Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.05.23, imieniny obchodzą: Emilia, Iwona

Klasyfikacja i charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej cz.2

Upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym

Rozwój dziecka posiadającego umiarkowaną niepełnosprawność intelektualną, cechuje globalne opóźnienie na wszystkich poziomach funkcjonowania. Przyczyna jest bardzo często złożona. Upośledzeniu towarzyszą także zaburzenia sensoryczne i niedowłady. Osoby takie nie przekraczają poziomu funkcjonowania intelektualnego 8- letniego dziecka, natomiast w kwestii dojrzałości społecznej nie przekraczają progu 10- rocznego dziecka.

 

Upośledzenie intelektualne w stopniu umiarkowanym jest związane z licznymi, poważnymi i długotrwałymi uszkodzeniami w centralnym układzie nerwowym. Zauważalne zaburzenia występują przede wszystkim w myśleniu, spostrzeganiu, koordynacji wzrokowo-ruchowej. Mowa dzieci z umiarkowaną niepełnosprawnością jest często niewyraźna i bełkotliwa, z pojawiającymi się agramatyzmami. Słownictwo jest przeważnie ubogie i niezłożone, osoby takie posługują się głównie zdaniami prostymi i dwuwyrazowymi, robią przy tym mnóstwo błędów różnego rodzaju. Na poziomie mowy pojawiają się liczne wady. Myślenie natomiast ma charakter przedoperacyjny, występują duże trudności w przyswajaniu pojęć, terminów, informacji abstrakcyjnych tj. stosunki przestrzenne i wielkościowe. Pamięć jest nietrwała, przeważa charakter mechaniczny. Jednostki te maja problemy w koncentracji uwagi na danej czynności, rzeczy, poleceniu. Uwaga jest natomiast mimowolna i o wąskiej zakresowości.

 

Biorąc pod uwagę rozwój psychofizyczny można zauważyć, iż dzieci z tym stopniem niepełnosprawności bardzo późno podejmują próby chodzenia oraz mówienia. Pierwsze słowa, pojawiają się około 4 – 5 roku życia. Bardzo szybko i łatwo przywiązują się do innych. Występują u nich trudności w samokontroli oraz silna potrzeba jak najszybszego zaspokajania popędów. Niektóre jednostki spośród tej grupy mogą stać się w pewnym stopniu samodzielne. Uwidacznia się to tym, iż załatwiają swoje potrzeby fizjologiczne, wykonują proste czynności domowe i prace porządku codziennego. Mogą też zarabiać pieniądze poprzez podejmowanie zajęć i pracy zarobkowej. Ma to z pewnością znaczący wpływ na poziom poczucia niezależności i własnej wartości.

Opracowanie:
Beata Kozłowska

Literatura:

1. Szczepanik R., dz. cyt., s. 46.
2. Wyczesany J., Wprowadzenie …, s. 137-148.
3. Lausch – Żuk J., dz. cyt., s. 150.

Brak komentarzy do: “Klasyfikacja i charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej cz.2”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Osoby niepełnosprawne zyskają teraz pomoc podczas jednej z bardzo istotnych czynności dnia codziennego. Spożywanie posiłków w przypadku niemożliwości wykonania tej czynności samodzielnie angażuje czas opiekuna. Istotny jest jednak nie tylko …

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Polecamy artykuł Łukasza Rudzińskiego, l.rudzinski@trojmiasto.pl   Czy osoby niepełnosprawne mogą sprawnie i szybko dostać się na wydarzenia kulturalne w trójmiejskich instytucjach kultury? Postanowiliśmy przyjrzeć się udogodnie

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji