Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.08.19, imieniny obchodzą: Jan, Bolesław

Niepełnosprawność intelektualna cz. II

Wymienia się trzy stopnie niepełnosprawności intelektualnej:

1. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim
Jest to najłagodniejsza forma niepełnosprawności intelektualnej. Przejawia się w tym, że osoba u której się je stwierdza, ma nieznacznie spowolnione spostrzeganie, słabszą pamięć oraz problemy ze zrozumieniem niektórych słów i wypowiedzi. Pamięć skoncentrowana jest głównie na obszarze mechanicznym, problemy natomiast występują w myśleniu logicznym i dowolnym. Bardzo częste są tu również wady wymowy oraz stosunkowo późno pojawiające się przejawy mówienia. Pierwsze wyrazy pojawiają się do trzeciego roku życia, natomiast pełne zdania w okresie między piątym a szóstym rokiem życia.

 

2. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym
Tu rozwój mowy opóźniony jest znacznie pierwsze wyrazy pojawiają się dopiero ok. 5 roku życia, zaś całe zdania dopiero około siódmego roku życia. Sprawność spostrzegania obniżona jest już bardziej, spostrzegane są jedynie konkretne rzeczy, zaś cechy ważne są często pomijane. Zapamiętywanie również jest ograniczone, choć pamięć mechaniczna zachowana jest stosunkowo dobrze. Rozumowanie przyczynowo skutkowe jest upośledzone co przejawia się w wolnym i sztywnym tempie myślenia, braku samokontroli i samodzielności. Maksymalny poziom inteligencji osoba upośledzona w stopniu umiarkowanym osiąga w wieku 15 lat, kiedy osiąga inteligencję odpowiadającą wiekowi siedmio lub ośmiolatka. Rozwój ruchowy także jest opóźniony czego przejawem jest m.in. siadanie dopiero w drugim roku życia czy chodzenie dopiero w trzecim roku życia. Dojrzałość społeczna natomiast zatrzymuje się tu na poziomie dziesięciolatka.

 

3. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu znacznym
Niepełnosprawność intelektualna w stopniu znacznym charakteryzuje się już poważnym obniżeniem szybkości i sprawności spostrzegania. Dotyczy to również koncentracji uwagi, która jest znacznie zaburzona. Osoby takie mają również duże problemy z zapamiętywaniem, zakres ich pamięci jest ograniczony a trwałość znikoma. Głębokie opóźnienia dostrzega się również w rozwoju mowy. Pierwsze słowa bowiem pojawiają się dopiero w wieku szkolnym, wypowiedzi są monosylabiczne a budowanie pełnych i zrozumiałych zdań rzadko spotykane. Osoby dorosłe niepełnosprawne intelektualnie w stopniu znacznym mogą osiągnąć poziom rozwoju intelektualnego odpowiadający najwyżej poziomowi dziecka w wieku 8-10 lat. Maksymalna dojrzałość społeczna natomiast porównywalna jest do dojrzałości dziecka w wieku 7-8 lat. O ile w poprzednich stopniach niepełnosprawności nauka pisania i czytania może przynieść oczekiwane rezultaty o tyle w stopniu znacznym jest to niemal niemożliwe.

 

4. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim
Niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim wiąże się z bardzo dużymi zaburzeniami procesów orientacyjnych, intelektualnych a często także ruchowych. Uczenie się oraz zapamiętywanie jest niemożliwe a mowa jest niewykształcona. Komunikacja werbalna sprowadza się jedynie do używania kilku wyrazów i rozumienia prostych poleceń. Maksymalna dojrzałość społeczna jest taka jak u czteroletniego dziecka. Osoby niepełnosprawne intelektualnie w stopniu głębokim zwolnione są z obowiązku szkolnego i wymagają stałej opieki oraz pielęgnacji.

Karol Kozicki

 

Literatura:

Doroszewska J., Pedagogika specjalna., Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, Łódź 1989.

Sowa J. Pedagogika specjalna w zarysie., Rzeszów 1997.

Wyczesany J. Wybrane zagadnienia z oligofrenopedagogiki., Kraków 1981.

Brak komentarzy do: “Niepełnosprawność intelektualna cz. II”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Poznań: wystawa „O piękna niepełnosprawności!”

Poznań: wystawa „O piękna niepełnosprawności!”

Galeria Miejska Arsenał zaprasza na wystawę Marca Tobiasa Winterhagena. Galeria Miejska Arsenał zaprasza na wystawę Marca Tobiasa Winterhagena, której tematem przewodnim jest niepełnosprawność. Wernisaż zaplanowano na 21 listopada o godz. …

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy, zwane inaczej ośrodkami wsparcia, służą budowaniu sieci oparcia społecznego i przygotowują do życia w społeczeństwie oraz funkcjonowania w środowisku. Są przeznaczone dla osób przewlekle, psychicznie chorych

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

Środowiskowy Dom Samopomocy „Dworek” jest placówka pobytu dziennego, przeznaczoną dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Zapewniamy pomoc przy rozwiązywaniu problemów życia codziennego poprzez udział w treningach przygotowujących do sam

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji