Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.07.22, imieniny obchodzą: Maria, Magdalena

Metodyka kształcenia religijnego osób niepełnosprawnych (cz. 5-ostatnia)

Do kolejnej grupy metod należą metody instrumentalne. Opierają się one na społecznej teorii uczenia się osób upośledzonych, która związana jest z pojawieniem się pożądanych zachowań u tych osób, przy użyciu wzmocnień pozytywnych bądź negatywnych. Należy stworzyć uczniom właściwe warunki w taki sposób, iż będą przeważały nagrody, pochwały, możliwość osiągnięcia sukcesu. Systematyczne i odpowiednie stosowanie metody pozytywnego wzmacniania prowadzi do prawidłowego rozwoju osób niepełnosprawnych, a niepożądane zachowania znikają. Nagrody powinny przewyższać częstotliwością kary.

 

Jednakże użycie wzmocnienia negatywnego w niektórych sytuacjach jest również słuszne i potrzebne. Wzmocnienie negatywne, inaczej kara jest środkiem wychowawczym mającym na celu usunięcie bądź zminimalizowanie występowania zachowania niepożądanego. Kara wywołuje przykry stan emocjonalny osoby nią poddanej. Katecheta może użyć karę podczas katechezy, pod warunkiem, iż będzie to kara pedagogiczna, nienaruszająca godności ani podmiotowości osoby. Zaliczamy do nich takie oddziaływania jak: kary naturalne, odmowa przyjemności, okazanie smutku, żalu, zawodu z powodu doznanej krzywdy, odebranie przywileju na okres tymczasowy, wymaganie rekompensaty za doznaną szkodę, bądź też cierpliwe tłumaczenie i wyjaśnienie.

 

Rozważając nad metodami stosowanymi w katechezie specjalnej, nie można brać pod uwagę jedynie metod nauczania – uczenia się. Katecheta musi uwzględnić całe środowisko osoby z niepełnosprawnością oraz zintegrować jego oddziaływanie. Cenne tu stają się metody organizacji zajęć, decydujące o ogólnym charakterze zajęć. W szkołach specjalnych najczęściej stosuje się: metodę ośrodków pracy, metodę Montessori, nauczanie funkcjonalne, terapię niedyrektywną. Metoda ośrodków pracy została wprowadzona przez Marię Grzegorzewską w latach dwudziestych. Głównym jej założeniem jest nauczanie całościowe bez podziału na przedmioty, odbywające się w naturalnym środowisku. Tematy ośrodków pracy powinny ściśle być związane z najbliższym otoczeniem uczniów. Uczniowie upośledzeni mają znaczne problemy w różnicowaniu, uogólnianiu, abstrahowaniu, wnioskowaniu. Metoda ta zaś skutecznie wpływa na kształtowanie aktywnej postawy, zachęca do zdobywania wiedzy, szukania rozwiązań, organizowania swojej pracy, a także wykorzystywania zdobytej wiedzy i doświadczeń w praktyce. Metoda ośrodków pracy daje możliwość doświadczenia bogatego materiału obserwacyjnego, którego zaletą jest to, iż jest powiązany w logiczną całość. Zapoznaje ona uczniów ze współczesnym światem, przyrodą, kulturą w celu przystosowania do zmieniających się warunków życia. Metoda ta doskonale sprawdza się podczas realizacji katechez związanych z rokiem liturgicznym. Zaznajamianie z prawdami wiary odbywa się pewnymi etapami, według usystematyzowanego cyklu katechez w ciągu roku kościelnego. Szczególną uwagę zwraca się na: uświęcenie dnia (np. modlitwa rozpoczynająca i kończąca katechezę), uświęcenie tygodnia (Eucharystia niedzielna, Msza Święta w szkole), uświęcenie miesiąca (spowiedź w pierwszy piątek miesiąca), uświęcenie roku (wspomnienia okolicznościowe).

 

Równie ważną metodą organizacji zajęć jest metoda Montessori. Jej twórczynią jest Maria Montessori. Założeniem oddziaływań było danie dziecku możliwości na wszechstronny rozwój oraz aktywność, rozwijanie jego samodzielności i wiary w siebie, stymulowanie koncentracji, samokontroli, szacunku dla pracy innych, zamiłowania do ciszy. Montessori widziała konieczność wychowania religijnego dzieci upośledzonych. Rozwój religijny jest naturalnym elementem rozwoju człowieka i posiada dwie fazy: fazę odczuć i fazę nauczania. Pierwsza faza dotyczy okresu wczesnego dzieciństwa, kiedy to dziecko w sposób nieświadomy przyjmuje religię od rodziców.

Opracowanie:
Beata Kozłowska

 

Literatura:
1. Doroszewska J., Pedagogika Specjalna, t. 2, Wrocław 1989, s. 117.
2. Drewniak H., Metoda ośrodków pracy w przeżywaniu roku Kościelnego przez dzieci specjalnej troski, w: Katecheza specjalna dzisiaj. Wyzwania i problemy, red. J. Stala, Kielce 2003,s. 285-286.
3. Dyduch E., Klecza M., Kary w wychowaniu dziecka niepełnosprawnego, w: Dziecko niepełnosprawne. Rozwój i wychowanie, red. E.M. Minczakiewicz, Kraków 2003, s. 67.
4. Kiciński A., Katecheza osób z niepełnosprawnością… ,s. 335.
5. Kiciński A., Katecheza osób z niepełnosprawnością…., s. 339-342.
6. Lausch-Żuk, Dzieci głębiej upośledzone umysłowo,…, s. 266-267.

Brak komentarzy do: “Metodyka kształcenia religijnego osób niepełnosprawnych (cz. 5-ostatnia)”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W dniu 1 lipca 2016 r. weszły w życie rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 czerwca 2016 r.: w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego …

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy, zwane inaczej ośrodkami wsparcia, służą budowaniu sieci oparcia społecznego i przygotowują do życia w społeczeństwie oraz funkcjonowania w środowisku. Są przeznaczone dla osób przewlekle, psychicznie chorych

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

We wspomnianej wyszukiwarce osoby z niepełnosprawnością znajdą prawie 12 tys. dostępnych dla siebie miejsc, niezbędnych każdemu w codziennym życiu. Niepełnosprawnik obecny jest w kilku większych miastach, m.in. w Poznaniu, Toruniu, …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji