Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.07.27, imieniny obchodzą: Celestyn, Lilia

Diagnozowanie autyzmu

Bobkowicz – Lewartowska (2005, s. 125) podaje, że diagnozowanie autyzmu może przebiegać w następujący sposób:
1) Poprzez badanie za pomocą narzędzi, które biorą pod uwagę tzw. objawy osiowe.
Stosuje się tu dwa systemy diagnostyczne:, DSM-IV opracowany przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne oraz ICD-10 (Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych) stworzona przez Światową Organizację Zdrowia – WHO. Diagnoza ta opiera się tu na trzech grupach objawów, które muszą być zaobserwowane do trzeciego roku życia dziecka:
a) jakościowe upośledzenie umiejętności nawiązywania relacji międzyludzkich
b) jakościowe upośledzenie komunikacji słownej i pozasłownej oraz umiejętności wykorzystywania wyobraźni.
c) stereotypowy, ograniczony zakres zachowań i zainteresowań

 

2) Na podstawie identyfikacji pojedynczych zachowań dziecka, do czego służy:
a) Kwestionariusz CHAT S. Barona- Cohena
b) Diagnostyczna Lista Kontrolna E-2 B. Rimlanda

 

3) Na podstawie bezpośredniej behawioralnej obserwacji za pomocą:
a) CARS- Skala Oceny Autyzmu Dziecięcego E. Schoplera

 

Bobkowicz- Lewartowska (2005 s. 138-139) dodaje, że bardzo ważnym narzędziem diagnostycznym jest Profil Psychoedukacyjny E. Schoplera tzw., PEP-R. Test ten zawiera 174 zadania i diagnozuje poziom rozwoju dziecka (Skala Zachowań) w następujących sferach: naśladownictwo, percepcja, motoryka duża i mała, koordynacja wzrokowo-słuchowa, mowa czynna i komunikacja. Wyniki otrzymane w tym teście umożliwiają stworzenie indywidualnych planów nauczania. PEP-R został stworzony dla dzieci autystycznych w wieku od 6 miesięcy do 7 lat.

 

W pierwszej połowie lat sześćdziesiątych, jak podaje Bobkowicz- Lewartowska (2005), E. Szopler zapoczątkował powstanie kompleksowego programu pomocy osobom autystycznym- TEACCH (program Terapii i Edukacji Dzieci Autystycznych oraz Dzieci z Zaburzeniami w Komunikacji). W roku 1972 utworzono pierwszy oddział. Celem tego programu było objęcie opieką dzieci autystyczne już od wieku przedszkolnego, a także zaangażowanie rodziców w terapię ich dziecka. Ważne stało się prowadzenie dalszych badań nad zagadnieniami autyzmu oraz prowadzenie szkoleń z tego zakresu. W ramach programu świadczy się szereg usług i form pomocy. Zaliczyć tu należy przede wszystkim kompleksową diagnostykę, która obejmuje nie tylko dziecko, ale również rodziców. Formą pomocy jest również stworzenie klas dla dzieci z autyzmem w szkołach specjalnych, gdzie oprócz nauczyciela, zatrudniani są asystenci do pomocy. W USA istnieją domy stałego pobytu, tworzone w ramach programu TEACCH. W domach tych mieszkają na stałe 5-6 podopiecznych wraz z opiekunami. Osobom dotkniętym autyzmem umożliwia się zdobycie zawodu, a następnie możliwości pracy. Z pomocą przychodzi tu nauczyciel zawodu, który pomaga osobie niepełnosprawnej w pracy oraz przy załatwianiu wszelkiego rodzaju formalności. Tworzy się też zakłady pracy chronionej.

 

TEACCH w całej swej idei i organizacji kładzie nacisk na relacje międzyludzkie oraz więzi pomiędzy poszczególnymi osobami biorącymi udział w terapii dziecka autystycznego.

 

Opracowanie:

Beata Kozłowska

Brak komentarzy do: “Diagnozowanie autyzmu”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Poznań: wystawa „O piękna niepełnosprawności!”

Poznań: wystawa „O piękna niepełnosprawności!”

Galeria Miejska Arsenał zaprasza na wystawę Marca Tobiasa Winterhagena. Galeria Miejska Arsenał zaprasza na wystawę Marca Tobiasa Winterhagena, której tematem przewodnim jest niepełnosprawność. Wernisaż zaplanowano na 21 listopada o godz. …

Bezpieczny i Aktywny Senior

Bezpieczny i Aktywny Senior

Porozumienie w imieniu MRPiPS sygnowała minister Elżbieta Rafalska, ze strony ZUS podpisała je prezes Zakładu prof. Gertruda Uścińska, a Pocztę Polską reprezentował jej prezes Przemysław Sypniewski. – To porozumienie jest ważne …

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji