Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.08.20, imieniny obchodzą: Bernard, Samuel

Metodyka kształcenia religijnego osób niepełnosprawnych (cz. 2)

Odmienna klasyfikację metod nauczania osób niepełnosprawnych intelektualnie podaje Lausch-Żuk, wyróżniając jednocześnie trzy podstawowe grupy metod:

- metody ukierunkowane na ogólne pobudzanie rozwoju dziecka, budujące wartość własnego ja, aktywizujące i zachęcające do twórczości
- metody terapii zaburzeń rozwoju i zachowania
- metody usprawniania i nauczania konkretnych umiejętności, nabywania kompetencji w poszczególnych sferach rozwoju.

 

K. Lausch natomiast przedstawia następujący podział metod:

- metody organizacji zajęć: np. Ośrodków pracy
-metody, mające na celu stymulowanie rozwoju poszczególnych funkcji, sprawności i motoryki tj. metoda dobrego startu, Frostig, integracja sensoryczna, Sherborne
- metody postępowania wychowawczego: np. behawioralna.

Polkowska natomiast dokonuje podziału metod w następujący sposób:

1. Metody słowne: sposób formułowania poleceń przez nauczyciela, określanie cech, czynności, opis, opowiadanie

2. Metody oparte na praktycznym działaniu: produkcja, szycie, czynności gospodarcze

3. Metody oparte na obserwacji: oddziaływanie przy zastosowaniu makiet, filmów, modeli, obrazów.

4. Metody uczenia przez naśladownictwo: ruchowe, werbalne

5. Metody instrumentalne: nagrody rzeczowe, aprobata werbalna, zaważenie.

 

W procesie wychowania i nauczania osób z niepełnosprawnością intelektualną ważne jest, aby uwzględnić i połączyć ze sobą różnorodne i kompleksowe oddziaływania, przez zastosowanie odmiennych i wielostronnych metod, form i narzędzi. Działania te winny mieć na celu dążenie do kształtowania w wychowankach poczucia autonomii i odpowiedzialności, oraz radzenia sobie z problemami w życiu.

 

Edukacja religijna wymaga zastosowania specyficznych metod, form i narzędzi. Urząd Nauczycielski Kościoła nie narzuca jednak konkretnego sposobu, byle tylko żadne elementy dydaktyki nie sprzeciwiały się Ewangelii i stały się służbą na jej rzecz. Dlatego też każdy wychowawca ma prawo czerpać z dorobku pedagogiki specjalnej. Lausch radzi wychowawcom w dziedzinie edukacji religijnej, aby zastosowana przez nich metoda była zbliżona do tej, która obowiązuje w danej placówce. Uczniowie bowiem są przyzwyczajeni do danego rodzaju metody i w konsekwencji powoduje to większą efektywność zajęć katechetycznych. Poniżej zostaną przedstawione propozycje metod stosowanych podczas wychowania i nauczania religijnego, przede wszystkim wykorzystywane na katechezie.

 

Stala i Juchta dzielą metody stosowane w katechezie na obrazowe i czynne. Metoda obrazowa, inaczej poglądowa, uwzględnia sposób myślenia osób z niepełnosprawnością intelektualną. Dla tej grupy najważniejszy jest obraz. Myślenie abstrakcyjne jest zaburzone lub nie występuje w ogóle, dlatego tak niezwykle ważne staje się uczenie na konkretach, i to jak najbliższych uczniowi. Znaczącą rolę odgrywają tu pokazywanie miejsc kultu, zaznajamianie z sakramentami, obrzędami. Jeśli praca katechetyczna stwarza możliwości posłużenia się przedmiotami tj. kielich, patena konfesjonał, Pismo Święte to w rezultacie staje się to niezwykle efektywne. Również ważne jest wykorzystanie sylwetek znanych postaci, które będą wzorcem do naśladowania. Nauczanie powinno nawiązywać do przeżyć i doświadczeń osób katechizowanych, dotyczyć ich najbliższego środowiska. Prowadzenie katechezy przy użyciu tej metody wymaga wcześniejszego przygotowania środków dydaktycznych dla każdego ucznia, a także pomocy, którymi posługiwać się będzie katecheta.

 

Do pomocy takich możemy zaliczyć m.in. slajdy, przeźrocza, tablice, filmy. Pomoce winny być bardzo konkretne, realne i bliskie uczniowi, bez zbędnych elementów i treści. Ważne jest aby obrazki i rysunki były duże i klarowne, w sposób jasny i szybki pozwalały na wiązania ich z tematem lekcji. To co w obrazku najważniejsze powinno być najmocniej zarysowane i widoczne. Najlepiej jest stosować tylko podstawowe kolory, unikając jednocześnie półcieni, pasteli, szarości i dbać by jeden kolor odcinał się od drugiego. Do innych pomocy używanych w metodzie obrazowo – rysunkowej zaliczamy wyklejanki, puzzle, szablony służące do odrysowania, rysunki do kolorowania, szlaczki. Metoda obrazowa składa się z integralnie ze sobą połączonego obrazu i słowa. Dlatego też te dwa elementy winny być proporcjonalnie zastosowane.

 

Słowo powinno być nieskomplikowane i jak najbliższe uczniowi, odnosząc się ściśle do rzeczywistości konkretnej. Druga metoda, którą Stala i Juchta nazwali metodą czynną – ma na celu naukę przez zabawę. Osoby upośledzone mają niską motywację do nauki, szybko się męczą i na bardzo krótki czas mogą skoncentrować uwagę. Dlatego też tak bardzo istotne jest zastosowanie jak największej ilości form przekazu, o różnorodnym charakterze. Należy podczas procesu nauczania uwzględnić ruch, słowo, ekspresję plastyczną i muzyczną. Katecheza natomiast winna być wzbogacona przez rozmowę, opowiadania, śpiew, zabawę ruchową., quizy i łamigłówki. Ogromną rolę odgrywa muzyka i śpiew, które powinny być nieodłącznym elementem każdej katechezy.

 

Opracowanie:
Beata Kozłowska

Literatura:
1. Lausch- Żuk J., Dzieci głębiej upośledzone umysłowo, w: Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, Warszawa 1999, s, 287-288.
2. Lausch K., Planowanie pracy w szkole, w: Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym, cz 1, red. M. Piszczek, Warszawa 2001, s. 36.
3. Polkowska I., Próba uporządkowania form i metod w „szkole życia”, Szkoła Specjalna, 1980, nr 1, s. 40-43.
4. Dykcik W., Poszukiwanie nowatorskich i alternatywnych koncepcji indywidualnej rehabilitacji, W: Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej, red. W. Dykcik, B. Szychowiak, Poznań 2001, s. 25-45.
5. Lausch K. M., Teoretyczne podstawy…, s. 126.
6. Stala J., Juchta D., Katechizacja osób …., s. 323-324.

Brak komentarzy do: “Metodyka kształcenia religijnego osób niepełnosprawnych (cz. 2)”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

Środowiskowy Dom Samopomocy „Dworek” jest placówka pobytu dziennego, przeznaczoną dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Zapewniamy pomoc przy rozwiązywaniu problemów życia codziennego poprzez udział w treningach przygotowujących do samodzielnego życia, podjęcia …

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Osoby niepełnosprawne zyskają teraz pomoc podczas jednej z bardzo istotnych czynności dnia codziennego. Spożywanie posiłków w przypadku niemożliwości wykonania tej czynności samodzielnie angażuje czas opiekuna. Istotny jest jednak nie tylko

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Polecamy artykuł Łukasza Rudzińskiego, l.rudzinski@trojmiasto.pl   Czy osoby niepełnosprawne mogą sprawnie i szybko dostać się na wydarzenia kulturalne w trójmiejskich instytucjach kultury? Postanowiliśmy przyjrzeć się udogodnie

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji