Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.07.22, imieniny obchodzą: Maria, Magdalena

Klasyfikacja i charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej cz.2

W tym miejscu zostanie dokonana krótka charakterystyka wyżej wymienionych stopni niepełnosprawności intelektualnej:

Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim

Grupa osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną jest grupą najliczniejszą, ponieważ należy do niej około 75% wszystkich upośledzonych osób. Osoby te nie różnią się wizualnie od osób pełnosprawnych. Do charakterystycznych cech zaliczamy rozmaite nieprawidłowości w obszarze funkcji poznawczych, przystosowawczych, a także w dziedzinie uczenia się, spostrzegania, myślenia oraz pamięci. Osoby te mają problemy z wnioskowaniem w prostych sytuacjach życia codziennego. Ich myślenie ma charakter obrazowo-konkretny. Widoczne są również trudności w uczeniu się, których przyczyny należy szukać w nieprawidłowościach rozwojowych oraz w zaburzeniach procesów psychicznych. Wszelkiego rodzaju oddziaływania powinny być oparte na permanentnym wzmacnianiu procesu uczenia się. Rozwój emocjonalny naznaczony jest zaburzeniami na płaszczyźnie występowania i rozumienia uczuć wyższych. Dzieci lekko niepełnosprawne bardzo często są labilne emocjonalnie, posiadają niski poziom samokontroli, potrafią być impulsywne i agresywne w stosunku do innych, jak i do siebie.

 

Dotychczasowa analiza upośledzenia intelektualnego pozwala wyróżnić trzy zasadnicze sfery funkcjonowania dziecka niepełnosprawnego, które ulegają zaburzeniu. Szczepanik wyróżnia trudności w sferze emocjonalno – poznawczej, psychoruchowej i przystosowania społecznego. Z zaburzeniami w sferze emocjonalno – poznawczej wiąże się problem niedokładnego i utrudnionego odbierania wrażeń zmysłowych, a także możliwości skupienia uwagi. Dla omawianego stopnia upośledzenia charakterystyczna jest słaba pamięć oraz wyobraźnia, jak i również trudności w zakresie rozumowania, wnioskowania, uogólniania. Powyższe czynniki stoją na drodze efektywnemu przyswajaniu wiedzy. Myślenie jest nieelastyczne i stereotypowe. Występują liczne zaburzenia mowy, często jej opóźnienie. Słownictwo jest zazwyczaj ubogie, wyrażenia bywają niestosowne do sytuacji i osób. Zachwianiu ulega także kondycja psychofizyczna. Pojawia się wiele nieprawidłowości tj. męczliwość, trudności z koordynacją ruchową oraz wzrokowo-ruchową. Reakcje dziecka są utrudnione i mają zwolnione tempo. Ostatnim elementem tego problemu jest sfera przystosowania społecznego.

 

W tym miejscu należy wskazać, iż nieprawidłowo wykształcona mowa i ubogi zasób słownictwa powoduje trudności w komunikowaniu się z innymi. To natomiast ma wpływ na obniżenie poczucia własnej wartości oraz brak chęci do wchodzenie w relacje z innymi. Dziecko niepełnosprawne ma kłopoty z zawieraniem kontaktów oraz tworzeniem więzi z innymi. Wyczesany przedstawia wyczerpujące podsumowanie zaburzeń dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną na poziomie poznawczo – emocjonalnym, psychoruchowym, społecznego funkcjonowania. Do powyższych elementów zalicza: niedokładny odbiór wrażeń zmysłowych, problemy w skupieniu uwagi, trudności w tworzeniu pojęć, ograniczona możliwość myślenia abstrakcyjnego, wnioskowania, uogólniania, rozumienia i wykrywania zależności przyczynowo- skutkowych; przyswajanie ubogiego słownictwa, duży stopień podatności na wpływy osób ze środowiska zewnętrznego, ograniczona umiejętność panowania nad emocjami i popędami, dłuższy niż przeciętnie okres reakcji na bodźce. Wszystkie powyższe czynniki są przyczyną wielu trudności w procesie uczenia się i przyswajania wiedzy.

Opracowanie:
Beata Kozłowska

 

Literatura:
1. Szczepanik R., Elementy pedagogiki specjalnej, Łódź 2007, s. 44.
2. Wyczesany J., Pedagogika osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, w: Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań 2007, s. 137-148.
3. Wyczesany J., Pedagogika upośledzonych umysłowo – wybrane zagadnienia, Kraków 1999, s. 34-35.

Brak komentarzy do: “Klasyfikacja i charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej cz.2”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

ŚDS w Krośnie

ŚDS w Krośnie

Środowiskowy Dom Samopomocy przy ulicy Kletówka 7a, został utworzony Uchwałą NR XL VIII/1066/2002 Rady Miasta Krosna z dnia 7 października 2002 roku. Celem działalności jest świadczenie usług opiekuńczych osobom z …

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W dniu 1 lipca 2016 r. weszły w życie rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 czerwca 2016 r.: w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji