Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.05.25, imieniny obchodzą: Borysław, Grzegorz

Diagnozowanie autyzmu

Bobkowicz – Lewartowska (2005, s. 125) podaje, że diagnozowanie autyzmu może przebiegać w następujący sposób:
1) Poprzez badanie za pomocą narzędzi, które biorą pod uwagę tzw. objawy osiowe.
Stosuje się tu dwa systemy diagnostyczne:, DSM-IV opracowany przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne oraz ICD-10 (Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych) stworzona przez Światową Organizację Zdrowia – WHO. Diagnoza ta opiera się tu na trzech grupach objawów, które muszą być zaobserwowane do trzeciego roku życia dziecka:
a) jakościowe upośledzenie umiejętności nawiązywania relacji międzyludzkich
b) jakościowe upośledzenie komunikacji słownej i pozasłownej oraz umiejętności wykorzystywania wyobraźni.
c) stereotypowy, ograniczony zakres zachowań i zainteresowań

 

2) Na podstawie identyfikacji pojedynczych zachowań dziecka, do czego służy:
a) Kwestionariusz CHAT S. Barona- Cohena
b) Diagnostyczna Lista Kontrolna E-2 B. Rimlanda

 

3) Na podstawie bezpośredniej behawioralnej obserwacji za pomocą:
a) CARS- Skala Oceny Autyzmu Dziecięcego E. Schoplera

 

Bobkowicz- Lewartowska (2005 s. 138-139) dodaje, że bardzo ważnym narzędziem diagnostycznym jest Profil Psychoedukacyjny E. Schoplera tzw., PEP-R. Test ten zawiera 174 zadania i diagnozuje poziom rozwoju dziecka (Skala Zachowań) w następujących sferach: naśladownictwo, percepcja, motoryka duża i mała, koordynacja wzrokowo-słuchowa, mowa czynna i komunikacja. Wyniki otrzymane w tym teście umożliwiają stworzenie indywidualnych planów nauczania. PEP-R został stworzony dla dzieci autystycznych w wieku od 6 miesięcy do 7 lat.

 

W pierwszej połowie lat sześćdziesiątych, jak podaje Bobkowicz- Lewartowska (2005), E. Szopler zapoczątkował powstanie kompleksowego programu pomocy osobom autystycznym- TEACCH (program Terapii i Edukacji Dzieci Autystycznych oraz Dzieci z Zaburzeniami w Komunikacji). W roku 1972 utworzono pierwszy oddział. Celem tego programu było objęcie opieką dzieci autystyczne już od wieku przedszkolnego, a także zaangażowanie rodziców w terapię ich dziecka. Ważne stało się prowadzenie dalszych badań nad zagadnieniami autyzmu oraz prowadzenie szkoleń z tego zakresu. W ramach programu świadczy się szereg usług i form pomocy. Zaliczyć tu należy przede wszystkim kompleksową diagnostykę, która obejmuje nie tylko dziecko, ale również rodziców. Formą pomocy jest również stworzenie klas dla dzieci z autyzmem w szkołach specjalnych, gdzie oprócz nauczyciela, zatrudniani są asystenci do pomocy. W USA istnieją domy stałego pobytu, tworzone w ramach programu TEACCH. W domach tych mieszkają na stałe 5-6 podopiecznych wraz z opiekunami. Osobom dotkniętym autyzmem umożliwia się zdobycie zawodu, a następnie możliwości pracy. Z pomocą przychodzi tu nauczyciel zawodu, który pomaga osobie niepełnosprawnej w pracy oraz przy załatwianiu wszelkiego rodzaju formalności. Tworzy się też zakłady pracy chronionej.

 

TEACCH w całej swej idei i organizacji kładzie nacisk na relacje międzyludzkie oraz więzi pomiędzy poszczególnymi osobami biorącymi udział w terapii dziecka autystycznego.

 

Opracowanie:

Beata Kozłowska

Brak komentarzy do: “Diagnozowanie autyzmu”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

ŚDS w Krośnie

ŚDS w Krośnie

Środowiskowy Dom Samopomocy przy ulicy Kletówka 7a, został utworzony Uchwałą NR XL VIII/1066/2002 Rady Miasta Krosna z dnia 7 października 2002 roku. Celem działalności jest świadczenie usług opiekuńczych osobom z …

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Osoby niepełnosprawne zyskają teraz pomoc podczas jednej z bardzo istotnych czynności dnia codziennego. Spożywanie posiłków w przypadku niemożliwości wykonania tej czynności samodzielnie angażuje czas opiekuna. Istotny jest jednak nie tylko

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji