Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2014.10.22, imieniny obchodzą: Filip, Kordula

Niepełnosprawność narządu wzroku

Wzrok jest jednym z podstawowych pięciu zmysłów, który pozwala człowiekowi na właściwe, wizualne postrzeganie rzeczywistości. Dzięki niemu, człowiek ma możliwość korzystania ze wszystkich informacji wzrokowych wytwarzanych przez otoczenie. Jest on niejako gwarantem tworzenia właściwego obrazu świata. Wypełnianie podstawowych funkcji życiowych, obejmujące całą złożoność czynności wykonywanych każdego dnia, jest łatwiejsze dzięki zmysłowi wzroku. Sytuacja stopniowej, czy nagłej utraty wzroku jest więc generatorem silnego poczucia lęku, obaw, czy utraty bezpieczeństwa. Człowiek niewidomy, czyli ten, który nie widzi od urodzenia lub od wczesnego dzieciństwa (utrata wzroku do 5 roku życia), nie ma praktycznie możliwości pamiętania oraz wykorzystywania w dalszym życiu jakichkolwiek wrażeń wzrokowych. W innej sytuacji znajdują się osoby ociemniałe. Ich problem dotyczy utraty wzroku w wieku późniejszym. Miały (mają) więc możliwości i czas na postrzeganie wzrokowe oraz utrwalenie związanych z tym wrażeń. Jeszcze inną kategorię osób z uszkodzonym narządem wzroku stanowią osoby słabowidzące, które częściowo utraciły zdolność widzenia.

 

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny liczba Polaków dotkniętych niepełnosprawnością narządu wzroku to aż 1 768,2 tys. osób. Stanowi to jedną trzecią wszystkich niepełnosprawności w naszym kraju. Jeśli przyjrzeć się kategoriom wiekowym, dostrzega się że największa liczba osób z tą niepełnosprawnością dotyczy osób w podeszłym wieku (powyżej 60 roku życia), przy czym częściej są to kobiety niż mężczyźni. Wśród dzieci natomiast niepełnosprawność ta najczęściej spotykana jest do 14 roku życia.

[Źródło: GUS]

 

Jak wskazuje polskie prawo, osoba niewidoma to taka, której ostrość wzroku nie przekracza 0,1 normalnej ostrości wzroku (1,0), lub taka u której pole widzenia, niezależnie od ostrości ograniczone jest do 30 stopnie, gdzie normalne pole widzenia to 180 stopni.

 

Długoletnie doświadczenia pozwalają  na stwierdzenie, że 80% wszystkich informacji, które docierają do człowieka z zewnątrz, odbieranych jest właśnie przez narząd wzroku. Zmysł ten ułatwia więc wykonywanie podstawowych czynności egzystencjalno bytowych. Podstawową funkcjonalnością jest tu niewątpliwie orientacja przestrzenna, która znacznie ułatwia poruszanie się. Brak wzroku związany jest więc równocześnie z ograniczoną orientacją przestrzenną. Niemożność widzenia przez osobę niepełnosprawną, tego co ją otacza, może być rekompensowana na kilka sposobów. Pierwszym powszechnie znanym jest samodzielne poruszanie się przy pomocy białej długiej laski. Dzięki długim ćwiczeniom z trzymaną przed sobą laską, niewidomy nabywa umiejętności rozpoznawania oraz omijania napotykanych na drodze przeszkód. Innymi technikami jest poruszanie się przy pomocy widzącego człowieka, przewodnika lub psa przewodnika.

 

Równie ważną, także istotną właściwością ułatwianą przez wzrok, jest umiejętność poznawania zjawisk i rzeczywistości. U osób niewidzących, poznanie jest niejako kompensowane przez inne zmysły – słuch, węch, dotyk. Dzięki temu niewidzący ma możliwość poznawania zjawisk i rzeczywistości, oraz nabywania wyobrażeń o konkretnych przedmiotach czy zjawiskach.

 

Poważnym utrudnieniem wśród niepełnosprawnych niewidomych jest częsty brak akceptacji własnej dysfunkcji wzroku. Wśród młodzieży może być to motywowane wstydem lub obawą o odrzucenie przez rówieśników itp. Jak się zauważa brak akceptacji własnej niepełnosprawności najczęściej ma miejsce wśród osób ociemniałych. Przypadek nagłej utraty wzroku dla niejednej z osób jest nie do wyobrażenia. Często ociemniali nie potrafią wyobrazić sobie dalszego funkcjonowania. Posiadając już pewne nawyki, przyzwyczajenia nagle skonfrontowani zostają z wieloma ograniczeniami wynikającymi z „zupełnej ciemności”. Bardzo często wynikają z tego różnego rodzaju bariery, które ograniczają aktywność osoby niewidomej. Obawiając się powstałej niedoskonałości, wszelkich barier architektonicznych itp. osoby takie często rezygnują z podjęcia jakiejkolwiek pracy czy formy edukacji.

 

 

Literatura:

Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 1998r.

Majewski T., Dzieci z uszkodzonym wzrokiem i ich edukacja, w: Jakubowski S. (red.), Poradnik Dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi., Warszawa 2001r.

GUS, Stan zdrowia ludności Polski w 2004r.,

http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/stan_zdrowia_2004.pdf <13.12.2012r.>

NCBI, Co należy wiedzieć na temat utraty wzroku.,

http://www.ncbi.ie/services/services-for-individuals/who-can-use-ncbi-s-services/sight-loss-is-it-affecting-you/what-you-need-to-know-polish <13.12.2012r.>

Brak komentarzy do: “Niepełnosprawność narządu wzroku”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

Środowiskowy Dom Samopomocy „Dworek” jest placówka pobytu dziennego, przeznaczoną dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Zapewniamy pomoc przy rozwiązywaniu problemów życia codziennego poprzez udział w treningach przygotowujących do samodzielnego życia, podjęcia …

ŚDS w Krośnie

ŚDS w Krośnie

Środowiskowy Dom Samopomocy przy ulicy Kletówka 7a, został utworzony Uchwałą NR XL VIII/1066/2002 Rady Miasta Krosna z dnia 7 października 2002 roku. Celem działalności jest świadczenie usług opiekuńczych osobom z …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Kinga Grynkiewicz

Szukam pracy na terenie powiatu Łobeskiego jako terapeuta zajęciowy lub opiekunka, jestem świeżo po szkole zdałam egzaminy śpiewająco odbyłam 1,5 roku praktyk w tym zawodowych. Miałam praktyki w DPS, ŚDS, …

justyna

szukam pracy jako opiekunka do starszej osoby chodzącej w za mośćiu ukończony mam staż jako asystent osoby niepełnosprawnej i studium asystenta ukończony mam i studium opiekun w domu pomocy społecznej

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji