprawnością intelektualną przygotować do zmian, jakie niosą ze sobą te przeobrażenia dokonujące się w ciele w okresie dojrzewania płciowego, a także informowanie o nich w momencie, kiedy zachodzą.

 

Ważnym etapem jest zapoznanie młodego człowieka z budową ciała kobiety i mężczyzny – o czym była już mowa wcześniej. Brak takiej edukacji może prowadzić do chęci bezpośredniego poznania tej sfery w gronie rówieśników. Należy tłumaczyć zasady kontaktów międzyludzkich, to znaczy kogo i kiedy można trzymać za rękę, przytulić, pocałować. Takie wychowanie powinno dokonywać się przede wszystkim w rodzinie, odpowiednio do sytuacji i wieku dziecka. Szeroko rozumiane wychowanie seksualne nie tylko powinno być skierowane na osoby z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, ale także rodziców, nauczycieli, pracowników instytucji opiekuńczo-wychowawczych, aby potrafili oni we właściwy sposób odnieść się do tego problemu. Istnieje potrzeba uświadamiania opiekunów, aby w podejściu do swoich podopiecznych i wychowanków nie kierowali się w żaden sposób stereotypami i mitami na temat seksualności. Przez wychowanie seksualne człowiek nabywa sprawność moralną jaką jest umiarkowanie, które nierozerwalnie związane jest ze wstydliwością. Poczucie wstydu jest czymś istotnym w wychowaniu młodego pokolenia, co gwarantuje zachowanie intymności osoby. Wstydliwość chroni człowieka, nie pozwalając na zredukowanie tylko do ciała i odbierania go jedynie przez pryzmat jego cielesności. Kształtowanie wstydliwości u młodych osób ma ogromne znaczenie. Bezwstyd upokarza człowieka i jest niezgodny z prawem miłości, które jest pierwszym przykazaniem w religii chrześcijańskiej.

 

Realizując wychowanie seksualne w procesie dydaktyczno-wychowawczym trzeba przestrzegać pewnych zasad, o których mowa jest w literaturze przedmiotu.. Do takich istotnych zasad M. Huszcz zalicza: zasadę indywidualizowania, sublimacji instynktu płciowego, więzi uczuć wyższych ze zjawiskami popędu płciowego, odpowiedzialności za życie seksualne, koedukacji w wychowaniu seksualnym. Zasada indywidualizowania, polega na uwzględnieniu indywidualnych cech ucznia, jego możliwości poznawczych i intelektualnych, wiadomości z zakresu seksualności, a także środowiska rodzinnego i rówieśniczego, w którym się wychowuje. Wszelkie rozmowy powinny mieć charakter intymny i bezpośredni. Prowadzi to wypracowania wzajemnego zaufania i szacunku w relacji wychowanek-wychowawca. Zasada sublimacji instynktu płciowego, polega na zastosowaniu sublimacji, czyli zamiast naturalnego zaspokajania popędu, uwagę dziecka przenosi się na inne wartości tj. wartości religijne, artystyczne, społeczne, poznawcze. Zasada więzi uczuć wyższych ze zjawiskami popędu płciowego wskazuje na fakt, iż więź uczuciowa powinna zawsze wyprzedzać kontakty seksualne. Natomiast zasada odpowiedzialności za życie seksualne ma na celu kształtowanie u wychowanków potrzeby wzięcia odpowiedzialności w sferze kontaktów seksualnych, również za los partnera. Ostatnia, o której wspomina autor, to zasada koedukacji w wychowaniu seksualnym, która oznacza wspólną zabawę z rówieśnikami, pracę i naukę. W takiej sytuacji problemy płci stają się bardziej naturalne.

 

Opracowanie: Beata Kozłowska

 

 

Literatura:
1. Jan Paweł II, Aby wychowanek nauczył się „być” a nie tylko „wiedzieć”, w: Rodzina w nauczaniu Jana Pawła II. Antologia wypowiedzi, red. C. Drążek, S. Flaga, Kraków 1990, s. 192-196.
2. Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego, Wytyczne wychowawcze w odniesieniu do ludzkiej miłości. Zasadnicze cechy wychowania seksualnego (1.11.1983), Poznań 1984, nr 35.
3. Garncarz A., Autyzm a dojrzewanie- jak pomóc młodzieży z autyzmem kształtować własną seksualność?, „Światło i Cienie” 2002, nr 4, s. 30-32.
4. Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”, w: Sobór Watykański II. Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, Poznań 1968, nr 49.
5. Lausch K.K., Wychowanie seksualne uczniów z głębszą niepełnosprawnoscią intelektualną- wybrane zagadnienia, w: Przewodnik dla nauczycieli uczniów uposledzonych w stopniu znacznym i umiarkowanym, cz. II, red. M. Piszczek, Warszawa 2002, s. 73.
6. Braun- Gałkowska M., Cnoty zapomniane, Lublin 1995, s. 9-10.
7. Huszcz M., Wychowanie seksualne dzieci specjalnej troski w młodszym wieku szkolnym, Warszawa 1999, s. 31.

Brak komentarzy do: “Cele nauczania i wychowania psychoseksualnego – rola wychowania (cz.2)”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

Bezpieczny i Aktywny Senior

Bezpieczny i Aktywny Senior

Porozumienie w imieniu MRPiPS sygnowała minister Elżbieta Rafalska, ze strony ZUS podpisała je prezes Zakładu prof. Gertruda Uścińska, a Pocztę Polską reprezentował jej prezes Przemysław Sypniewski. – To porozumienie jest ważne …

ŚDS w Krośnie

ŚDS w Krośnie

Środowiskowy Dom Samopomocy przy ulicy Kletówka 7a, został utworzony Uchwałą NR XL VIII/1066/2002 Rady Miasta Krosna z dnia 7 października 2002 roku. Celem działalności jest świadczenie usług opiekuńczych osobom z …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji