Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.10.17, imieniny obchodzą: Malgorzata, Wiktor

Formy edukacji religijnej (cz. 2)

Jak wcześniej zostało wspomniane katecheza specjalna posiada własną specyfikę, dlatego też wymaga od osoby prowadzącej pewnej konsekwencji podczas podejmowania działań. Realizowana jest ona według pewnych zasad i prawidłowości.

Kielar wyróżnia następujące zasady katechizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną:

- Zasada wspierania procesu rewalidacyjnego; dotyczy ona zapobiegania pogłębiania się istniejącego niedorozwoju, leczenie, usprawnianie, wzmacnianie elementów zaburzonych, stymulowanie, dynamizowanie ogólnego rozwoju, kompensowanie pojawiających się braków.

- Zasada rzetelnej diagnozy; wyróżniamy diagnozę negatywna (określającą braki, deficyty) i pozytywną (zwracającą uwagę na możliwości i potencjał jednostki). Diagnoza winna być całościowa, a więc uwzględniać wszystkie sfery rozwoju, także rozwoju duchowego i uczuciowego. Właściwa diagnoza jest połączeniem negatywnej i pozytywnej diagnozy, jest ona także procesem, charakteryzuje się dynamizmem oraz uwzględnia strefę najbliższego rozwoju dziecka.

- Zasada refleksyjności; jest ona systematyczną analizą podejmowanych działań oraz poziomu funkcjonowania ucznia, a także poszukiwaniem przyczyn niepowodzeń ucznia na katechezie. Zasada ta uwzględnia również modyfikowanie programów i metod katechezy.

- Zasada akceptacji wychowanka; dotyczy ona akceptacji ograniczeń i możliwości rozwojowych dziecka, jego zainteresowań, rozumienia jego problemów i trudności, a także chęci nauczyciela do niesienia mu pomocy.

- Zasada zaprogramowanego i ukierunkowanego działania; katecheta powinien podejmować programowanie i modyfikowanie zajęć w zależności od indywidualnych postępów uczniów.

- Zasada indywidualizacji; katecheta winien podczas swoich oddziaływań uwzględnić poziom rozwoju wszystkich sfer funkcjonowania, potrzeb dziecka i tempa jego rozwoju.

- Zasada szanowania prawidłowości rozwoju dziecka; określa ona porządek i kolejność faz rozwoju dziecka niepełnosprawnego, które należy respektować również podczas katechezy.

- Zasada dostosowania sposobu poznawania do możliwości poznawczych ucznia; katecheta ma obowiązek dostosować zadania i polecenia do poziomu rozwoju poznawczego swojego ucznia .

- Zasada wszechstronnej poglądowości i przykładu; przekaz treści winien być współmierny z obecnym rozwojem poznawczym dziecka, a pomijać formy abstrakcyjne na rzecz powiązania treści z przeżyciami, doświadczeniami dziecka i praktycznym działaniem. Katecheta powinien używać przystępnego języka oraz zrozumiałych sposób komunikacji.

- Zasada podmiotowości; dziecko w procesie wychowania religijnego należy traktować jako osobę, niezbędne jest poszanowanie praw dziecka i respektowanie przyrodzonej godności, bez względu na stopień upośledzenia.

- Zasada komfortu psychicznego; odnosi się ona do pozytywnego, wzajemnego stosunku nauczyciela z uczniem, a także uwzględnia odpowiedni czas zajęć.

- Zasada stymulacji i integracji polisensorycznej; ważne jest, aby podczas katechezy specjalnej stosować takie metody i techniki, które będą angażowały jak największą ilość zmysłów

- Zasada liczenia się z innymi osobami; podczas uczestnictwa w realizowaniu programów katechizacji specjalnej należy uwzględnić oczekiwania najbliższego otoczenia dziecka, przede wszystkim rodziców i rodzeństwa.

- Zasada konsekwencji i jej ciągłości-konsekwentne działanie nauczyciela- katechety zapewnia dziecku poczucie bezpieczeństwa i przewidywalność.

Opracowanie:
Beata Kozłowska

Literatura:
1. Kielar A., Metody katechizacji…, s. 26-30.

Brak komentarzy do: “Formy edukacji religijnej (cz. 2)”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy, zwane inaczej ośrodkami wsparcia, służą budowaniu sieci oparcia społecznego i przygotowują do życia w społeczeństwie oraz funkcjonowania w środowisku. Są przeznaczone dla osób przewlekle, psychicznie chorych i …

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W dniu 1 lipca 2016 r. weszły w życie rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 czerwca 2016 r.: w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego …

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Polecamy artykuł Łukasza Rudzińskiego, l.rudzinski@trojmiasto.pl   Czy osoby niepełnosprawne mogą sprawnie i szybko dostać się na wydarzenia kulturalne w trójmiejskich instytucjach kultury? Postanowiliśmy przyjrzeć się udogodnie

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji