Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.12.15, imieniny obchodzą: Nina, Celina

Następstwa głuchoty dla rozwoju i funkcjonowania człowieka

Występowanie znacznego bądź głębokiego uszkodzenia słuchu skutkuje wstrzymaniem rozwoju mowy słownej dziecka, co z kolei prowadzi do powstawania utrudnień w komunikowaniu się z otoczeniem. Kolejnym skutkiem są zakłócenia w niektórych sferach ruchowych, a także koordynacji „sensoryczno-motorycznej”. W sposobie chodzenia niektórych niesłyszących można zauważyć szuranie, które jest skutkiem nie kontrolowania słuchu. Osoby niesłyszące używają wzroku w sytuacji zakomunikowania o jakimś zagrożeniu, w ten sposób zastępują wzrokiem niesprawny narząd słuchu. Do tego celu służy im także „percepcja dotykowo-wibracyjna”. Na uwagę zasługuje fakt, iż te zdolności organizmu wcale nie funkcjonują na wyższym poziomie co u osób słyszących, lecz osoby niesłyszące potrafią z nich lepiej korzystać.

 

W wyniku spędzania przez dzieci głuche dużej ilości czasu w internacie ich „dojrzałość społeczna” jest mniejsza niż u osób słyszących. Natomiast z badań K. Meadow wynika, iż głuche dzieci niesłyszących rodziców mają większą „dojrzałość społeczną”.

 

Zazwyczaj pojawiającymi się u niesłyszących problemami związanymi z postępowaniem są „niedojrzałość, nadpobudliwość i agresywność”. Badania W. Stokoe’a i R. Battisona wykazały, iż problemy te dwa razy częściej dotyczą dzieci niesłyszących, których rodzice są słyszący, niż dzieci rodziców niesłyszących. K. Meadow zauważa, iż częstość występowania danych problemów u dzieci niesłyszących jest 3 – 10 krotnie razy większa niż u dzieci słyszących.

 

U osób niesłyszących, które nabyły umiejętność posługiwania się mową, występują specyficzne nieprawidłowości, które od razu wskazują, iż dana osoba posiada wadę słuchu. U jednej osoby mogą pojawiać się wszystkie te nieprawidłowości, albo tylko niektóre. Są to:

1. Zaburzenia w oddychaniu nieodpowiednie dla mowy – za krótki oddech, bądź podczas mowy wydala się za dużo powietrza;

2. Nieprawidłowości w obrębie głosu – za niski lub za wysoki głos, jednostajny, brak intonacji, niekiedy za cichy bądź za głośny;

3. Błędne wymawianie głosek, dotyczące zwłaszcza „głosek przednio- i środkowojęzykowych”. Niekiedy niektóre z nich są wypowiadane jako inne, co wręcz uniemożliwia ich zrozumienie za pomocą słuchu. Zdarza się także pomijanie głosek, jak również problemy w rozróżnianiu „dźwięczności, jak i bezdźwięczności”;

4. Zakłócenia „systemu semantycznego”, czego skutkiem jest posiadanie małego zasobu słów;

5. Błędy w budowaniu zdań, dotyczące tworzenia w szczególności „zdań prostych”, które nie są poprawne gramatycznie, jest to skutkiem pokrywania się języka migowego i polskiego;

6. Nieprawidłowe tempo mowy – najczęściej mowa jest za wolna, niekiedy za szybka;

7. Nie zmienianie wysokości tonu mowy oraz nie akcentowanie zdań, niekiedy wyrazów, bądź kierowanie akcentu na początkową sylabę.

 

Niesłyszące dzieci, których rodzice są słyszący często mają problemy w nawiązywaniu relacji z rodzicami, przeważnie łączą ich tylko więzi emocjonalne, które nie umożliwiają przekazania dziecku tych wartości, które można przekazać drogą ustną. Zatem brak wiadomości o normach postępowania, skutkuje nieodpowiednim postępowaniem u dziecka. Niemożność odbierania przekazów, sprawia iż potrzeba „poczucia bezpieczeństwa” dziecka nie jest zaspokajana. Obawa wynikająca z niemożliwości nawiązywania kontaktów społecznych zniechęca dziecko, co skutkuje odizolowaniem się, bądź sprzeciwianiem się i przemocą.

 

Komunikowanie się za pomocą języka migowego i uważanie go za swoją główną metodę komunikowania się, sprawia iż osoby niesłyszące pragną funkcjonować w otoczeniu osób niesłyszących. Co daje im poczucie równości i posiadania takich samych praw.

Monika Kozicka

Literatura:
Szczepankowski B., Wspomaganie rozwoju dziecka niesłyszącego. Audiofonologia pedagogiczna, Warszawa 2009, Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, s. 141-147.
Périer O., Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu, Tłum. T. Gałkowski, Warszawa 1992, Wyd. WSiP, s. 122.

Brak komentarzy do: “Następstwa głuchoty dla rozwoju i funkcjonowania człowieka”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Poznań: wystawa „O piękna niepełnosprawności!”

Poznań: wystawa „O piękna niepełnosprawności!”

Galeria Miejska Arsenał zaprasza na wystawę Marca Tobiasa Winterhagena. Galeria Miejska Arsenał zaprasza na wystawę Marca Tobiasa Winterhagena, której tematem przewodnim jest niepełnosprawność. Wernisaż zaplanowano na 21 listopada o godz. …

Bezpieczny i Aktywny Senior

Bezpieczny i Aktywny Senior

Porozumienie w imieniu MRPiPS sygnowała minister Elżbieta Rafalska, ze strony ZUS podpisała je prezes Zakładu prof. Gertruda Uścińska, a Pocztę Polską reprezentował jej prezes Przemysław Sypniewski. – To porozumienie jest ważne …

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

Środowiskowy Dom Samopomocy „Dworek” jest placówka pobytu dziennego, przeznaczoną dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Zapewniamy pomoc przy rozwiązywaniu problemów życia codziennego poprzez udział w treningach przygotowujących do sam

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji