Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.12.15, imieniny obchodzą: Nina, Celina

Dziecko niepełnosprawne w rodzinie cz. 4 ostatnia

R. H. Bradley, S. L. Rock, B. M. Caldwell i J. A. Brisby badali charakterystykę rodziny z dzieckiem z upośledzeniem umysłowym. Wśród rodzin dzieci w przedziale wiekowym 0 – 3 lata zwrócili uwagę na np. reakcję matki i ojca na znaki dziecka, jego aprobatę, różnorodność zadań stymulujących. Porównano wyniki w odniesieniu do rodzin z dziećmi zdrowymi i nie odnotowano rozbieżności. Kolejną grupę wiekową stanowiły rodziny z dziećmi w przedziale 3 – 6 lat. U nich zwrócono uwagę na, np. aktywizację mowy, obdarzanie dziecka uczuciami, aprobatę, różnorodność zadań aktywizujących. Tu z kolei zauważono słabsze rezultaty u rodzin z dziećmi niepełnosprawnymi. Odnosiło się to do aktywizacji mowy i posiadanych przez dziecko pomocy naukowych, jak i służących do zabawy. Wśród rodzin z dziećmi niepełnosprawnymi w wieku 6 – 10 lat zwrócono uwagę na, np. emocje, reakcję matki i ojca na znaki dziecka, wspieranie dziecka podczas gromadzenia przeżyć. W tym przedziale wiekowym słabsze wyniki ponownie odnosiły rodziny dzieci niepełnosprawnych. Odnosiły się one do reakcji rodziców na znaki dziecka, a także wsparcia i aktywizacji do zdobywania przeżyć. Rezultat tych badań ukazuje różnice życia rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym, a zdrowym, które występują wraz ze wzrostem wieku dziecka.

 

K. Pennock oraz J. Kamińska-Reyman zwracają uwagę na fakt, iż matki często nie wykonują ze swoimi niepełnosprawnymi dziećmi spontanicznych czynności zabawowych i edukacyjnych, typu: zabawy dziecka na podłodze, zabawy palcami, noszenie dziecka na rękach i wskazywanie na np. wiszącego obrazka. Co ma istotne znaczenie dla odpowiedniego rozwijania interakcji matki i dziecka, a także „rozwoju psychicznego”.

 

M. Kościelska podkreśla, iż istotne jest jak środowisko odbiera ograniczenia rozwojowe dziecka. Obawy i chęć ochrony zmniejszają swobodne nabywanie przeżyć istotnych dla prawidłowego rozwoju.
Niepożądane efekty może przynieść także obciążanie dziecka nadmiarem zajęć rewalidacyjnych, czego częstym skutkiem bywa niechęć uczestnictwa w tych zajęciach.

 

G. Gallimore wraz z innymi badaczami przekształcenia zachodzące w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym wyrazili pojęciem „akomodacja”. Istota jej jest stwarzanie i utrzymywanie zmienionych zasad funkcjonowania rodziny, by spełniały oczekiwania i wymagania poszczególnych osób należących do rodziny. Nie jest określana ona ani jako przynosząca poprawne rezultaty, ani jako niepożądane. Jej nierozłącznym elementem jest wysiłek, jaki trzeba w nią włożyć oraz występujące efekty mające wpływ na poszczególnych członków rodziny. Gallimore z innymi badaczami zauważają, że proces akomodacji równocześnie może oddziaływać np. pożądanie na dziecko, a niepożądanie na jego rodzinę. Akomodacja dotycząca dziecka niepełnosprawnego wpływa także na całą rodzinę. Planując zasady funkcjonowania, część rodziców musiała podjąć nową pracę, porzucić swoje plany zawodowe, zmienić miejsce zamieszkania, czyli zmienić swojego dotychczasowe życie. Dalej kontynuowane badania wykazały, że intensywność akomodacji uległa zwiększeniu w przedziale wiekowym dzieci 3 – 11 lat. Przystosowanie się rodziny do upośledzenia umysłowego dziecka jest procesem stałym i nie zanika tuż po zaakceptowaniu diagnozy i niepełnosprawności.

 

Rodzice dzieci niepełnosprawnych często chcą je nadmiernie chronić, by uniknąć sytuacji, w których dziecku mogłaby przydarzyć się krzywda, więc ograniczają ich kontakty. Jednak dostosowanie się dziecka ma na celu wykształcenie postępowania, które umożliwi mu na działanie w sytuacjach problemowych. Wspieranie dziecka w tym procesie powinno odbywać się stopniowo, jednocześnie wycofując udział rodzica. Ćwiczenia, których się wymaga od dziecka powinny być dostosowane do jego możliwości. Jak zauważa Wojciechowski ojcowie często mają zbyt wygórowane oczekiwania wobec swych niepełnosprawnych dzieci. Rodzice powinni udzielać dziecku wsparcia w zadaniach, w których dziecko bierze udział, skierowaniem aktywności dziecka na rozwój wartości. Istotną rolę odgrywa także rodzeństwo, które podczas wspólnej zabawy poznaje zakres możliwości i bariery niepełnosprawnego rodzeństwa. Tworzą się wtedy ważne więzi, który mają pozytywny wpływ na rozwój psychiczny dziecka niepełnosprawnego.

Monika Kozicka

 

Literatura:

M. Przetacznik-Gierowska, Z Włodarski, Psychologia wychowawcza, Warszawa 1994, Wyd. Naukowe PWN.

E. Pisula, Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa 1988, Wyd. WUW.

A. Twardowski, Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych, (w:) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, pod red. I. Obuchowskiej, Warszawa 1999, Wyd. WSiP, s. 21 – 22.

L. Kowalewski, Psychologiczna i społeczna sytuacja dzieci niepełnosprawnych, (w:) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, pod red. I. Obuchowskiej, Warszawa 1999, Wyd. WSiP, s. 89 – 90.

Brak komentarzy do: “Dziecko niepełnosprawne w rodzinie cz. 4 ostatnia”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Polecamy artykuł Łukasza Rudzińskiego, l.rudzinski@trojmiasto.pl   Czy osoby niepełnosprawne mogą sprawnie i szybko dostać się na wydarzenia kulturalne w trójmiejskich instytucjach kultury? Postanowiliśmy przyjrzeć się udogodnieniom w poszczególnych placówkach, konfrontując …

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

Bezpieczny i Aktywny Senior

Bezpieczny i Aktywny Senior

Porozumienie w imieniu MRPiPS sygnowała minister Elżbieta Rafalska, ze strony ZUS podpisała je prezes Zakładu prof. Gertruda Uścińska, a Pocztę Polską reprezentował jej prezes Przemysław Sypniewski. – To porozumienie jest ważne …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji