Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.08.19, imieniny obchodzą: Jan, Bolesław

Dziecko niepełnosprawne w rodzinie cz.2

Problemy z jakimi borykają się rodzice dzieci niepełnosprawnych wymienia P. Ross. Zalicza do nich:

-„Obniżenie samooceny” – rodzice czują się gorsi przez posiadanie niepełnosprawnego dziecka, rezygnują z własnych potrzeb i dążeń.

 

-„Ambiwalencja uczuć wobec dziecka” – rodzice nie dostrzegając rezultatów pracy z dzieckiem oraz poprawy w zachowaniu doświadczają rozżalenia, a nawet gniewu. Czego skutkiem może być odtrącenie dziecka i brak akceptacji. Co może prowadzić do chwiejności zachowania, pomiędzy odtrąceniem dziecka i obdarzaniem go nadmierną opieką.

 

-„Depresja” – rodzice są zawiedzeni faktem posiadania niepełnosprawnego dziecka, towarzyszy im także obawa o przyszłe życie dziecka. Czego skutkiem jest „chroniczny smutek”.

 

-„Postawy obronne” – rodzicom towarzyszy przeczulenie na negatywną ocenę ich dziecka przez inną osobę, często odpowiadają wrogością. Niekiedy rodzice wypierają niepełnosprawność dziecka, zwracają się także do specjalistów, by ci potwierdzili ich zdanie J. C. Ewert, M. M. Green oraz L. Rosen wymienili okresy, jakie towarzyszą rodzicom dzieci niepełnosprawnych po zdiagnozowaniu niepełnosprawności.

 

Są to:

1. „Okres szoku” – („okres krytyczny” lub „wstrząsu emocjonalnego”) występuje od razu po otrzymaniu informacji o niepełnosprawności dziecka. Jest to dużym doznaniem emocjonalnym dla rodziców, ponieważ liczyli na urodzenie się zdrowego dziecka, które będzie się rozwijało prawidłowo. Rodzice ciężko znoszą tą wiadomość, towarzyszą im: rozżalenie, obawy, załamanie, bezsilność. W tym czasie mają złe samopoczucie, nie panują nad emocjami, są znerwicowani. Towarzyszą im negatywne emocje. Nie są w stanie poprawnie funkcjonować i opiekować się dzieckiem. Rodzice nie są w stanie sami uporać się ze swoimi emocjami, wymagają pomocy i wsparcia innych osób.

 

2. „Okres kryzysu emocjonalnego” – („okres rozpaczy” lub „depresji”) rodzice nie są w stanie zaakceptować faktu, że ich dziecko jest niepełnosprawne. Ciągle towarzyszą im negatywne przeżycia. Odczuwają smutek, żal, bezsilność, krzywdę, porażkę. Rodzice są rozczarowani urodzeniem się niepełnosprawnego dziecka, towarzyszy im także poczucie odpowiedzialności za niepełnosprawność. W życiu rodziny jest napięta atmosfera, kłótnie i spory. Pozycja ojca może ulec zmianie, może on oddalać się od życia rodziny poprzez unikanie ingerencji w zadania domowe, opiekę nad dzieckiem, pojawia się problem spożywania alkoholu lub poświęcanie dużej ilości czasu na pracę. W najgorszym wypadku porzucenie rodziny. Na tę sytuacje może mieć wpływ matka, która przemęczona nadmiarem obowiązków może żywić wobec męża urazę. Konflikty pomiędzy rodzicami negatywnie oddziaływają na psychikę dziecka, często nie są zaspokajane jego potrzeby więzi emocjonalnej i poczucia bezpieczeństwa.

 

3. „Okres pozornego przystosowania się” – rodzice nie akceptując niepełnosprawności dziecka tworzą fałszywy obraz rzeczywistości i dziecka. H. Borzyszkowska zwraca uwagę na wyparcie niepełnosprawności przez rodziców. Tłumaczą oni niepełnosprawność dziecka jako, np. lenistwo, nieuwagę w wykonywaniu zadań lub złośliwość. Rodzice także konsultują się z wieloma lekarzami i poradniami, w celu podważenia diagnozy o niepełnosprawności. Zaś gdy rodzice uznają diagnozę o niepełnosprawności, poszukują metod dzięki którym uda się uzdrowić dziecko. Często są to metody niekonwencjonalne. Rodzice często także obwiniają osoby trzecie za niepełnosprawność dziecka, np. lekarzy, rzadziej los i Boga. Czasem obwiniają małżonka lub siebie. Po dłuższym czasie trwania tego okresu, gdy rodzice skorzystali już ze wszystkich metod i wariantów, dochodzą do wniosku, że nic dziecku nie jest w stanie pomóc. Ma to negatywne oddziaływanie na dziecko, ponieważ rodzice nie aktywizują dziecka i nie rehabilitują go, ograniczają się tylko do podstawowej opieki.

 

4. „Okres konstruktywnego przystosowania się” – rodzice zaakceptowali fakt niepełnosprawności dziecka i rozpoczynają poszukiwanie metod wsparcia i pomocy dziecku. Rozpoczynają rehabilitację dziecka i podejmują działania wychowawcze. Rodzicom towarzyszą pozytywne emocje, zauważają postępy u dziecka i są z nich zadowoleni.

 

Monika Kozicka

Literatura:

M. Przetacznik-Gierowska, Z Włodarski, Psychologia wychowawcza, Warszawa 1994, Wyd. Naukowe PWN.

E. Pisula, Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa 1988, Wyd. WUW.

A. Twardowski, Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych, (w:) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, pod red. I. Obuchowskiej, Warszawa 1999, Wyd. WSiP, s. 21 – 22.

L. Kowalewski, Psychologiczna i społeczna sytuacja dzieci niepełnosprawnych, (w:) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, pod red. I. Obuchowskiej, Warszawa 1999, Wyd. WSiP, s. 89 – 90.

Brak komentarzy do: “Dziecko niepełnosprawne w rodzinie cz.2”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Osoby niepełnosprawne zyskają teraz pomoc podczas jednej z bardzo istotnych czynności dnia codziennego. Spożywanie posiłków w przypadku niemożliwości wykonania tej czynności samodzielnie angażuje czas opiekuna. Istotny jest jednak nie tylko …

Poznań: wystawa „O piękna niepełnosprawności!”

Poznań: wystawa „O piękna niepełnosprawności!”

Galeria Miejska Arsenał zaprasza na wystawę Marca Tobiasa Winterhagena. Galeria Miejska Arsenał zaprasza na wystawę Marca Tobiasa Winterhagena, której tematem przewodnim jest niepełnosprawność. Wernisaż zaplanowano na 21 listopada o go

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Polecamy artykuł Łukasza Rudzińskiego, l.rudzinski@trojmiasto.pl   Czy osoby niepełnosprawne mogą sprawnie i szybko dostać się na wydarzenia kulturalne w trójmiejskich instytucjach kultury? Postanowiliśmy przyjrzeć się udogodnie

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji