Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.11.23, imieniny obchodzą: Adela, Klemens

Cele nauczania i wychowania psychoseksualnego – Treści i metody cz. 1

Rozwój psychoseksualny osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jest istotnie zahamowany. Następuje zatrzymanie się rozwoju na określonej fazie. Zachowania charakterystyczne dla danej fazy poddane są procesowi fiksacji.
Fiksacja- termin używany w psychologii dla określenia tendencji do powtarzania tego samego zachowania (Z. Lew-Starowicz, Seksuolog radzi, Warszawa 1981, s. 10).

Osoby z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną kierują całą swoją uwagę na własne ciało. Dlatego niezbędnym działaniem jest realizacja odpowiedniego wychowania seksualnego, choć w polskiej pedagogice specjalnej wciąż brakuje przemyślanych koncepcji takiego wychowania. J. Kirenko wskazuje, że osoby z umiarkowanym stopniem upośledzenia częściowo rozumieją treści przekazywane w ramach edukacji seksualnej. Osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej słabo kontrolują potrzeby seksualne, a także posiadają niską zdolność przewidywania konsekwencji danych zachowań seksualnych.
K. M. Lausch określa wychowanie seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną jako integralną część ogólnego procesu wychowania osoby do życia w społeczeństwie. Autor wyjaśnia, że „wychowanie to ma na celu wdrożenie jednostki do przestrzegania istniejących i społecznie akceptowanych społecznie form i reguł”. Niezbędną potrzebę edukacji seksualnej widzi również Z. Janiszewska-Nieścioruk, która wysuwa twierdzenie, iż „jest ona potrzebna, aby domagająca się realizacji potrzeba seksualna była zaspokojona w sposób społecznie akceptowany, zgodny z obowiązującymi moralno-etycznymi standardami”. Na konieczność odniesienia się do zasad porządku moralnego i etycznego podczas tworzenia norm i zasad wychowania seksualnego, wskazuje K. Nowak- Lipnicka. W zależności od prezentowanych orientacji i postaw, wychowaniu seksualnemu osób z głębszą niepełnosprawnością seksualną będzie stawiać się różne cele, a także różne będą treści i metody.

 

Ważnym elementem procesu wsparcia i rehabilitacji psychoseksualnej jest konsekwentne i systematyczne promowanie dojrzałych form komunikacji, kształtowanie prawidłowego wizerunku osoby niepełnosprawnej zgodnego z wiekiem, płcią i rodzajem niepełnosprawności. Edukacja seksualna nie powinna ograniczać się jedynie do informacji na temat fizycznego aspektu seksualności ludzkiej. Są to z pewnością niezwykle istotne wiadomości, jednakże należałoby skupić się w pierwszej kolejności na kształtowaniu dojrzałych relacji międzyludzkich u wychowanków. Informacje o seksualności winny być dostosowane do potrzeb i zdolności poznawczych dziecka. Istotne jest, aby informacje, które są przekazywane, były rozpatrywane zawsze w odniesieniu do kontekstu dojrzałości emocjonalnej i duchowej.

 

Podejście do wychowania seksualnego powinno być całościowe, obejmujące zarówno wiedzę seksualną, jak i moralność płciową, kulturę uczuć i świadomość obowiązków społecznych. Nie można przyjąć tylko jednego modelu oddziaływania na dzieci i młodzież z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Każdy z uczniów może znajdować się na innym poziomie funkcjonowania, dlatego uczniów powinien więc posiadać swój własny, indywidualny program edukacyjny, dostosowany do swoich możliwości i osobistych potrzeb.

 

Edukacja seksualna ma na celu wyposażać młodego człowieka w odpowiednią wiedzę, w procesie tym trzeba uwzględnić takie aspekty jak:
 wypracowanie u młodzieży właściwego stosunku do problemu płci,
 odpowiednie odniesienie do zagadnienia miłości,
 edukację w duchu partnerstwa i dojrzałości seksualnej,
 wyrażanie potrzeb popędu seksualnego zgodnie z obowiązującymi, normami.

 

Są to cele wychowania seksualnego wspólne zarówno dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, jak i osób w normie intelektualnej.

 

K. M. Lausch wyróżnia grupę celów charakterystycznych w szczególny sposób dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Dotyczą one następujących kwestii:
 kształtowanie wiedzy na temat własnego ciała,
 wyszczególnianie i nazywanie poszczególnych części własnego ciała oraz konieczność ochrony różnych części ciała,
 dostrzeganie różnic płci, a także ról społecznych przyporządkowanych danej płci (role dziewczęce, chłopięce, kobiece, męskie),
 akceptacja własnej płci oraz utożsamianie się z nią,
 poznanie ról męża i żony,
 kształtowanie właściwego przestrzegania norm społecznych obowiązujących w danej społeczności, związanych ze sferą seksualności,
 kształtowanie właściwych relacji międzyosobowych z własną i przeciwną płcią,
 formowanie zachowań właściwych dla danej płci oraz nauka odpowiedniej ekspresji uczuć,
 przedstawienie właściwych sposobów rozładowywania popędu seksualnego.

Opracowanie: Beata Kozłowska

Literatura:

1. Augustyn J., Integracja seksualna, Kraków 1995, s. 40.
2. Bibby C., Wychowanie seksualne, Warszawa 1962, s. 10.
3. Huszcz M., Wychowanie seksualne dzieci specjalnej troski w młodszym wieku szkolnym, Warszawa 1999., s. 30.
4. Jaczewski A., Obuchowska I., Rozwój erotyczny, Warszawa 1982, s. 195.
5. Janiszewska- Nieścioruk Z., Społeczna (dez)akceptacja seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną, „Szkoła Specjalna” 2005, nr 2, s. 124.
6. Kirenko J., Oblicza upośledzenia, Lublin 2006, s. 354.
7. Kustra Cz., Wychowanie seksualne młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie jako etap przygotowawczy do życia w małżeństwie, w: Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia, red. J. Bąbka, Warszawa 2004, s. 177.
8. Lausch K.K., Wychowanie seksualne uczniów z głębszą niepełnosprawnoscią intelektualną- wybrane zagadnienia, w: Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym, cz. II, red. M. Piszczek, Warszawa 2002, s. 66.
9. Lausch K.M., Teoretyczne podstawy katechizacji osób głębiej upośledzonych umysłowo, Warszawa 1987, s. 67.
10. Malinowska A., Stawiamy na współpracę, „Bardziej Kochani” 2008, nr 1. s. 18.
11. Nowak- Lipińska K., Czego Jaś się nie nauczył…?, „Bardziej Kochani” 2006, nr 4, s. 14.

Brak komentarzy do: “Cele nauczania i wychowania psychoseksualnego – Treści i metody cz. 1”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Polecamy artykuł Łukasza Rudzińskiego, l.rudzinski@trojmiasto.pl   Czy osoby niepełnosprawne mogą sprawnie i szybko dostać się na wydarzenia kulturalne w trójmiejskich instytucjach kultury? Postanowiliśmy przyjrzeć się udogodnieniom w poszczególnych placówkach, konfrontując …

Bezpieczny i Aktywny Senior

Bezpieczny i Aktywny Senior

Porozumienie w imieniu MRPiPS sygnowała minister Elżbieta Rafalska, ze strony ZUS podpisała je prezes Zakładu prof. Gertruda Uścińska, a Pocztę Polską reprezentował jej prezes Przemysław Sypniewski. – To porozumienie jest ważne …

Poznań: wystawa „O piękna niepełnosprawności!”

Poznań: wystawa „O piękna niepełnosprawności!”

Galeria Miejska Arsenał zaprasza na wystawę Marca Tobiasa Winterhagena. Galeria Miejska Arsenał zaprasza na wystawę Marca Tobiasa Winterhagena, której tematem przewodnim jest niepełnosprawność. Wernisaż zaplanowano na 21 listopada o go

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji