Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.06.26, imieniny obchodzą: Jan, Paula

OLIGOFRENOPEDAGOGIKA – upośledzenie umysłowe

Oligofrenopedagogika to dyscyplina naukowa, która zajmuje się podstawami zarówno praktycznymi jak i teoretycznymi wychowania i nauczania osób z opóźnionym rozwojem umysłowym. Osoby upośledzone nie zawsze jednak były postrzegane w kategoriach takich jak dziś. Długie wieki historii pokazują, że podejście do tych osób najczęściej nacechowane było niechęcią, odrzuceniem czy pogardą. Najokrutniejszym w dziejach było uśmiercanie niepełnosprawnych poprzez np. zrzucanie ich z urwiska (vide: starożytna Sparta). Również średniowiecze nacechowane było negatywnym stosunkiem do upośledzonych umysłowo. Zacofanie, wiara w różnego rodzaju przesądy i zabobony skłaniały ówcześnie żyjących do układania błędnych teorii w myśl których niepełnosprawni umysłowo to osoby opętane przez szatana. Takie podejście było przyczyną potęgowania cierpień niepełnosprawnych osób. Mimo złagodzenia przez chrystianizację, nastawienie takie utrzymywało się jeszcze przez długie lata. Nim zaczęto pracować nad polepszeniem egzystencji osób niepełnosprawnych, wielu niewinnych zdążyło doświadczyć bestialskich i niehumanitarnych zachowań.

 

Upośledzenie umysłowe przez wielu autorów definiowane jest jako odchylone od normy funkcjonowanie intelektu. Znajduje się ono znacznie poniżej przeciętnej normalnie funkcjonujących. Ów defekt wiąże się według nich ze zmianami w ośrodkowym układzie nerwowym. Upośledzenie umysłowe wpływa również na ograniczenie funkcji umożliwiających przystosowanie się jednostki do otaczającej ją rzeczywistości. Podkreślić przy tym należy, że upośledzenie umysłowe jest stanem a nie chorobą.

 

Od 1980 roku przyjmuje się czterostopniową klasyfikację upośledzenia umysłowego, jej wyznacznikiem jest stopień upośledzenia danej osoby:

 

1. Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim

 

Charakteryzuje się upośledzeniem zdolności abstrakcyjnego myślenia oraz syntetycznego ujmowania zdobywanych wiadomości. Dysfunkcja ta wykrywana jest dopiero w momencie rozpoczęcia pierwszego etapu edukacyjnego. Zwykle bowiem jej pierwszymi symptomami są: trudności w koncentracji uwagi, uczeniu się, zachowania impulsywne, zaburzenia zachowania czy niedojrzałość procesów emocjonalnych. Wszelkie procesy myślowe tych osób nie przekraczają zwykle poziomu dwunastoletniego dziecka.

 

2. Upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym

 

Związane jest z poważnymi uszkodzeniami centralnego układu nerwowego. Do charakterystycznych objawów tego stanu należą: bełkotliwa, agramatyczna mowa, która jest ciężka do zrozumienia; występują znaczne trudności w logicznym myśleniu, przyswajaniu abstrakcyjnych pojęć; pamięć jest krótkotrwała oraz ograniczona w swym zakresie; upośledzona zdolność spostrzegania; zaburzony oraz opóźniony rozwój ruchowy (siadanie w wieku 2 lat, chodzenie w wieku 3 lat); duża wrażliwość emocjonalna; słaba kontrola emocji; Dojrzałość społeczna jaką może osiągnąć osoba z tym stopniem upośledzenia jest równa poziomowi dojrzałości dziesięcioletniego dziecka.
W grupie osób upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym wyróżnia się dwa typy apatyczny oraz pobudliwy. Pierwszy z nich wyróżnia się spokojem, brakiem agresywności, pracowitością, obojętnością oraz ogólnym unikaniem sytuacji konfliktowych. Pobudliwy natomiast jest niejako przeciwieństwem pierwszego. Charakteryzuje się dużym pobudzeniem, często przeszkadza, biega, dużo mówi, krzyczy oraz ma tendencje do niszczenia napotykanych przedmiotów. Jego predyspozycje edukacyjne ograniczają się do opanowania dwóch klas szkoły specjalnej.

 

3. Upośledzenie umysłowe w stopniu znacznym

 

Charakteryzuje się znacznymi ograniczeniami w spostrzeganiu oraz rozpoznawaniu przedmiotów. Problematyczne w tym przypadku są: zaburzona koncentracja uwagi; ograniczone zapamiętywanie; rozwój mowy jest głęboko opóźniony; myślenie u osób dorosłych osiąga poziom dziecka w wieku 5/6 lat; rozwój ruchowy jest bardzo ograniczony – chodzenie i siadanie często opanowane zostaje dopiero w wieku przedszkolnym; znaczne zaburzenie procesów emocjonalnych, uczucia są okazywane, jednak są to procesy prymitywne; dojrzałość społeczna jaką osiągają osoby z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym osiąga poziom dojrzałości dziecka w wieku 7/8 lat.
Taki stan upośledzenia uniemożliwia samodzielne funkcjonowanie jednostki. Osoby takie nie są w stanie przyswoić sobie prostych umiejętności jakimi są czytanie czy pisanie. Wykonywanie codziennych, nieskomplikowanych prac i zajęć jest możliwe, jednak nie jest to równoznaczne z możliwością samodzielnej egzystencji.

 

4. Upośledzenie umysłowe w stopniu głębokim

 

W tym stadium wszelkie omawiane wcześniej procesy są zaburzone najgłębiej. Orientacja, spostrzeganie czy skupienie wzroku na jednym przedmiocie są bardzo utrudnione. Edukowanie poprzez naukę oraz zapamiętywanie jest niemożliwe do osiągnięcia; Bardzo zaburzone są również procesy językowe, mowa ogranicza się do wypowiedzenia 2/3 wyrazów; Osoby takie potrafią reagować na krótkie, nieskomplikowane polecenia; Poruszanie się jest możliwe do opanowania jednak wykonywane ruchy nie są planowane celem wykonania jakiejś czynności; Zauważa się występowanie prostych emocji, jednak w większości przypadków osoby te nie przejawiają jakichkolwiek sygnałów uczuciowych; Maksymalna dojrzałość społeczna osób upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim jest równa dojrzałości czteroletniego dziecka. Osoby dotknięte tą niepełnosprawnością, z uwagi na to że wymagają stałej opieki, zwolnione są z obowiązku szkolnego.

 

 

Literatura:
Dykcik W., Pedagogika specjalna., Poznań 1997r.
Lipowski O., Pedagogika specjalna., Łódź 1979r.
Sękowska Z., Pedagogika Specjalna., Warszawa 1985r.
Wyczesany J., Wybrane zagadnienia z oligofrenopedagogiki., Kraków 1981r.

Brak komentarzy do: “OLIGOFRENOPEDAGOGIKA – upośledzenie umysłowe”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W dniu 1 lipca 2016 r. weszły w życie rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 czerwca 2016 r.: w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego …

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy, zwane inaczej ośrodkami wsparcia, służą budowaniu sieci oparcia społecznego i przygotowują do życia w społeczeństwie oraz funkcjonowania w środowisku. Są przeznaczone dla osób przewlekle, psychicznie chorych

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji