Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.06.26, imieniny obchodzą: Jan, Paula

Kształcenie specjalne


Występowanie wielu różnych niepełnosprawności wśród dzieci i młodzieży stawia duże wyzwanie przed ogólnym systemem edukacji. Jak jest to wyzwanie dla pedagogiki ogólnej, tak dla współczesnej pedagogiki specjalnej stanowi to jeszcze ważniejsze zadanie do spełnienia.

 

Długoletnie doświadczenia edukacyjne pozwoliły na wyodrębnienie dwóch systemów kształcenia osób niepełnosprawnych:
• System segregacyjny – jest to nauczanie w szkołach specjalnych, w których zdecydowana większość uczniów to osoby niepełnosprawne intelektualnie, niewidome, słabowidzące z dodatkowymi dysfunkcjami, niesłyszące oraz słabo słyszące z dodatkowymi dysfunkcjami.
• System integracyjny – do szkół z integracyjnym system kształcenia uczęszczają dzieci z parcjalnymi deficytami rozwoju, chore przewlekle, dzieci mające trudność w uczeniu się, dzieci z uszkodzeniami narządów ruchu oraz dzieci z zaburzeniami zachowania. Edukacja w szkołach przyjmujących integracyjny system kształceniach odbywa się więc w mieszanych grupach. W szkołach średnich natomiast z młodzieżą pełnosprawną uczęszczają w integracji również osoby niewidome, słabowidzące oraz słabo słyszące.

 

Swoistą formą integracyjnego systemu kształcenia są klasy integracyjne w szkołach publicznych. Na zajęcia do klas integracyjnych uczęszczają uczniowie niepełnosprawni intelektualnie w stopniu lekkim wraz ze swymi pełnosprawnymi rówieśnikami. Zwykle liczba osób w takiej klasie waha sięga maksymalnie 20 osób, z czego 12 do 15 osób to uczniowie pełnosprawni a 3 do 5 uczniów to osoby niepełnosprawne. Program nauczania musi być wówczas zindywidualizowany, a nauczycielowi zapewniona pomoc w formie pedagoga specjalnego.

 

Mimo podejmowanych licznych prób, nie udało się stworzyć systemu w całości integracyjnego. Wydaje się to niemożliwe zwłaszcza biorąc pod uwagę różnorodność niepełnosprawności oraz idącą za tym problematykę dostosowania warunków technicznych. Ciężko byłoby osiągnąć efekty kształcenia np. u osób z problemami komunikacyjnymi, które wynikają z uszkodzeń narządu słuchu, czy wzroku.

 

Aby system kształcenia integracyjnego osób niepełnosprawnych przebiegał sprawnie i efektywnie konieczne jest spełnienie kilku nieodzownych warunków. Podstawą jest, by działania rodziny, szkoły oraz społeczeństwa były ze sobą zintegrowane. Ma to o tyle duże znaczenie, że przynosi pośrednie i bezpośrednie efekty. Pośrednie poprzez to że stwarza warunki sprzyjające zwiększeniu się akceptacji społecznej a wynikające z tego bezpośrednie poprzez to że wpływają na poprawę stanu zdrowia psychicznego osoby niepełnosprawnej.

 

System kształcenia osób niepełnosprawnych zakłada ponadto trzy podstawowe elementy:

• Dążenie do wyrównania oraz kompensowania deficytów i niewielkich zaburzeń rozwoju;
• Baczna kontrola i ochrona rozwoju dziecka, stanowiąca niejako osłonę przed zaburzeniami;
• Rehabilitacja dzieci niepełnosprawnych intelektualnie.

 

Działalność tego systemu stanowi gwarancję należycie sprawowanej opieki edukacyjnej nad osobami niepełnosprawnymi, które dzięki niemu zawsze traktowane są podmiotowo. W Polsce ponadto w odniesieniu do systemu kształcenia specjalnego przyjmuje się ogólnie, że wychowanie i edukacja dzieci niepełnosprawnych musi w miarę możliwości odbywać się w jak największej integracji z dziećmi pełnosprawnymi. Dotyczy to środowiska tak szkolnego jak i rodzinnego. Kładzie się również duży nacisk na to, by dzieci wykazujące odchylenia, muszą być jak najszybciej poddane opiece terapeutycznej, czy rehabilitacyjnej. Konieczne wobec tego jest wczesne zdiagnozowanie oraz zakwalifikowanie niepełnosprawnego dziecka do koniecznych mu form kształcenia i rehabilitacji. Tak by już w rodzinie, w początkowych etapach życia dziecko było poddawane odpowiednim metodom korektury rozwoju. Dodatkowo należy uwzględniać przy tym iż osoby niepełnosprawne wymagają długoletniej lub nawet obejmującej całe życie opieki. Musi więc ona zawierać w sobie szereg czynników stanowiących całokształt wychowania osoby tj. kształcenie ogólne, moralne, społeczne czy przygotowanie do wykonywania zawodu. Stosując się do powyższego należy uwzględniać stopień niepełnosprawności oraz predyspozycję osoby z którą ma się zamiar pracować.

 

Karol Kozicki

Literatura:
Swękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej., Warszawa 1998.
Tomasik E., Pomoc specjalna w szkole powszechnej., Warszawa 1989
Zarządzenie MEN 1993

Brak komentarzy do: “Kształcenie specjalne”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy, zwane inaczej ośrodkami wsparcia, służą budowaniu sieci oparcia społecznego i przygotowują do życia w społeczeństwie oraz funkcjonowania w środowisku. Są przeznaczone dla osób przewlekle, psychicznie chorych i …

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W dniu 1 lipca 2016 r. weszły w życie rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 czerwca 2016 r.: w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego …

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji