Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.06.26, imieniny obchodzą: Jan, Paula

Pojęcie głuchoty

B. Szczepankowski przedstawia podział rodzajów uszkodzenia słuchu ze względu na miejsce wystąpienia szkodzenia słuchu. Uszkodzenia słuchu typu przewodzeniowego, są zlokalizowane w uchu zewnętrznym i środkowym, wywołują ubytek słuchu stopnia lekkiego lub umiarkowanego. Co można porównać do odbierania dźwięków z dalszej odległości, albo bardzo cichych brzmień. Uszkodzenie słuchu typu odbiorczego występuje między innymi w uchu wewnętrznym, nerwie słuchowym. Ma to znaczny wpływ na jakość odbieranych dźwięków.

 

Możliwe jest też wystąpienie uszkodzenia słuchu o charakterze mieszanym, w przypadku gdy znajduje się ono w uchu środkowym i wewnętrznym. Skutkuje to słyszeniem bardzo zniekształconych dźwięków mowy4. K. Krakowiak natomiast przedstawia podział rodzajów uszkodzenia słuchu ze względu na czas jego wystąpienia w odniesieniu do procesu nabywania mowy. Wyróżnia się trzy rodzaje: postlingwalny, perilingwalny i prelingwalny.

 

Uszkodzenie słuchu postlingwalne dotyczy osób, które przed momentem uszkodzenia słuchu poznały mowę i potrafiły się nią posługiwać. Dane osoby nazywa się mianem „ogłuchłe”. Występujące tu uszkodzenie słuchu powoduje trudności i zaburzenia w porozumiewaniu się za pomocą języka. Zaś głęboki ubytek słuchu może uniemożliwiać odbiór przekazów słownych. Nie ma on natomiast wpływu na „kompetencje językowe” i umiejętności posługiwania się mową. Niekiedy zaś skutkuje występowanie wad wymowy. Prelingwalne uszkodzenie słuchu dotyczy dzieci, które już przyszły na świat z uszkodzonym narządem słuchu, albo straciły możliwość odbioru słuchem do pierwszego roku życia. Zatem gdy jeszcze nie opanowały głównych „funkcji słuchowych”.

 

Perilingwalne wczesne uszkodzenie słuchu dotyczy dzieci, które straciły możliwość odbioru słuchem po poznaniu „funkcji słuchowych”, lecz zanim ukształtował się u nich „system językowy” (2-3 lata). Perilingwalne późne uszkodzenie słuchu dotyczy dzieci, które straciły słuch w momencie, gdy już poznały język, lecz „przed zakończeniem rozwoju systemu fonologicznego i opanowaniem wymowy zgodnej z normą (w wieku 4-7 lat)”.

 

Natomiast uszkodzenia prelingwalne i perilingwalne skutkują trudnościami i zaburzeniami w porozumiewaniu się za pomocą języka, a także zakłócają jego rozwój. Niedostatek możliwości słownego porozumiewania się z otoczeniem skutkuje zmniejszeniem się ilości doznań językowych i sprawia trudności lub powoduje, iż niemożliwe staje się identyfikowanie „systemu językowego”. Co w dalszej konsekwencji powoduje trudności w zdobywaniu informacji i wiadomości. Trudności w kontrolowaniu, czy też niemożność kontrolowania własnych procesów słuchowych powodują ograniczenia w nabywaniu prawidłowych wzorców tych zachowań.

 

U. Eckert dodatkowo przedstawia klasyfikację uwzględniającą stopień uszkodzenia słuchu, dziejąc osoby na „niesłyszące – głuche” i „niedosłyszące, słabo słyszące”. Osoby niesłyszące – głuche posiadają wadę słuchu, która skutkuje niemożnością odbioru mowy językowej przy użyciu słuchu. Osoby te odczytują mowę przeważnie z ruchu ust i nie są w stanie nauczyć się jej w sposób naturalny. Istotną rolę odgrywają tu aparaty słuchowe, dzięki którym dźwięki z otoczenia stają się lepiej słyszalne. Osoby niedosłyszące, słabo słyszące mają taki stopień uszkodzenia słuchu, który powoduje pogorszenie się jakości słyszanych dźwięków. Osoby te mają możliwość nauczenia się mowy.

Monika Kozicka

 

Literatura
B. Szczepankowski, Niesłyszący- głusi- gluchoniemi. Wyrównywanie szans, Warszawa 1999, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, s. 74-75

K. Krakowiak, Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu., Lublin 2006, Wyd. KUL, s. 16-17.

K. Krakowiak, Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu., Lublin 2006, Wyd. KUL, s. 17

U. Eckert, Pedagogika niesłyszących i niedosłyszacych – surdopedagogika, (w:) Pedagogika specjalna, pod red. W. Dykcika, Poznań 2006, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, s. 168

Brak komentarzy do: “Pojęcie głuchoty”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy, zwane inaczej ośrodkami wsparcia, służą budowaniu sieci oparcia społecznego i przygotowują do życia w społeczeństwie oraz funkcjonowania w środowisku. Są przeznaczone dla osób przewlekle, psychicznie chorych i …

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Polecamy artykuł Łukasza Rudzińskiego, l.rudzinski@trojmiasto.pl   Czy osoby niepełnosprawne mogą sprawnie i szybko dostać się na wydarzenia kulturalne w trójmiejskich instytucjach kultury? Postanowiliśmy przyjrzeć się udogodnie

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W dniu 1 lipca 2016 r. weszły w życie rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 czerwca 2016 r.: w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji