Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.09.21, imieniny obchodzą: Jonasz, Mateusz

Metodyka kształcenia religijnego osób niepełnosprawnych (cz.4)

Drugą kategorią metod stosowanych w katechezie, są metody oparte na działaniu. Mają one szczególne znaczenie w rehabilitacji uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. Wszelka działalność: plastyczna, teatralna, muzyczna jest bliższa osobie upośledzonej niż słowo, a efekty działalności praktycznej są dłużej widoczne, wytwory takiej pracy są dostępne zmysłom, wywołują zadowolenie, satysfakcję. Działalność praktyczna powoduje tworzenie się nowych połączeń nerwowych w ośrodkowym układzie nerwowym.

 

Do metod opartych na działaniu zaliczamy: ekspresję plastyczną, muzyczną, teatralną. Plastyka jest bardzo powszechną formą ekspresji. Pełni bowiem funkcję poznawczą, kształcącą, emocjonalną. Spełnia bardzo znaczącą rolę w edukacji religijnej. Po pierwsze oddziałuje na wrażliwość człowieka, jego moralność, emocje. Zabawy plastyczne mają duży walor rewalidacyjny, pomagają w przywracaniu wrażliwości dłoniom dziecka. Spontaniczna działalność plastyczna jest naturalną aktywnością, pomaga uczniowi oddać stan swoich uczuć i emocji, aktualnych przeżyć psychicznych. Dzięki rysunkowi pedagog może ocenić możliwości i zdolności dziecka, jego poziom rozwoju, aktualne samopoczucie. Rysunek jest efektywnym sposobem nawiązania kontaktu z osobą upośledzoną i jednocześnie znakomitą drogą w kierunku wzajemnej komunikacji.

Tworzenie jest zabawą dla dziecka, bawi je lecz jednocześnie także uczy. Kielar wyróżnia następujące aktywności w ramach ekspresji plastycznej:

- malowanie dziesięcioma palcami, opierająca się na naturalnej potrzebie dziecka do zabaw z substancjami płynnymi,

- lepienie, przeznaczoną dla uczniów nadpobudliwych, agresywnych, pełni ono funkcję kojącą, uspokajającą, relaksującą

- malowanie, pozwalającą uczniom uporządkować i i wyrazić przeżywane emocje i stany,

- wykonywanie ozdób, pozwala na głębsze przeżywanie okresu liturgicznego, pomaga celebrować czas różnych świąt, uczestniczyć w wydarzeniach poprzez osobisty wkład np. wykonywanie ozdób choinkowych czy wielkanocnych

- kolorowanie ilustracji, ułatwiające rozwijanie zdolności manualnych

- kalkowanie,

- puzzle, wpływające na rozwijanie zręczności palców, stymulujące orientację w stosunkach przestrzennych,

- wycinanki,

- ćwiczenia sprawności manualnej i graficznej (rysowanie po śladzie, łączenie kropek, mozaiki).

 

Podczas realizacji zajęć katechetycznych z uczniami upośledzonymi można wybrać następujące techniki pracy plastycznej:

- wykorzystanie sypkich materiałów np. piasku, soli, ryż, kaszę

- stemplowanie np. ziemniakiem, watą

- dmuchanie na papierze,

- kompozycje z suchych liści, muszli, sznurków.

- lepienie z gliny

- kolaż

- odrysowywanie szablonów.

 

Ekspresja muzyczna jest kolejną kategorią metod opartych na działaniu. Muzyka jest nieodłącznym elementem ludzkiego życia. Od wieków towarzyszyła człowiekowi podczas ważnych wydarzeń, uroczystości, a także w życiu codziennym. Jej funkcja jest nieoceniona. Po pierwsze rozwija wrażliwość, ma rolę uspokajającą, relaksującą, a także ma pozytywny wpływ na emocje.

Opracowanie:
Beata Kozłowska

Literatura:
1. Jutrzyna E., Wychowanie osób niepełnosprawnych przez sztukę- aspekt moralny, w: Wielowymiarowość edukacji osób z niepełnosprawnością, red. C. Kosakowski, C. Rogowski, Olsztyn 2005, s. 150.
2. Kielar A., Metody katechizacji…, s. 54-57.
3. Kirejczyk K., Metody pracy pedagogicznej,…, , s. 255-256.
4. Łukomska E., Rola plastyki w rewalidacji dzieci lekko upośledzonych umysłowo, „Szkoła Specjalna” 1999, nr 1, s. 34-37
5. Pawłowska E., Arteterapia w katechezie specjalnej, „Oligokatecheza” 2004, nr 2, s. 13-15.
6. Raszewska M., Muzykoterapia jako element wspomagający rozwój psychofizyczny dzieci z różnym stopniem upośledzenia o charakterze sprzężonym, „Rewalidacja- czasopismo dla nauczycieli i terapeutów” 2001, nr 1/9, s. 54.
7. Rozen B., Edukacja…, s. 156-157

Brak komentarzy do: “Metodyka kształcenia religijnego osób niepełnosprawnych (cz.4)”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W dniu 1 lipca 2016 r. weszły w życie rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 czerwca 2016 r.: w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego …

ŚDS w Krośnie

ŚDS w Krośnie

Środowiskowy Dom Samopomocy przy ulicy Kletówka 7a, został utworzony Uchwałą NR XL VIII/1066/2002 Rady Miasta Krosna z dnia 7 października 2002 roku. Celem działalności jest świadczenie usług opiekuńczych osobom z …

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy, zwane inaczej ośrodkami wsparcia, służą budowaniu sieci oparcia społecznego i przygotowują do życia w społeczeństwie oraz funkcjonowania w środowisku. Są przeznaczone dla osób przewlekle, psychicznie chorych

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji