Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.06.23, imieniny obchodzą: Wanda, Zenon

Cele nauczania i wychowania psychoseksualnego – treści i metody cz.5 ostatnia

Dla większości nauczycieli uczniów niepełnosprawnych intelektualnie, problemem staje się sposób przedstawienia tematyki z zakresu edukacji seksualnej, w sposób zgodny z zasadami pedagogiki specjalnej. Trudności sprawia właściwy dobór słownictwa oraz środków dydaktycznych, dostosowanych do możliwości percepcyjnych uczniów. Należy tu pamiętać, że zakres wiedzy na temat seksualności, jaką posiadają osoby z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, zróżnicowany jest w zależności od miejsca przebywania tych osób. Badania potwierdzają, że osoby dorosłe mieszkające we wspólnotach koedukacyjnych mają wyższy poziom informacji, niż osoby przebywające w zakładach prywatnych.

 

Papieska Rada ds. Rodziny w wychowaniu do miłości wyznacza cztery zasady praktyczne, niezbędne podczas realizowania wychowania psychoseksualnego:
1. Ludzka płciowość jest tajemnicą sakralną, którą powinno się ukazywać wg nauczania doktrynalnego i moralnego Kościoła, licząc się ze skutkami grzechu pierworodnego.
2. Dzieciom i młodzieży mogą być udzielane tylko takie informacje, które są proporcjonalne do indywidualnego rozwoju.
3. Żadne materiały o charakterze erotycznym nie mogą być prezentowane dzieciom i młodzieży bez względu na ich wiek, czy to indywidualnie, czy w grupie.
4. Nikt nie powinien być nigdy namawiany, a tym bardziej zobowiązany, do działania w jakichkolwiek sposób, który mógłby obiektywnie obrażać skromność, lub który mógłby subiektywnie ranić osobistą wrażliwość lub poczucie prywatności.

 

Nie wolno jest unikać odpowiedzi na pytania zadawane przez dzieci bądź młodzież. Informacja może być niepełna, stosownie do możliwości percepcyjnych, ale zawsze zgodna z prawdą. Roztropność wymaga nie tylko dostosowania się do oczekiwań wychowanka, odpowiedniego i właściwego czasu oraz liczenia się ze wstydliwością dziecka.

 

Papieska Rada proponuje „metodę włączania”, polegającą na włączaniu treści związanych z płciowością i seksualnością do zagadnień, które z natury swej są pożyteczne i nie budzą podejrzeń ani zgorszenia. Do zagadnień takich można zaliczyć: wiedza o społeczeństwie, rozwój osobowy, zdrowie i higiena. Katolik nie może zgodzić się na zlaicyzowane wychowanie seksualne, pozbawione odniesienia do wartości wyższych i niezgodne z moralnością chrześcijańską.

 

Istotną kwestią jest także to, aby wychowankowie sami chcieli w sposób odpowiedzialny kierować swoją seksualnością. Dziewiecki pisze, że autentyczne wychowanie seksualne jest możliwe jedynie dzięki pogłębionej i pozytywnej motywacji. Wtedy bowiem wychowanek podejmuje trud panowania nad własną seksualnością dlatego, że rozumie, iż leży to w jego interesie.
Wychowanie seksualne związane jest z wychowaniem do miłości. Świadome i dojrzałe działanie seksualne jest integralną częścią miłości. W wychowaniu tym człowiek przechodzi drogę od przyjmowania miłości do jej dawania. Człowiek już jako dziecko rozpoczyna wychowanie seksualne poprzez bycie świadkiem wzajemnej miłości rodziców. Gesty miłości pomiędzy rodzicami kształtują w świadomości dziecka pozytywny stosunek do ciała i ludzkiej płciowości. Bardzo ważnym elementem wychowania seksualnego jest okazywanie dziecku gestów bliskości, adekwatnie dostosowanych do jego wieku i potrzeb. Prowadzi to do rozwijania w dziecku jego emocjonalności i uczuciowości.

 

Seksualność jest wartością, a właściwe jej przeżywanie czynnikiem rozwoju i motorem życia. Pozbawienie osób niepełnosprawnych szansy właściwego przeżywania własnej seksualności, oznacza odebranie im możliwości pełnego przeżywania własnego człowieczeństwa. Szeroko rozumiana edukacja psychoseksualna powinna być dodatkowo uzupełniana przez następujące działania:
 zmianę postaw społeczeństwa (z negatywnych na pozytywne) wobec seksualności osób niepełnosprawnych intelektualnie,
 podejmowanie wielostronnych i kompleksowych badań dotyczących seksualności osób z upośledzeniem,
 tworzenie programów edukacji seksualnej osób z niepełnosprawnością, które uwzględniałyby poszczególne fazy rozwoju seksualności człowieka,
 integrację i włączenie wszystkich grup społecznych, które są w bezpośredni sposób związane z procesem edukacji seksualnej osób niepełnosprawnych.

Opracowanie: Beata Kozłowska

 

 

Literatura:
1. Augustyn J., Integracja seksuana, Kraków 1995, s. 42.
2. Dziewiecki M., Cielesność, płciowość, seksualność, Kielce 2000, s. 95.
3. Giryński A., Edukacja seksualna osób niepełnosprawnych intelektualnie w świetle opinii rodziców i nauczycieli, w: Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną- uwalnianie od schematów i uprzedzeń, red. J. Głodkowska, A. Giryński, Warszawa 2005, s. 69.
4. Huszcz M., Wychowanie seksualne dzieci specjalnej troski w młodszym wieku szkolnym, Warszawa 1999, s. 31.
5. Kirenko J., Oblicza upośledzenia, Lublin 2006, s. 77.
6. Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego, Wytyczne wychowawcze w odniesieniu do ludzkiej miłości. Zasadnicze cechy wychowania seksualnego (1.11.1983), Poznań 1984, nr 133- 134.
7. Kościelska M., Niechciana seksualność. O ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie, Warszawa 2004, s. 8.
8. Papieska Rada ds. Rodziny, Ludzka płciowośc: Prawda i znaczenie. Wskazania dla wychowania w rodzinie (8. 12.1995), Warszawa 1996, nr 122-127.
9. Papieska Rada ds. Rodziny, Ludzka płciowośc: Prawda i znaczenie. Wskazania dla wychowania w rodzinie (8. 12.1995), Warszawa 1996, nr 122-127.

Brak komentarzy do: “Cele nauczania i wychowania psychoseksualnego – treści i metody cz.5 ostatnia”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Bezpieczny i Aktywny Senior

Bezpieczny i Aktywny Senior

Porozumienie w imieniu MRPiPS sygnowała minister Elżbieta Rafalska, ze strony ZUS podpisała je prezes Zakładu prof. Gertruda Uścińska, a Pocztę Polską reprezentował jej prezes Przemysław Sypniewski. – To porozumienie jest ważne …

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

We wspomnianej wyszukiwarce osoby z niepełnosprawnością znajdą prawie 12 tys. dostępnych dla siebie miejsc, niezbędnych każdemu w codziennym życiu. Niepełnosprawnik obecny jest w kilku większych miastach, m.in. w Poznaniu, Toruniu, …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji