Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.11.21, imieniny obchodzą: Janusz, Konrad

Cele nauczania i wychowania psychoseksualnego – rola wychowania (cz. 3)

Młody człowiek, zwłaszcza niepełnosprawny intelektualnie, nie posiada kompletnej dojrzałości emocjonalnej i duchowej nie potrafi właściwie połączyć własnych potrzeb seksualnych z całościową wizją ludzkiego życia, dlatego zadaniem wychowawcy jest całościowe spojrzenie na człowieka, nie można bowiem koncentrować się jedynie na sferze fizycznej, genitalnej i płciowej. Właściwe jest kształtowanie u wychowanków umiejętności połączenia sfery biologicznej ze sferą miłości i odpowiedzialności. Niezwykle ważne jest formowanie prawego sumienia oraz kształtowanie właściwych relacji międzyludzkich. Należy uświadamiać także, iż tylko miłość jaka ma miejsce w trwałym i wiernym związku uprawnia do korzystania z daru seksualności. Do miłości i wierności małżeńskiej należy wychowywać. Nierozważne i nieodpowiedzialne działania seksualne prowadzą do wyrządzenia krzywdy nie tylko sobie, ale również drugiej osobie. Wychowawcy powinni zachęcać i dodawać odwagi młodym do szukania pomocy i zadawania pytań na temat sfery seksualnej. Niewiedza prowadzi do wewnętrznych rozterek i konfliktów. Nieocenioną rolę w tej kwestii mają rodzice.

 

Wychowanie seksualne powinno uczyć młodych, że nie należy wyolbrzymiać problemów związanych z ich sferą seksualną, gdyż jest ona czymś dobrym i naturalnym. Wychowawcy powinni uświadamiać, że winno się podchodzić do tych spraw z rozwagą, radośnie i z akceptacją. W wychowaniu seksualnym nie można pomijać tych, którzy nie zostali powołani do życia małżeńskiego i rodzicielskiego. Nie wolno w żaden sposób pomniejszać wagi celibatu i dziewictwa, ani nauczać, że jest ono czymś niewłaściwym. Człowiek postrzegany jest jako jedność cielesno-duchowa, obdarzony rozumem i wolnością, co wynika z chrześcijańskiego personalizmu. Koncepcja ta broni czystości osób, wskazuje na konieczność całkowitego i osobowego oddania się sobie, a także wzięcia odpowiedzialności za własną płciowość i działanie. Seksualne potrzeby są czymś naturalnym, ale to nie one powinny rządzić człowiekiem, ale człowiek nimi Wartość zachowania dziewictwa aż do ślubu jest nieoceniona. Świadczy ona o miłości bezinteresownej i ofiarniczej.

 

Treści związane z edukacją psychoseksualną osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną mogą być realizowane różnymi metodami. Autorzy wymieniają:
 praktyczne ćwiczenia określonych nawyków i wzmacnianie powstałych efektów,
 obserwacyjne uczenie określonych zachowań i wdrażanie określonych norm postępowania,
 wykorzystanie poznawczych mechanizmów uczenia się tzw. metodami przekazu wiadomości
Realizując wychowanie seksualne wskazane jest stosowanie form pracy w grupach, co wiąże się z stworzeniem atmosfery bezpieczeństwa i zaufania. Ważne, aby informacje były wprowadzane stopniowo, metodą „małych kroczków”. Zaleca się częste powtarzanie i utrwalanie wiadomości oraz pracę na konkretach tj. ilustracjach, obrazkach. Efekty przynosi również stosowanie filmów, nagrań, dźwięków, dramy i różnego rodzaju przedstawień. Pracę w grupach zawsze należy jednak uzupełnić o terapię indywidualną.

 

Papieska Rada ds. Rodziny na pierwszym miejscu stawia dialog, jako najwłaściwszą i najbardziej słuszną metodę. Powinien być to osobisty i indywidualny dialog rodziców z dziećmi. Rodzice winni kierować się nade wszystko szacunkiem i godnością osobową swoich pociech oraz uwzględniać ich etap rozwoju, możliwości, doświadczenia i zainteresowania. Kolejną metodą, jak podaje Papieska Rada jest możliwość spotykania się rodziców z osobami kompetentnymi, ekspertami, którzy przekazuję potrzebną wiedzę na temat wychowania seksualnego. Bardzo pomocną formą pomocy i wsparcia rodzicom na tym polu jest katecheza dla dorosłych. Następną z metod, jaką wyszczególnia wspomniany dokument, jest powierzenie części wychowania przez rodziców innej osobie. Nad tymi zagadnieniami pracuje szereg ekspertów: psychologów, pedagogów, katechetów, teologów moralnych i pastoralnych. Augustyn dodaje, że rodzice przekazując informacje swoim dzieciom powinni nie tylko kierować się swoją intuicją, ale oprzeć się na kompetencji właściwych osób. Winni oni również zapoznać się z fachową lekturą, uczestniczyć w konferencjach o takiej tematyce, oraz zasięgać porad u doświadczonych i mądrych wychowawców. Ważna jest świadomość rodziców, iż każda informacja o tematyce seksualnej powinna być dostosowana do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych i intelektualnych.

 

Opracowanie: Beata Kozłowska

 

Literatura:
1. Augustyn J., Integracja seksualna, Kraków 1995, s. 5.
2. Dudziak U., Postawy wobec wychowania seksualnego a hierarchia wartości nauczycieli, Lublin 2009, s. 327-340.
3. Gajdosikova A., O wychowaniu seksualnym osób upośledzonych umysłowo, „Światło i Cienie” 2006, nr 2, s. 8.
4. Huszcz M., Wychowanie seksualne dzieci specjalnej troski w młodszym wieku szkolnym, Warszawa 1999s. 31, s. 66.
5. Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego, Wytyczne wychowawcze w odniesieniu do ludzkiej miłości. Zasadnicze cechy wychowania seksualnego (1.11.1983), Poznań 1984, nr 92.
6. Papieska Rada ds. Rodziny, Ludzka płciowość: Prawda i znaczenie. Wskazania dla wychowania w rodzinie (8. 12.1995), Warszawa 1996, nr 133.

Brak komentarzy do: “Cele nauczania i wychowania psychoseksualnego – rola wychowania (cz. 3)”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

ŚDS w Krośnie

ŚDS w Krośnie

Środowiskowy Dom Samopomocy przy ulicy Kletówka 7a, został utworzony Uchwałą NR XL VIII/1066/2002 Rady Miasta Krosna z dnia 7 października 2002 roku. Celem działalności jest świadczenie usług opiekuńczych osobom z …

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Osoby niepełnosprawne zyskają teraz pomoc podczas jednej z bardzo istotnych czynności dnia codziennego. Spożywanie posiłków w przypadku niemożliwości wykonania tej czynności samodzielnie angażuje czas opiekuna. Istotny jest jednak nie tylko

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji