Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.11.21, imieniny obchodzą: Janusz, Konrad

Komunikowanie się osób głuchoniewidomych

sds24.pl

sds24.pl

Głuchoniewidomi to osoby z równoczesnym uszkodzeniem wzroku oraz słuchu. Schorzenia te są powodem znacznych utrudnień w porozumiewaniu się z otoczeniem. Jako zamiennika dla odpowiedniego porozumiewania się, osoby głuchoniewidome używają zmysłu dotyku. W zależności od stopnia dysfunkcji poszczególnych narządów wyróżnia się:

 

•    Osoby głuchoniewidome całkowicie;
•    Osoby głuchoniewidome ze słobowzrocznością oraz całkowitą głuchotą;
•    Osoby głuchoniewidome z całkowitą ślepotą oraz niedosłuchem;
•    Oraz osoby ze słabowzrocznością i niedosłuchem.

 

Osoby, które są całkowicie głuchoniewidome od urodzenia mają ograniczone możliwości komunikowania się z otoczeniem. Poznawanie przez nie świata jest więc znacznie utrudnione. Nie bez podstaw uważa się więc, że wśród osób, których niepełnosprawność ta dotyczy od urodzenia występuje znacznie opóźniony rozwój intelektualny.

 

 

Osoby głuchoniewidome nie mają możliwości kompensacji np. głuchoty wzrokiem jak to ma miejsce u niesłyszących i odwrotnie ślepoty słuchem jak u osób niewidomych. Jako zamiennika dla odpowiedniego sposobu porozumiewania się, osoby głuchoniewidome używają różnych metod stosowanych przy użyciu zmysłu dotyku.

 

 

Najlepiej rozwiniętą i wydaje się najsprawniejszą metodą komunikacyjną jest porozumiewanie się przy użyciu alfabetu Lorma. Jest to jedna z najbardziej rozpowszechnionych wśród głuchoniewidomych form komunikacji. Jej praktyczne zastosowaniu polega na kreśleniu linii lub stawianiu punktów na dłoni, które są odpowiednikami poszczególnych liter.

 

 

Początkowo pisanie to odbywa się przy użyciu jednego palca, jednak wraz ze wzrostem doświadczenia osoby te piszą wszystkimi palcami na raz. W zależności od upodobania osoby posługującej się tą formą komunikowania, pisać można zarówno po wewnętrznej jak i po zewnętrznej stronie dłoni. Większość jednak z uwagi na szybkość pisania preferuje zewnętrzną stronę. Ogromną zaletą tej metody komunikacji jest możliwość nauczenia się jej w stosunkowo krótkim czasie. Później pozostaje jedynie trening udoskonalający umiejętność szybkiego porozumiewania się.
„OPIS LITER NA DŁONI, WRAZ Z KOMUNIKATAMI
SAMOGŁOSKI
A, E, I, O, U:

 

litery ułożone są w kolejności alfabetycznej, każdej literze odpowiada jeden punkt na opuszku konkretnego palca:
•    A: kciuk,
•    E: wskazujący,
•    I: środkowy,
•    O: serdeczny,
•    U: mały,
•    Y: linia pozioma, przecinająca palce w połowie, poczynając od wskazującego do małego.

 

SPÓŁGŁOSKI
T, B, D, G, H:

 

 

linie prowadzone są wzdłuż palców – od opuszków w dół aż do nasady palców:
•    T: wzdłuż kciuka,
•    B: wzdłuż palca wskazującego,
•    D: wzdłuż palca środkowego,
•    G: wzdłuż palca serdecznego,
•    H: wzdłuż palca małego,
•    F: ściskamy równocześnie dwa złożone palce – wskazujący i środkowy, w okolicach opuszków,
•    L: długa linia prowadzona od czubka palca środkowego przez całą dłoń,
•    P: linia od nasady kciuka wzdłuż krawędzi palca wskazującego,
•    J: jednokrotne ściśnięcie końcówki palca środkowego,
•    S: rysujemy małe kółko na wnętrzu dłoni,
•    K: dotknięcie równocześnie końcami czterech palców wnętrza dłoni,
•    C: jeden punkt u nasady dłoni,
•    Z: linia skośna, od nasady kciuka do nasady palca małego,
•    R: uderzamy palcami wnętrze dłoni, nie równocześnie wszystkimi, lecz szybko przechodzimy od palca małego, kończąc na wskazującym,
•    V: jeden punkt u nasady kciuka,
•    W: dwa punkty u nasady kciuka,
•    M: jeden punkt pod palcem małym,
•    N: jeden punkt pod palcem wskazującym,
•    X: linia pozioma poniżej nasady dłoni,
•    Q: długa linia wzdłuż zewnętrznej krawędzi dłoni, od nasady dłoni, w stronę opuszka palca małego.

 

POLSKIE LITERY

 

Ą, Ć, Ę, Ł, Ń, Ó, Ś, Ź, Ż:

 

kojarzone ze swoimi odpowiednikami bez zmiękczających ogonków:
•    Ą: mała pionowa kreseczka (jak przecinek) w miejscu A,
•    Ę: mała pionowa kreseczka w miejscu E,
•    Ć: mała pionowa kreseczka w miejscu C,
•    Ł: długa linia rysowana od nasady dłoni do opuszka palca środkowego,
•    Ń: mała pionowa kreseczka w miejscu N,
•    Ó: mała pionowa kreseczka w miejscu O,
•    Ś: kółko jak S + mała pionowa kreseczka na środku dłoni,
•    Ź: linia skośna jak Z + mała pionowa kreseczka na środku dłoni,
•    Ż: linia skośna jak Z + kropka na środku dłoni.

 

DWUZNAKI

 

•    CH: dwie linie skośne, przecinające się na środku dłoni,
•    SZ: ściśnięcie równocześnie wszystkich palców oprócz kciuka,
•    CZ: postawienie równocześnie dwóch punktów u nasady dłoni, w miejscu C,
•    RZ: pociągnięcie wszystkimi palcami od nasady palców do nasady dłoni,
•    DZ: połączenie D i Z, ale bez odrywania dłoni, zbliżone do pisanej dużej litery L.

 

KOMUNIKATY

 

•    potwierdzenie: kilka szybkich dotknięć dłonią złożoną w piąstkę,
•    zaprzeczenie: kilkakrotne potarcie wewnętrzną stroną otwartej dłoni,
•    zamazanie błędu: jak zaprzeczenie (nie należy powtarzać jednej litery, lecz cały wyraz),
•    koniec wyrazu: klepnięcie otwartą dłonią,
•    pytanie: dotknięcie zewnętrzną krawędzią dłoni, a następnie wykonanie obrotu wzdłuż jej osi i dotknięcie zewnętrzną stroną dłoni,
•    niezrozumienie wyrazu: zamknięcie dłoni w pięść”.

 

Źródło: www.głuchoniewidomi.pl
Karol Kozicki
Literatura:
1.    Surdotyflopedagogika., http://pl.wikipedia.org/wiki/Surdotyflopedagogika <23.01.2013r.>
2.    Alfabet Lorma., http://www.gluchoniewidomi.pl/?page_id=64 <23.01.2013r.>
3.    Głuchoniewidomy – kto taki? http://www.gluchoniewidomi.pl/?page_id=5 <23.01.2013r..>

Brak komentarzy do: “Komunikowanie się osób głuchoniewidomych”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W dniu 1 lipca 2016 r. weszły w życie rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 czerwca 2016 r.: w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego …

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy, zwane inaczej ośrodkami wsparcia, służą budowaniu sieci oparcia społecznego i przygotowują do życia w społeczeństwie oraz funkcjonowania w środowisku. Są przeznaczone dla osób przewlekle, psychicznie chorych

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Osoby niepełnosprawne zyskają teraz pomoc podczas jednej z bardzo istotnych czynności dnia codziennego. Spożywanie posiłków w przypadku niemożliwości wykonania tej czynności samodzielnie angażuje czas opiekuna. Istotny jest jednak nie tylko

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji