Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.08.19, imieniny obchodzą: Jan, Bolesław

POJĘCIE GŁUCHOTY

Maria Grzegorzewska o człowieku głuchym pisała jako o osobie pozbawionej słuchu całkowicie lub w znacznym stopniu. Podkreśliła również fakt, że ma on większe trudności w poznawaniu życia społecznego i pełnego w nim uczestnictwa, niż osoby słyszące.  Zaznaczyła też, że nie jest w stanie rozumieć werbalnej mowy ludzkiej, zatem słuch nie odgrywa w jego życiu istotnej, znaczącej roli.

 

Tadeusz Gałkowski zwraca uwagę na komunikację ustną osób głuchych, której rozwój w wyniku ubytku słuchu jest niemożliwy. Zaznacza również, że osoba u której nie nastąpił rozwój mowy, nie komunikuję się za jej pomocą i nie jest w stanie jej zrozumieć, jest osobą głuchoniemą.

 

Osoba niesłysząca jest zatem osobą, która ma uszkodzony słuch w stopniu znacznym i głębokim. Na podstawie klasyfikacji Międzynarodowego Biura Audiofonologii (BIAP) ubytek słuchu osoby głuchej jest wyższy niż 70dB.

 

 

Klasyfikacja uszkodzeń słuchu.

 

Międzynarodowe Biuro Audiofonologii (BIAP) przyjęło klasyfikację uszkodzeń słuchu ze względu na stopień uszkodzenia słuchu, tj.: uszkodzenie słuchu w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.

Przy uszkodzeniu słuchu w stopniu lekkim ubytek słuchu w decybelach wynosi powyżej 20 do 40. Osoby z takim uszkodzeniem słuchu nazywane są lekko niedosłyszącymi, ponieważ mogą mieć  problemy jedynie  z rozróżnianiem słuchowym głosek bądź słuchaniem z dużej odległości, bądź w hałasie. Nie wszystkie osoby z tym uszkodzeniem korzystają z aparatów słuchowych.

 

Uszkodzenie słuchu w stopniu umiarkowanym (ubytek słuchu powyżej 40dB do 70dB) dotyczy osób, które mają problemy ze słyszeniem mowy ludzkiej. Często nazywane słabosłyszącymi lub niedosłyszącymi. Do prawidłowego odbioru dźwięków potrzebują dobrych warunków akustycznych. Większość osób korzysta a aparatów słuchowych bądź innych pomocy technicznych. Dzieci powinny korzystać z kształcenia integracyjnego, gdzie nauczyciel powinien być odpowiednio przeszkolony do pracy z takim dzieckiem.

 

Uszkodzenie słuchu w stopniu znacznym (ubytek słuchu powyżej 70bD do 90dB). Osoby z tym uszkodzeniem nawet przy korzystaniu z aparatów słuchowych nie są w stanie całkowicie słyszeć mowy ludzkiej. Lepszą komunikację uzyskuje się za pomocą odbioru wzrokowego i odczytywania mowy z ust. Dziecko z tym uszkodzeniem słuchu potrzebuje wczesnej rewalidacji oraz kształcenia specjalnego w placówkach dla dzieci głuchych.

 

Uszkodzenie słuchu w stopniu głębokim (ubytek słuchu powyżej 90dB). Nawet przy korzystaniu z aparatów słuchowych osoby z tym uszkodzeniem nie są w stanie rozumieć mowy.  Istotną rolę odgrywa tu odczytywanie mowy z ust. Dzieci muszą być objęte „wczesną interwencją medyczną i logopedyczną”, wymagają także specjalnego kształcenia w placówkach dla dzieci głuchych. Osoby z tym ubytkiem słuchu porozumiewają się za pomocą języka

migowego.

 

Klasyfikacja stosowana do osób ze znacznym i głębokim uszkodzeniem słuchu, przy korzystaniu z języka ojczystego i mowy dźwiękowej. Klasyfikacja ta przedstawia głuchotę: prelingwalną – 2 – 3 rok życia, zanim dziecko będzie w stanie poprawnie posługiwać się językiem; perilingwalną – 3 – 5 rok życia, kiedy dziecko już poprawnie posługuje się językiem; postlingwalną – po 5 roku życia.

 

Przy głuchocie prelingwalenej i perlingwalnej dziecko nie jest w stanie samo opanować mowy,  wymaga także specjalistycznej opieki. Przy głuchocie postlingwalnej dziecko może korzystać z kształcenia integracyjnego, jednakże wymaga specjalnej opieki.

O

becnie stosowaną klasyfikacją jest klasyfikacja przedstawiona przez U. Eckert. Pierwszą grupą dzieci są dzieci niesłyszące (głuche), które w wyniku poważnego uszkodzenia słuchu nie są w stanie odbierać mowy, ani nauczyć się mowy na naturalnej  płaszczyźnie jej poznania.

 

Drugą grupą są dzieci słabosłyszące (niedosłyszące) – w wyniku ubytku słuchu zakłócony jest ich odbiór mowy, dzieci te jednakże są w stanie opanować znajomość mowy.

 

Monika Kozicka

 

Bibliografia:

  1. Gałkowski T., Kunicka- Kaiser I., Smoleńska J., Psychologia dziecka głuchego, PWN, Warszawa 1976r., s. 4
  2. Grzegorzewska M., Pedagogika specjalna, PIPs, Warszawa 1964r., s. 30
  3. Szczepankowski B, Niesłyszący- głusi- głuchoniemi. Wyrównywanie szans, WSiP. Warszawa 1999r., s. 29, s. 31-32, 39-40
  4. Tabela 1. Klasyfikacja BIAP w: Szczepankowski B, Niesłyszący- głusi- głuchoniemi. Wyrównywanie szans, WSiP. Warszawa 1999r., s. 31

Brak komentarzy do: “POJĘCIE GŁUCHOTY”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Poznań: wystawa „O piękna niepełnosprawności!”

Poznań: wystawa „O piękna niepełnosprawności!”

Galeria Miejska Arsenał zaprasza na wystawę Marca Tobiasa Winterhagena. Galeria Miejska Arsenał zaprasza na wystawę Marca Tobiasa Winterhagena, której tematem przewodnim jest niepełnosprawność. Wernisaż zaplanowano na 21 listopada o godz. …

ŚDS w Krośnie

ŚDS w Krośnie

Środowiskowy Dom Samopomocy przy ulicy Kletówka 7a, został utworzony Uchwałą NR XL VIII/1066/2002 Rady Miasta Krosna z dnia 7 października 2002 roku. Celem działalności jest świadczenie usług opiekuńczych osobom z …

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

Środowiskowy Dom Samopomocy „Dworek” jest placówka pobytu dziennego, przeznaczoną dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Zapewniamy pomoc przy rozwiązywaniu problemów życia codziennego poprzez udział w treningach przygotowujących do sam

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji