Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.05.25, imieniny obchodzą: Borysław, Grzegorz

Metodyka kształcenia religijnego osób niepełnosprawnych (cz.5)

Chcąc zastosować ekspresję muzyczną na katechezie specjalnej, można zrobić to przy użyciu takich form aktywności jak:

1. Śpiewanie piosenek – co spełnia liczne funkcje np. wychowawczą, emocjonalną, rozwojową, komunikacyjną, estetyczno-poznawczą, kulturotwórczą, rekreacyjno – ludyczną, terapeutyczną. Śpiewanie piosenek pełni rolę logopedyczną, gdyż wpływa na poprawianie sprawności językowych. W sferze religijności daje możliwość nawiązania głębokiego kontaktu z Bogiem, jest też formą modlitwy. Śpiew w grupie osób pomaga w pokonywaniu lęku i nieśmiałości, przyczynia się do wzrostu pozytywnego nastroju i chęci do życia.

2. Gra na instrumentach – najczęstszym sposobem realizacji tej aktywności jest wykorzystanie instrumentów orffowskich, które mają wpływ na aktywności dziecka oraz podejmowanie przez niego prób improwizacji. Służą temu następujące instrumenty: tamburyno, dzwonki, talerze, bębenki, trójkąty.

3. Ruch przy muzyce, w przypadku osób z upośledzeniem pełni on znaczącą rolę terapeutyczną, redukuje stres i napięcie. Dzieci najchętniej uczestniczą w zabawach ze śpiewem, w opowieściach ruchowych, tańcach, zabawach rytmicznych przy akompaniamencie,

4. Inscenizowanie piosenek gestami, zastosowane podczas katechezy umożliwia uczniom niepełnosprawnym wspólne przeżywanie radości, pozwala uwolnić się od napięć i chaosu w klasie, sprzyja integracji klasy.

Piosenka powinna stać się stałym elementem katechezy specjalnej. Łączona z ruchem, tańcem, kolorem, zabawą zapewnia właściwą atmosferę zajęć. Należy pamiętać, aby uczniowie mieli wystarczającą przestrzeń i miejsce podczas zabaw muzycznych.

 

Ekspresja teatralna, będąca formą metody opartej na działaniu, posiada wszystkie możliwości wyzwalania dziecięcej aktywności tj. gest, ruch, muzyka, słowo, technika, plastyka. Dzięki wspólnej pracy i aktywności podczas przygotowywania inscenizacji kształtują się umiejętności pracy i działania w zespole, odpowiedzialności za grupę, stymulowana jest pamięć, uwaga, koncentracja, orientacja czaso – przestrzenna. Natomiast podczas podejmowania pracy w celu przygotowania ozdób, rekwizytów, dekoracji i strojów, osoby niepełnosprawne mają możliwość ćwiczenia sprawności manualnych. W ramach ekspresji teatralnej występują inscenizacje wydarzeń bibilijnych, zabawy tematyczne, interakcyjne, teatrzyk kukiełkowy, teatrzyk cieni, pantomima. Dzieci od najmłodszych lat lubią bawić się w „teatr”. Zabawa taka jest terapią przez sztukę i nosi nazwę teatroterapii. Pełni znaczącą rolę w procesie prawidłowego rozwoju, kształtowania właściwej osobowości dziecka, uwalnia od napięć, podnosi poczucie własnej wartości.

 

Kolejną grupą metod, są metody uczenia się poprzez naśladownictwo. Naśladowanie zachowań jest naturalną formą uczenia się, występującą w całym świecie żywym. Jest to „tendencja do powtarzania czynności i zachowań obserwowanych u innych”. Odgrywa ono dużą rolę w procesie przystosowania się do życia społecznego. Dzieci uczą się nowych zachowań, reakcji poprzez obserwacja stosunków w ich najbliższym otoczeniu. Podczas pracy wychowawczej pedagodzy, nauczyciele stosują metody oparte na zasadzie naśladownictwa, tzw. naśladowanie stymulowane. Może ona dotyczyć różnych płaszczyzn: ruchowej, werbalnej, zachowania, postaw. Naśladownictwo ruchowe pomocne jest w realizacji czynności samoobsługowych, gimnastyce, zajęciach plastycznych. Odbywa się ono przez pokaz pożądanych zachowań, ruchów, czynności. Na lekcji religii ma ono zastosowanie podczas nauki wykonywania znaku krzyża, ukłonów, adoracji, postawy modlitewnej. Systematyczne ćwiczenia danych czynności pozwala na trwałe utrwalenie ich.

 

Naśladownictwo werbalne natomiast wymaga od nauczyciela starannej artykulacji, poprawności wypowiedzi i gramatyki, a także właściwego akcentu i intonacji. Na katechezie wykorzystuje się je podczas nauki wierszyków, piosenek, modlitw, słów i wyrażeń religijnych. Dzieci naśladują również zachowania i postawy. Na zajęciach katechetycznych katecheta własnym zachowaniem daje wzór i przykład niepełnosprawnym uczniom, kształtując w nich postawy moralnie i społecznie akceptowane.

Opracowanie:
Beata Kozłowska

 

Literatura:
1. Kielar A., Metody katechizacji…, s .58-59.
2. Piszczek M., Terapia zabawą, terapia przez sztukę, Warszawa 1997, s. 56-57.
3. Mrugalska K., Muzyka i terapia, U Źródeł rozwoju dziecka, w: O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego, red. H. Olechnowicz, Warszawa 1999, s. 98-99.
4. Lausch K. M., Katecheza przedkomunijna osób głębiej upośledzonych umysłowo, Warszawa 1990, s. 13.
5. Berłowska L., Rola inscenizacji w pracy z młodzieżą głębiej upośledzoną umysłowo, „Szkoła Specjalna” 1990, nr 2, s. 129-130.
6. Kuśpit M., Arteterapia, „Remedium” 2003, nr 3, s. 6.
7. Milerski B., Śliwerski B., PWN Leksykon. Pedagogika, Warszawa 2000, s. 130.
8. Włodarski Z., Odbiór treści w procesie uczenia się, Warszawa 1985, s.170.

Brak komentarzy do: “Metodyka kształcenia religijnego osób niepełnosprawnych (cz.5)”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

Środowiskowy Dom Samopomocy „Dworek” jest placówka pobytu dziennego, przeznaczoną dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Zapewniamy pomoc przy rozwiązywaniu problemów życia codziennego poprzez udział w treningach przygotowujących do samodzielnego życia, podjęcia …

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

We wspomnianej wyszukiwarce osoby z niepełnosprawnością znajdą prawie 12 tys. dostępnych dla siebie miejsc, niezbędnych każdemu w codziennym życiu. Niepełnosprawnik obecny jest w kilku większych miastach, m.in. w Poznaniu, Toruniu, …

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Osoby niepełnosprawne zyskają teraz pomoc podczas jednej z bardzo istotnych czynności dnia codziennego. Spożywanie posiłków w przypadku niemożliwości wykonania tej czynności samodzielnie angażuje czas opiekuna. Istotny jest jednak nie tylko

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji