Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.10.17, imieniny obchodzą: Malgorzata, Wiktor

Małe wspólnoty miejscem wzrastania (cz. 1)

Człowiek jest istotą społeczną, a do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania potrzebuje kontaktu z innymi ludźmi. Najpełniejszy rozwój człowieka, jego osobowości i charakteru ma miejsce we wspólnocie, pośród innych. Wspólnota definiowana jest jako związek między osobami, dzielenie czegoś z innymi; oparta jest natomiast na bezpośrednich i spontanicznych relacjach międzyludzkich. Osoba ludzka powinna być jej zasadą, podmiotem i celem. Tam właśnie zachodzą procesy pomagające istocie ludzkiej urzeczywistniać własne człowieczeństwo. Ma to miejsce przede wszystkim przez liczne interakcje. Do umiejętności życia i obcowania we wspólnocie należy wychowywać. Wychowanie takie jest integralną częścią wychowania religijnego każdego człowieka, uczy go bowiem właściwego uczestniczenia w powołaniu wspólnoty. Wspólnota może być rozumiana jako środowisko społeczne, złożone z poszczególnych osób, które mają swój liczny udział w kształtowaniu osobowości i rozwijaniu psychiki swoich członków. Pierwszą wspólnotą do jakiej należy człowiek jest rodzina.

 

Przynależność dziecka do matki ma charakter pierwotny. Największym i zarazem najgłębszym pragnieniem dziecka jest potrzeba więzi z matką i ojcem, a także tworzenie z nimi jedności. Rodzina stwarza dziecku pierwsze i podstawowe środowisko społeczne, w którym kształtuje ono swoją osobowość i uczy się form współżycia społecznego. Rodzina funkcjonująca prawidłowo oferuje dziecku poczucie wspólnoty i przynależności, ale także wymaga, aby wszyscy jej członkowie wspólnie jednoczyli się w realizacji celów i dążeń, służących dobru i rozwojowi tej najmniejszej komórki społecznej.

 

Nie zaspokojenie podstawowych pragnień budzi w dziecku negatywne reakcje i cierpienie. Człowiek pozbawiony więzi rodzinnej szuka pomocy i oparcia w innych wspólnotach. Przyczyną szukania takiego wsparcia może być również lęk przed samotnością. Dotyczy to zarówno dorosłych jak i młodzieży, osób pełnosprawnych jak i z odchyleniami od normy. Istnieją liczne grupy religijne, w które bardzo chętnie zrzeszają się młodzi ludzie. Należą do nich ruchy oazowe, neokatechumenalne, charyzmatyczne. Grupy te spełniają wobec swoich członków rolę terapeutyczną, zapewniając poczucie przynależności, wsparcia, przeżywania swojej tożsamości.

 

Wspólnota jest obszarem gdzie człowiek, zwłaszcza niepełnosprawny odkrywa swoje miejsce, odczuwa silną więź z danymi osobami, przedmiotami, sytuacjami, tradycjami i zwyczajami. Prawdziwy rozwój dokonuje się dzięki relacjom międzyosobowym. W charakterze człowieka znajduje się potrzeba odniesienia się do innych. Prawdziwa wspólnota charakteryzuje się chęcią wzrastania do uniwersalnej miłości i szczerego współodczuwania. Osoby należące do danej wspólnoty nabywają większą dojrzałość, która wyraża się w rosnącej odpowiedzialności i poszukiwaniem prawdziwej wolności. Członkowie dzięki takiej formie bytowania mogą włączyć się w sposób aktywny w różne sfery życia. Pomaga to w przyjmowaniu postawy gotowości do otwartego i serdecznego dialogu, a także pozwala na pomnażanie dobra wspólnego. Członkowie wspólnoty sami ustalają warunki przynależności, cele oraz charakter łączącej ich więzi. Jednakże niezbędna jest obecność norm i powinności, dopełnionych określonym systemem wartości. Do najważniejszych wartości należy zaliczyć: wartość dobra, prawdy, godności każdego człowieka.

Opracowanie: Beata Kozłowska

 

Literatura:

1. Łebędowicz S., Formacja katechetów w dokumentach Kościoła i literaturze katechetyczno-dydaktycznej po Soborze Watykańskim II, Lublin-Radom 1994, s. 16-17.
2. KKK 1881
3. Oględzki A., Wychowanie do życia wspólnotowego, w: Leksykon Pedagogiki Religii, red. C. Rogowski, Warszawa 2007, s. 857
4. Vanier J., Wspólnota miejscem radości i przebaczenia, Warszawa 1991, s. 19.
5. Oględzki A., Wychowanie do życia wspólnotowego, w: Leksykon Pedagogiki Religii, red. C. Rogowski, Warszawa 2007, s. 858.
6. Tomasik E., Wspólnoty integracyjne jako jedna z form rewalidacji osób niepełnosprawnych, „Szkoła Specjalna” 1991, nr 5, s.181.
7. Vanier J., Wspólnota miejscem radości i przebaczenia, Warszawa 1991, s. 26.
8. Oględzki A., Wychowanie do życia wspólnotowego, w: Leksykon Pedagogiki Religii, red. C. Rogowski, Warszawa 2007, s. 858.

Brak komentarzy do: “Małe wspólnoty miejscem wzrastania (cz. 1)”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Bezpieczny i Aktywny Senior

Bezpieczny i Aktywny Senior

Porozumienie w imieniu MRPiPS sygnowała minister Elżbieta Rafalska, ze strony ZUS podpisała je prezes Zakładu prof. Gertruda Uścińska, a Pocztę Polską reprezentował jej prezes Przemysław Sypniewski. – To porozumienie jest ważne …

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Osoby niepełnosprawne zyskają teraz pomoc podczas jednej z bardzo istotnych czynności dnia codziennego. Spożywanie posiłków w przypadku niemożliwości wykonania tej czynności samodzielnie angażuje czas opiekuna. Istotny jest jednak nie tylko

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Polecamy artykuł Łukasza Rudzińskiego, l.rudzinski@trojmiasto.pl   Czy osoby niepełnosprawne mogą sprawnie i szybko dostać się na wydarzenia kulturalne w trójmiejskich instytucjach kultury? Postanowiliśmy przyjrzeć się udogodnie

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji