Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.10.23, imieniny obchodzą: Marlena, Seweryn

Formy edukacji religijnej cz. 4

Parafia winna również stać się istotnym środowiskiem oddziaływań katechetycznych, w którym każda osoba upośledzona znajdzie swoje miejsce, a także będzie mogła doświadczyć pomocy w kształtowaniu swojego życia religijnego. Parafia powinna być miejscem gdzie rodzina znajdzie informacje na temat katechizacji, sprawowania i przygotowania do sakramentów.

 

W parafiach bardzo często zrzeszają się wspólnoty rodzin osób niepełnosprawnych. Tego rodzaju katechizacja w parafii ma na celu przede wszystkim włączenie osób niepełnosprawnych w życie Kościoła, umożliwić im pełny i aktywny udział we wspólnocie, jednocześnie stwarzając możliwość identyfikacji i poczucie przynależności do danej grupy. W związku z powyższym katecheza parafialna ma dwojakie znaczenie: odpowiada za organizowanie grup katechetycznych dla osób upośledzonych oraz informuje parafian o obecności osób niepełnosprawnych we wspólnocie.

 

Katecheza rodzinna i szkolna są jednymi z najważniejszych form wychowania religijnego osób niepełnosprawnych intelektualne, jednakże nie wprowadzają one w sposób całkowity tych osób w życie Kościoła i naukę Chrystusa. Pomocny w tym staje się udział tych osób w życiu parafii i wspólnoty oraz uczestniczenie w różnorodnych formach bezpośredniego oddziaływania lokalnego Kościoła. Do form tych można zaliczyć między innymi: Msze świętą, nabożeństwa i uroczystości, pielgrzymki, wspólnoty, spotkania formacyjne, imprezy okolicznościowe, rekolekcje, kolonie, obozy, rajdy. Współpraca we wspólnocie osób wierzących skutkuje wieloma korzyściami dla obu stron. Przede wszystkim członkowie uczą się wzajemnego szacunku, tolerancji, akceptacji, zrozumienia dla odmienności, dzielą się wzajemną miłością, uczą się „dawać”, zamiast tylko „brać”.

 

Msza Święta jest pierwszą formą poza szkolnego oddziaływania edukacyjno – religijnego. Dla osób specjalnej troski winna być sprawowana raz w miesiącu. Nie wskazane jest, aby miało to miejsce raz w tygodniu. Mogłoby to doprowadzić do swoistej izolacji tych osób, gdzie tak ważna jest integracja z resztą społeczeństwa. Msza Święta „specjalna”, pozwala zarówno osobom niepełnosprawnym, jak i ich rodzicom przeżyć ją pełniej. Rodzice nie muszą przejmować się, że zachowanie ich dziecka może komuś przeszkadzać. Mają możliwość całkowitego skupienia i włączenia się w celebrację liturgii. Również osoby niepełnosprawne otrzymują szereg możliwości podjęcia aktywności na mszy. Przygotowując taką uroczystość należy pamiętać, by msza była krótka i nie znajdowało się na niej zbyt wiele osób. Rzecz się ma podobnie podczas organizacji różnych nabożeństw.

 

Niezwykle ważne w edukacji religijnej stają się imprezy okolicznościowe, wycieczki, konkursy, zabawy. Wydarzenia takie pozwalają osobom niepełnosprawnym na przeżywanie radości, świętowanie, integrację, ekspresję. Podobną rolę pełnią pielgrzymki, których atrybutami są: śpiew, radość, ruch. Pozwalają one oderwać się od codziennej rzeczywistości, uwarunkowań, problemów i trosk.

 

Bardzo istotną formą katechezy jest uczestniczenie osób niepełnosprawnych w małych wspólnotach, które dają poczucie bezpieczeństwa, przynależności i więzi. Jan Paweł II pisze, iż żaden człowiek nie jest stworzony do bycia samotnym, bowiem jego powołaniem jest życie w relacji z drugim człowiekiem. Pod pojęciem wspólnoty należy tu rozumieć grupy, w skład których wchodzą osoby upośledzone oraz ich opiekunowie i przyjaciele. Osoby te spotykają się wspólnie, w sposób regularny, po to aby się modlić, pracować, bawić się, wzajemnie się wychowywać. Do dwóch najważniejszych wspólnot, w których schronienia i opieki doświadczają osoby niepełnosprawne, należą „Wiara i Światło” oraz „Arka”.

Opracowanie:
Beata Kozłowska

 

Literatura:
1. Rozen B., dz. cyt. , s. 261-262.
2. Jan Paweł II, Homilia „Małżeństwo i rodzina we wspólnocie Kościoła”. Jubileusz Rodzin (15.10.2000), w: Jan Paweł II, Wskazania na II Tysiąclecie, Kraków 2001, s. 320.

Brak komentarzy do: “Formy edukacji religijnej cz. 4”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy, zwane inaczej ośrodkami wsparcia, służą budowaniu sieci oparcia społecznego i przygotowują do życia w społeczeństwie oraz funkcjonowania w środowisku. Są przeznaczone dla osób przewlekle, psychicznie chorych i …

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

Środowiskowy Dom Samopomocy „Dworek” jest placówka pobytu dziennego, przeznaczoną dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Zapewniamy pomoc przy rozwiązywaniu problemów życia codziennego poprzez udział w treningach przygotowujących do sam

Poznań: wystawa „O piękna niepełnosprawności!”

Poznań: wystawa „O piękna niepełnosprawności!”

Galeria Miejska Arsenał zaprasza na wystawę Marca Tobiasa Winterhagena. Galeria Miejska Arsenał zaprasza na wystawę Marca Tobiasa Winterhagena, której tematem przewodnim jest niepełnosprawność. Wernisaż zaplanowano na 21 listopada o go

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji