Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2018.06.25, imieniny obchodzą: Lucja, Wilhelm

Formy edukacji religijnej cz. 3

Natomiast Stala wyróżnia inne zasady prowadzenia katechezy specjalnej, ujmując je w następujący sposób:

1. Znajomość podmiotu katechezy; katecheta winien znać potrzeby, możliwości i ograniczenia poszczególnych niepełnosprawnych uczniów, a także wyrażać postawę akceptacji dla ich niepełnosprawności

2. Realizacja zasady aktywnej pedagogiki; katecheza powinna być aktywna, a więc włączać katechizowanych w aktywny udział na lekcji oraz przekazywać im inicjatywę. Katecheta dla lepszych rezultatów winien wprowadzać jak najwięcej bodźców, które będą rozwijały zainteresowanie oraz będą powodowały reakcje na nie.

3. Zasada „małych kroczków”, w myśl tej zasady katecheta winien odznaczać się cierpliwością, a także być świadomym możliwości doświadczenia niepowodzenia. Wymagania powinny być stopniowo podnoszone, proporcjonalnie do możliwości ucznia.

4. Akceptacja wspólnych zasad postępowania wszystkich osób współpracujących podczas realizacji wychowania religijnego osób niepełnosprawnych intelektualnie; polega ona na przyjęciu przez te osoby jednakowych kryteriów i zasad podczas postępowania z osobami upośledzonymi, ważne jest aby ustalić wspólny plan pracy, wymagania, zakres treści, metod i obowiązków.

5. Zauważenie każdej osoby będącej podmiotem katechezy specjalnej; dotyczy ona okazywania zainteresowania każdej osobie w grupie, która jest katechizowana, bez pomijania, czy lekceważenia. Każdy z uczniów pragnie bowiem być zauważony, pochwalony, doceniony.

6. Dostosowanie przekazu do indywidualnych możliwości katechizowanych; dostosowanie metod, technik, treści do poszczególnych uczniów, o różnym stopniu funkcjonowania i złożoności.

7. Selekcja przedstawianych treści; treści na katechezie powinny być wyselekcjonowane w taki sposób, aby przekazywać jednie konieczne z punktu widzenia wiary, jednocześnie możliwe do zrozumienia przez osobę upośledzona.

Podstawowym środowiskiem każdego wychowania, a więc i wychowania religijnego jest rodzina, jako najbliższa grupa społeczna. Ojcowie Soboru Watykańskiego II w Deklaracji „Gravissimum educationis” zepchnęli instytucjonalny wymiar wychowania na drugi plan, tym samym dając prymat rodzinie. Rodzice jako osoby, które dały życie swoim dzieciom, otrzymują prawo bycia pierwszymi i głównymi ich wychowawcami. Rodzina jednakże w swym posłannictwie musi być wspierana przez społeczeństwo, państwo, szkołę. Jest ona miejscem naturalnym, w którym odbywa się inicjacja w życie chrześcijańskie. Katecheza w środowisku domowym nazwana jest „katechezą rodzinną” i wyprzedza każdy inny rodzaj katechezy. Rodzice bardzo często odczuwają lęk przed tego typu katechezą oraz doświadczają wiele wątpliwości i obaw. Dlatego też ważne jest, aby z zainteresowaniem towarzyszyć im na tej drodze, być jednocześnie otwartym na ich problemy. Wychowanie rodzicielskie najbardziej przejawia się dawaniem przykładu i naśladowaniem przez dzieci. Dlatego od najwcześniejszego okresu osoby niepełnosprawne uczą się od swoich rodziców i rodzeństwa wspólnej modlitwy, pieśni, razem uczestniczą w nabożeństwach i sakramentach.

Kolejnym środowiskiem katechezy jest szkoła, ośrodki szkolno-wychowawcze, szkoły specjalne, domy pomocy społecznej, szkoły życia. Katecheza ma miejsce na lekcji religii. Katechetami są osoby zakonne, kapłani, osoby świeckie.

Opracowanie:
Beata Kozłowska

Literatura:
1. Stala J., Juchta D., Katechizacja osób …, s. 320-323.
2. Misiaczek K., Potocki A., dz. cyt., s. 24-25.

Brak komentarzy do: “Formy edukacji religijnej cz. 3”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Polecamy artykuł Łukasza Rudzińskiego, l.rudzinski@trojmiasto.pl   Czy osoby niepełnosprawne mogą sprawnie i szybko dostać się na wydarzenia kulturalne w trójmiejskich instytucjach kultury? Postanowiliśmy przyjrzeć się udogodnieniom w poszczególnych placówkach, konfrontując …

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

Środowiskowy Dom Samopomocy „Dworek” jest placówka pobytu dziennego, przeznaczoną dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Zapewniamy pomoc przy rozwiązywaniu problemów życia codziennego poprzez udział w treningach przygotowujących do sam

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji