Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.06.23, imieniny obchodzą: Wanda, Zenon

Główne kierunki rewalidacji

Rewalidacja to proces nauczania – uczenia się, a także wychowania – samowychowania, który ma na celu optymalny rozwój osobowości wychowanka odbiegającego od normy, odpowiednio do panujących standardów społeczno – wychowawczych.
Rewalidacje cechują:

 

1)    Procesy kompensacji, korektury i usprawniania.
2)    Treści kształcenia i wychowania zależne od danej niepełnosprawności.
3)    Zasady nauczania i wychowania odnoszące się do procesu rewalidacji.
4)    Metody nauczania i wychowania dostosowane do możliwości i potrzeb osoby niepełnosprawnej.
5)    Indywidualne formy nauczania i wychowania oraz wspieranie tworzenia pozytywnych relacji  osób niepełnosprawnych z osobami pełnosprawnymi.
6)    Zwrócenie uwagi na pewne środki nauczania i wychowania oraz właściwe z nich korzystanie.

 

Hoffman znaczenie kompensacji, korektury i usprawniania wyjaśnia następująco:

 

•    Kompensacja to „wyrównywanie u wychowanków zaburzeń rozwojowych związanych z  trudnościami w poznawaniu świata i w przystosowaniu się do środowiska społecznego może wymagać równoczesnego korygowania nabywanych wiadomości, umiejętności i nawyków oraz postaw i dążeń ”.
[B. Hoffmann, Rewalidacja niesłyszących, Warszawa 1979]

 

•    Korektura polega na „poprawie nowo nabywanych przez wychowanka treści nauczania i wychowania, a także na poprawianiu , czy zmienianiu nieadekwatnej do rzeczywistości wiedzy o świecie oraz niewłaściwych dążeń, potrzeb, postaw utrwalonych i przyswojonych w przebiegu rozwoju osobniczego i społecznego, zanim jeszcze zostało zapoczątkowane rewalidacyjne postępowanie”.
[B. Hoffmann, tamże.]

 

•    Usprawnianie swym działaniem obejmuje sprawne organy oraz ich funkcje, a także optymalne usprawnienie funkcji narządów zaburzonych.

 

Skutkiem realizacji kompensacji, korektury i usprawniania jest afiliacja. Wyraża się ona w postępowaniu adekwatnym do przyjętych norm społecznych.

 

W następstwie afiliacji rewalidacyjnej osobowość osoby niesłyszącej  zyska miano „osobowości wszechstronnie rozwiniętej”.  Scala ona cele wychowawcze, dydaktyczne i  pedagogiczną tworząc jeden cel – osobowość zrewalidowaną. Dzięki temu osoba niesłysząca akceptuje siebie i swoje odmienności, lecz nie jest wyobcowana, ponieważ nie występują żadne bariery intelektualne ani w komunikowaniu się z osobami słyszącymi.

 

Czynnikami determinującymi proces rewalidacji, obejmujący oddziaływania medyczne (dobór metod leczenia), pedagogiczne (wychowanie i nauczanie) i psychologiczne (terapia), są: stopień ubytku słuchu, moment wystąpienia defektu oraz jego przyczyny.
Zadania rewalidacji:

 

1)    Lecznicza – lekarz laryngolog lub audiolog ocenia stopień ubytku słuchu, jeśli jest to konieczne, zaleca terapię farmakologiczną lub operację, dobiera aparat wzmacniający i prowadzi trening słuchowy, uaktywniający i wykorzystujący istniejące u dziecka resztki słuchowe.
2)    Pedagogiczna – nauka mowy – zajęcia logopedyczne i nauczanie specjalne – zajęcia szkolne.
3)    Rola psychologa – ocena rozwoju poszczególnych funkcji psychicznych, kolejno prowadzenie terapii.

 

Rewalidacja przynosi najlepsze rezultaty, jeśli lekarze, pedagodzy i psycholodzy współpracują ze sobą, a także jeśli w rewalidacji dziecka biorą udział rodzice.
Istotna jest także nauka mowy werbalnej, ponieważ jej zaburzenia utrudniają spostrzeganie  i myślenie, a także mają negatywny wpływ na rozwój osobowości i funkcjonowanie społeczne.

Monika Kozicka

Bibliografia:
1. Hoffmann B., Rewalidacja niesłyszących, Warszawa 1979, s. 9–12, 97- 98.
2. Kaiser-Grodecka I., Upośledzenie – rewalidacja dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu, [w:] red. W. Pomykało, Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1993, s. 891–892.

Brak komentarzy do: “Główne kierunki rewalidacji”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Polecamy artykuł Łukasza Rudzińskiego, l.rudzinski@trojmiasto.pl   Czy osoby niepełnosprawne mogą sprawnie i szybko dostać się na wydarzenia kulturalne w trójmiejskich instytucjach kultury? Postanowiliśmy przyjrzeć się udogodnieniom w poszczególnych placówkach, konfrontując …

Bezpieczny i Aktywny Senior

Bezpieczny i Aktywny Senior

Porozumienie w imieniu MRPiPS sygnowała minister Elżbieta Rafalska, ze strony ZUS podpisała je prezes Zakładu prof. Gertruda Uścińska, a Pocztę Polską reprezentował jej prezes Przemysław Sypniewski. – To porozumienie jest ważne …

ŚDS w Krośnie

ŚDS w Krośnie

Środowiskowy Dom Samopomocy przy ulicy Kletówka 7a, został utworzony Uchwałą NR XL VIII/1066/2002 Rady Miasta Krosna z dnia 7 października 2002 roku. Celem działalności jest świadczenie usług opiekuńczych osobom z …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji