Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.09.21, imieniny obchodzą: Jonasz, Mateusz

Charakterystyka dziecka z uszkodzonym słuchem (specyfika procesów poznawczych, rozwój psychiczny, rozwijanie sprawności fizycznej).

Specyfika procesów poznawczych

Postrzeganie u dzieci niesłyszących jest wolniejsze i nie jest w pełni dokładne. Napotykają na problemy w analizie i syntezie wzrokowej. Z powodu nieznajomości nazwy danego przedmiotu spostrzeżenie jest niedokładne, pomijane są jego cechy lub przypisywane z innego znanego z nazwy przedmiotu. Najpoważniejsze zmiany w postrzeganiu wzrokowym występują pod koniec pierwszego roku życia. Znaczący wpływ na rozwój procesów poznawczych ma poziom przyswojenia mowy oraz myślenia abstrakcyjno – logicznego.

O. Perier zwraca uwagę na twierdzenie, iż nauka mowy ma wpływ na rozwój poznawczy o postaci „efektu zwrotnego”, który umożliwia tok operacji umysłowych. Tłumaczy też „że, czytanie jest procesem odwołującym się do reprezentacji fonologicznych, a ich brak lub niedostatki u osób głuchych są częściowo odpowiedzialne za występujące u nich trudności w przyswajaniu sobie słownika tą drogą ”.

Autor przytacza też zdanie J. Leybaerta, iż : „rozwój językowy i poznawczy pozostają w związku interakcyjnym opierając się jeden na drugim”.

[O. Perier, Dziecko z uszkodzonym narzadem słuchu, tłum. T. Gałkowski, Warszawa 1992]

 

Rozwój psychiczny

Dziecko z uszkodzonym słuchem nie odbiera znacznej ilości informacji z zewnątrz, co ma negatywny wpływ na jego rozwój psychiczny.

Dziecko, które nie rozumie sytuacji go otaczającej czuję się bezbronne, a  czasem nawet ogarnia go strach. Podobna sytuacja ma miejsce, gdy kierowane są do niego komunikaty słowne, niemożność udzielenia słownej odpowiedzi doprowadza do izolacji dziecka.

Istotna jest akceptacja dziecka przez rodziców, która umożliwi mu optymalny rozwój osobowości. Negatywny wpływ ma też zbyt silne naciskanie na konieczność porozumiewania się mową słowną, jeśli dziecko nie jest w stanie sprostać temu zadaniu odizolowuje się, a nawet zaprzestaje prób komunikowania się.

Urazy emocjonalne powstają także w skutek porównywania dziecka niesłyszacego do słyszącego rówieśnika,  w których konieczna jest znajomość mowy, a także niemożność wykazania się w swoich talentach i zapewnienia uznania wśród rówieśników.

H. Furth porusza kwestię szybkiego przystosowania się dziecka niesłyszącego do nauki w szkole specjalnej z uczniami, także niesłyszącymi. Nowy uczeń zostaje szybko zaakceptowany, zdobywa poczucie przynależności do grupy, a także bardzo szybko uczy się języka migowego.

 

Rozwój fizyczny

Rozwój fizyczny dzieci niesłyszących i słyszących w okresie niemowlęcym nie różni się od siebie znacząco. Zauważalne różnice występują w okresie przedszkolnym i szkolnym, które wykazują iż dzieci niesłyszące mają niższą sprawność fizyczną.

R. H. Myklebust twierdzi, że obniżona sprawność fizyczna jest skutkiem zmian powstałych w uchu wewnętrznym i/lub ośrodkowym układzie nerwowym, a także w wyniku głuchoty.

Osoby niesłyszące mają większe trudności z utrzymaniem równowagi, a także mniejszą szybkość ruchową, spowodowaną nie do końca rozumianym pojęciem szybkości czy też niezdolność odczuwania bodźców dźwiękowych.

M. Góralówna zauważa, że osoby niesłyszące notorycznie wykonują nagłe, impulsywne ruchy, przy czym wykonują hałaśliwe działania.

Monika Kozicka

 

Bibliografia:

  1. Góralówna M., Hołyńska B., Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu, Warszawa 1984, s.70 – 72
  2. Perier O., Dziecko z uszkodzonym narzadem słuchu, tłum. T. Gałkowski, Warszawa 1992, s. 109 – 110
  3. Gałkowski T., Kunicka-Kaiser I., Smoleńska J., Psychologia dziecka głuchego, Warszawa 1976, s. 146-147

 

Brak komentarzy do: “Charakterystyka dziecka z uszkodzonym słuchem (specyfika procesów poznawczych, rozwój psychiczny, rozwijanie sprawności fizycznej).”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy, zwane inaczej ośrodkami wsparcia, służą budowaniu sieci oparcia społecznego i przygotowują do życia w społeczeństwie oraz funkcjonowania w środowisku. Są przeznaczone dla osób przewlekle, psychicznie chorych i …

Bezpieczny i Aktywny Senior

Bezpieczny i Aktywny Senior

Porozumienie w imieniu MRPiPS sygnowała minister Elżbieta Rafalska, ze strony ZUS podpisała je prezes Zakładu prof. Gertruda Uścińska, a Pocztę Polską reprezentował jej prezes Przemysław Sypniewski. – To porozumienie jest ważne …

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

Środowiskowy Dom Samopomocy „Dworek” jest placówka pobytu dziennego, przeznaczoną dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Zapewniamy pomoc przy rozwiązywaniu problemów życia codziennego poprzez udział w treningach przygotowujących do sam

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji