Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.09.21, imieniny obchodzą: Jonasz, Mateusz

Formy edukacji religijnej cz. 3

Natomiast Stala wyróżnia inne zasady prowadzenia katechezy specjalnej, ujmując je w następujący sposób:

1. Znajomość podmiotu katechezy; katecheta winien znać potrzeby, możliwości i ograniczenia poszczególnych niepełnosprawnych uczniów, a także wyrażać postawę akceptacji dla ich niepełnosprawności

2. Realizacja zasady aktywnej pedagogiki; katecheza powinna być aktywna, a więc włączać katechizowanych w aktywny udział na lekcji oraz przekazywać im inicjatywę. Katecheta dla lepszych rezultatów winien wprowadzać jak najwięcej bodźców, które będą rozwijały zainteresowanie oraz będą powodowały reakcje na nie.

3. Zasada „małych kroczków”, w myśl tej zasady katecheta winien odznaczać się cierpliwością, a także być świadomym możliwości doświadczenia niepowodzenia. Wymagania powinny być stopniowo podnoszone, proporcjonalnie do możliwości ucznia.

4. Akceptacja wspólnych zasad postępowania wszystkich osób współpracujących podczas realizacji wychowania religijnego osób niepełnosprawnych intelektualnie; polega ona na przyjęciu przez te osoby jednakowych kryteriów i zasad podczas postępowania z osobami upośledzonymi, ważne jest aby ustalić wspólny plan pracy, wymagania, zakres treści, metod i obowiązków.

5. Zauważenie każdej osoby będącej podmiotem katechezy specjalnej; dotyczy ona okazywania zainteresowania każdej osobie w grupie, która jest katechizowana, bez pomijania, czy lekceważenia. Każdy z uczniów pragnie bowiem być zauważony, pochwalony, doceniony.

6. Dostosowanie przekazu do indywidualnych możliwości katechizowanych; dostosowanie metod, technik, treści do poszczególnych uczniów, o różnym stopniu funkcjonowania i złożoności.

7. Selekcja przedstawianych treści; treści na katechezie powinny być wyselekcjonowane w taki sposób, aby przekazywać jednie konieczne z punktu widzenia wiary, jednocześnie możliwe do zrozumienia przez osobę upośledzona.

Podstawowym środowiskiem każdego wychowania, a więc i wychowania religijnego jest rodzina, jako najbliższa grupa społeczna. Ojcowie Soboru Watykańskiego II w Deklaracji „Gravissimum educationis” zepchnęli instytucjonalny wymiar wychowania na drugi plan, tym samym dając prymat rodzinie. Rodzice jako osoby, które dały życie swoim dzieciom, otrzymują prawo bycia pierwszymi i głównymi ich wychowawcami. Rodzina jednakże w swym posłannictwie musi być wspierana przez społeczeństwo, państwo, szkołę. Jest ona miejscem naturalnym, w którym odbywa się inicjacja w życie chrześcijańskie. Katecheza w środowisku domowym nazwana jest „katechezą rodzinną” i wyprzedza każdy inny rodzaj katechezy. Rodzice bardzo często odczuwają lęk przed tego typu katechezą oraz doświadczają wiele wątpliwości i obaw. Dlatego też ważne jest, aby z zainteresowaniem towarzyszyć im na tej drodze, być jednocześnie otwartym na ich problemy. Wychowanie rodzicielskie najbardziej przejawia się dawaniem przykładu i naśladowaniem przez dzieci. Dlatego od najwcześniejszego okresu osoby niepełnosprawne uczą się od swoich rodziców i rodzeństwa wspólnej modlitwy, pieśni, razem uczestniczą w nabożeństwach i sakramentach.

Kolejnym środowiskiem katechezy jest szkoła, ośrodki szkolno-wychowawcze, szkoły specjalne, domy pomocy społecznej, szkoły życia. Katecheza ma miejsce na lekcji religii. Katechetami są osoby zakonne, kapłani, osoby świeckie.

Opracowanie:
Beata Kozłowska

Literatura:
1. Stala J., Juchta D., Katechizacja osób …, s. 320-323.
2. Misiaczek K., Potocki A., dz. cyt., s. 24-25.

Brak komentarzy do: “Formy edukacji religijnej cz. 3”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

We wspomnianej wyszukiwarce osoby z niepełnosprawnością znajdą prawie 12 tys. dostępnych dla siebie miejsc, niezbędnych każdemu w codziennym życiu. Niepełnosprawnik obecny jest w kilku większych miastach, m.in. w Poznaniu, Toruniu, …

ŚDS w Krośnie

ŚDS w Krośnie

Środowiskowy Dom Samopomocy przy ulicy Kletówka 7a, został utworzony Uchwałą NR XL VIII/1066/2002 Rady Miasta Krosna z dnia 7 października 2002 roku. Celem działalności jest świadczenie usług opiekuńczych osobom z …

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji