Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.10.17, imieniny obchodzą: Malgorzata, Wiktor

Metodyka kształcenia religijnego osób niepełnosprawnych (cz.1)

Obowiązkiem społeczeństwa jest przyznanie osobom z niepełnosprawnością takich samych szans, jak pozostałym jego członkom. Dotyczy to również konieczności wypracowania specjalnych form kształcenia, także kształcenia religijnego. Do podstawowych celów kształcenia specjalnego zaliczamy: zapewnienie właściwych warunków do optymalnego rozwoju, przy odpowiednim wykorzystaniu możliwości człowieka niepełnosprawnego, nauka sposobów komunikacji ze społeczeństwem, psychoruchowe i ruchowe usprawnianie, rozwijanie umiejętności funkcjonowania w społeczeństwie oraz integracja ze społeczeństwem. Aby zrealizować cele kształcenia religijnego należy zastosować właściwą drogę postępowania dydaktycznego, a więc wybrać odpowiednio dostosowane do wieku i poziomu intelektualnego osoby niepełnosprawnej, metody, środki i techniki.

 

Edukacja religijna osób z odchyleniami od normy wymaga od nauczyciela głębokiego zastanowienia się nad wyborem metody. Bazując na zasadach ortodydaktyki, należy przyznać, iż nauczanie powinno być ukierunkowane na poznanie wielozmysłowe, które łączyć będzie różnorodne metody i techniki. Pojęcie metoda pochodzi z greckiego słowa methodos. Oznacza ono drogę, sposób dochodzenia do obranego celu. Według Okonia metoda to „systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, umożliwiający osiągnięcie celów kształcenia. Inaczej mówiąc metoda jest to wypróbowany układ czynności nauczycieli i uczniów realizowany świadomie w celu spowodowania założonych zmian w osobowościach uczniów”.

 

W literaturze występują różne stanowiska i podziały metod nauczania stosowanych w pedagogice. Większość dydaktyków przyjmuje własny sposób klasyfikacji tych metod. Najbardziej powszechny jest podział na: metody oparte na słowie, obserwacji, działaniu. Klasyfikacja ta za podstawę do podziału przyjmuje konkretny zmysł, w największym stopniu uczestniczący podczas procesu uczenia się. Drugi podział uwzględnia drogi uczenia się a więc: metody podające, problemowe, eksponujące, oparte na działaniu.

 

W pedagogice specjalnej metoda definiowana jest inaczej, jako „z góry obmyślony i empirycznie sprawdzony specjalny sposób wielokrotnego i systematycznego postępowania w określonej kolejności dostosowanego do rodzaju i stopnia odchyleń od normy, prowadzący do realizacji założonych, związanych z odchyleniami celów, w zakresie wychowania ukierunkowującego, nauczania i interwencyjnego oddziaływania umożliwiającego, mimo odchyleń, doprowadzenie uczniów do dostępnego im stopnia rozwoju i życia w społeczeństwie przy zastosowaniu dostosowanych do odchyleń specjalnych środków dydaktycznych”. Metody, które są przyjęte w pedagogice ogólnej powinny być modyfikowane w momencie wykorzystania ich w pracy z osobami z odchyleniami od normy, zależnie od rodzaju i stopnia upośledzenia.

W ramach pedagogicznego oddziaływania na osoby z niepełnosprawnością intelektualną wyróżnia się:

Metody specjalnego wychowania ukierunkowującego:
- oparte na wpływie wychowawcy: np. wyjaśnianie, przykład
- oparte na wpływie otoczenia: np. wpływ rodziny
- oparte na samowychowaniu: np. samokontrola

 

Metody specjalnego nauczania:
- oparte na obserwacji: np. pokaz
- oparte na słowie: np. opowiadanie
- oparte na działaniu: np. metoda zajęć praktycznych

 

Metody specjalnego oddziaływania interwencyjnego na ujemne i dodatnie odchylenia od normy rozwojowej:
- oparte na metodzie indywidualnego przypadku.

 

 

Opracowanie:
Beata Kozłowska

Literatura:

1. Stala J., Juchta D., Katechizacja osób …., s. 311.
2. Rozen B., dz. cyt., s. 154.
3. Kielar A., Metody katechizacji…, s. 33.
4. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1995, s. 168.
5. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszaw 1987, s. 269-299.
6. Kirejczyk K., Metody pracy pedagogicznej z upośledzonymi umysłowo, w: Upośledzenie umysłowe-Pedagogika, red. K. Kirejczyk, Warszawa 1981, s. 247.

Brak komentarzy do: “Metodyka kształcenia religijnego osób niepełnosprawnych (cz.1)”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy, zwane inaczej ośrodkami wsparcia, służą budowaniu sieci oparcia społecznego i przygotowują do życia w społeczeństwie oraz funkcjonowania w środowisku. Są przeznaczone dla osób przewlekle, psychicznie chorych i …

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

We wspomnianej wyszukiwarce osoby z niepełnosprawnością znajdą prawie 12 tys. dostępnych dla siebie miejsc, niezbędnych każdemu w codziennym życiu. Niepełnosprawnik obecny jest w kilku większych miastach, m.in. w Poznaniu, Toruniu, …

Bezpieczny i Aktywny Senior

Bezpieczny i Aktywny Senior

Porozumienie w imieniu MRPiPS sygnowała minister Elżbieta Rafalska, ze strony ZUS podpisała je prezes Zakładu prof. Gertruda Uścińska, a Pocztę Polską reprezentował jej prezes Przemysław Sypniewski. – To porozumienie jest ważne …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji