Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.10.17, imieniny obchodzą: Malgorzata, Wiktor

Niepełnosprawność intelektualna – przegląd literatury (cz. 2 ostatnia)

Natomiast Clarke odwołuje się do Badań nad Upośledzeniem Umysłowym przeprowadzonych przez Amerykańskie Towarzystwo, i tym samym wskazuje na opracowaną definicję niedorozwoju umysłowego. Powstała terminologia pozwala odróżnić niedorozwój od innych zaburzeń, jakie pojawiają się w zachowaniu jednostki. Definicja ta brzmi następująco: „Przez niedorozwój umysłowy rozumie się niższą od przeciętnej ogólną sprawność intelektualną, która powstała w okresie rozwojowym i jest związana z jednym lub więcej zaburzeniami w zakresie: dojrzewania, uczenia się i przystosowania społecznego”.

 

W roku 1994 został wydany podręcznik diagnostyki i statystyki (DSM- IV). Podręcznik ten wyróżnia trzy niezbędne elementy, których występowanie jest konieczne, aby móc orzec o upośledzeniu intelektualnym. Pierwsze kryterium odnosi się do niższego niż przeciętny, poziomu funkcjonowania intelektualnego. Kryterium drugie wskazuje na potrzebę zaistnienia dodatkowych ograniczeń w przystosowaniu jednostki. Ograniczenia te muszę pojawić się w minimum dwóch podanych obszarach: sprawności intelektualne, radzenie sobie z obowiązkami szkolnymi, sposób spędzania wolnego czasu, komunikacja słowna, porozumiewanie się, samoobsługa, kierowanie sobą. Trzecie kryterium wskazuje konieczność pojawienia się wyżej wymienionych zachowań w życiu jednostki przed ukończeniem przez nią 18 roku życia.

 

Kirejczyk wprowadza definicję upośledzenia umysłowego „jako istotnie niższy od przeciętnego w danym środowisku, globalny rozwój umysłowy jednostki, z nasilonymi równocześnie trudnościami w zakresie uczenia się i przystosowania, spowodowany we wczesnym okresie rozwojowym przez czynniki: dziedziczne, wrodzone i nabyte po urodzeniu, wywołujące trwałe zmiany w funkcjonowaniu ośrodkowego układu nerwowego”.

 

Lausch – Żuk zwraca uwagę na charakterystyczne elementy upośledzenia. Przede wszystkim należy zauważyć, iż upośledzenie nie dotyczy jedynie intelektu jednostki, lecz oddziałuje także na wiele innych sfer funkcjonowania tj. emocjonalność, odbieranie bodźców, motoryka mała i duża, umiejętności społeczne. Następnie autorka dodaje, iż upośledzenie jest to stan, dający się ulepszyć przez różnego rodzaju działania terapeutyczne, medyczne, pedagogiczne, jednakże jest niemożliwe całkowite usunięcie, wyeliminowanie go z życia konkretnej osoby . Ważne jest, aby nauczyć się z tym żyć oraz funkcjonować. Warto dodać, iż upośledzenie umysłowe powstaje do 18 roku życia człowieka, czyli w okresie rozwojowym. Spowodowane jest przez mnóstwo czynników. Lausch – Żuk zwraca także szczególną uwagę na istotny fakt, iż im większy stopień pojawienia się czynników organicznych, biologicznych, tym upośledzenie jest głębsze. Działania różnych czynników biologicznych powoduje w rezultacie trwałe uszkodzenia somatyczne, chociażby zmiany w ośrodkowym układzie nerwowym. Lausch-Żuk reasumując podaje, iż upośledzenie nieodłącznie związane jest z obniżeniem zdolności intelektualnych i przystosowawczych osoby niepełnosprawnej.

 

Wald i Kostrzewski wprowadzili rozróżnienie pojęć – upośledzenia umysłowego i niedorozwoju umysłowego. Autorzy określają „upośledzenie umysłowe jako istotnie niższy od przeciętnego ogólny poziom funkcjonowania intelektualnego łącznie z upośledzeniem w zakresie przystosowania się ze zmianami w ośrodkowym układzie nerwowym” a niedorozwój umysłowy natomiast to „uszkodzenia i dysfunkcje powstałe w okresie rozwojowym”.

Opracowanie: Beata Kozłowska

Literatura:
1. Clarke A., Kryteria i klasyfikacja niedorozwoju umysłowego, w: Upośledzenie umysłowe , red. A. Clarke, A, Clarke , Warszawa 1971, s. 69
2. Sękowska Z., Wprowadzenie…, s. 114.
3. Kirejczyk K., Oligofrenopedagogika, Warszawa 1981, s. 65.
4. Lausch-Żuk J., Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umysłowym, w: Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań 2007, s. 149-166
5. Kostrzewski J., Wald I., Podstawowe wiadomości o upośledzeniu umysłowym, w: Upośledzenie umysłowe – pedagogika, red K. Kirejczyk, Warszawa 1981, s. 71.

Brak komentarzy do: “Niepełnosprawność intelektualna – przegląd literatury (cz. 2 ostatnia)”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

We wspomnianej wyszukiwarce osoby z niepełnosprawnością znajdą prawie 12 tys. dostępnych dla siebie miejsc, niezbędnych każdemu w codziennym życiu. Niepełnosprawnik obecny jest w kilku większych miastach, m.in. w Poznaniu, Toruniu, …

Bezpieczny i Aktywny Senior

Bezpieczny i Aktywny Senior

Porozumienie w imieniu MRPiPS sygnowała minister Elżbieta Rafalska, ze strony ZUS podpisała je prezes Zakładu prof. Gertruda Uścińska, a Pocztę Polską reprezentował jej prezes Przemysław Sypniewski. – To porozumienie jest ważne …

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji