Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.08.19, imieniny obchodzą: Jan, Bolesław

Potrzeba więzi i przynależności

Każde wychowanie i nauczanie, jeśli ma być celowe i skuteczne, musi być poparte znajomością potrzeb psychicznych wychowanka. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób z niepełnosprawnością intelektualną. Dziecko niepełnosprawne potrzebuje więcej wsparcia i pomocy, aby móc daną potrzebę zaspokoić, a także bardzo często nie potrafi się o to upomnieć.

 

Realizacja potrzeby seksualnej nie jest celem samym w sobie. Sfera seksualna jest ścisłe połączona ze sferą emocjonalności i uczuciowości. Człowiek szuka w drugiej osobie przede wszystkim ciepła, czułości, miłości. Pragnie czuć przynależność i tworzyć więź. Można więc wyróżnić dwie bardzo znaczące w życiu człowieka potrzeby, które są nierozerwalnie zintegrowane z płciowością i seksualnością. Są nimi: poczucie więzi i przynależności, a ich niezaspokojenie powoduje negatywne skutki w funkcjonowaniu człowieka oraz rzutuje na jego dalsze życie.

 

Poczucie przynależności jest jedną z najważniejszych i najcenniejszych potrzeb w życiu każdego człowieka. Jest ona podstawową potrzebą i ma swoje źródło w potrzebie bezpieczeństwa. Brak poczucia bezpieczeństwa tłumi inne potrzeby. Od zaspokojenia potrzeby bezpieczeństwa zależy prawie wszystko. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym mogą odnieść jakiekolwiek sukcesy w rehabilitacji oraz pracy terapeutyczno-wychowawczej, jeżeli najbliższe otoczenie zapewni im poczucie bezpieczeństwa. Przynależność nie tylko zmniejsza poczucie zagrożenia, ale pomaga też w zaspokojeniu potrzeby akceptacji, wartości, uznania i znaczenia. Niezwykle ważne jest, aby osoba upośledzona doświadczała akceptacji, najpierw ze strony rodziny, a następnie innych środowisk. Akceptacja oznacza przyznania osobie niepełnosprawnej prawa do bycia sobą, do posiadania własnego zdania i opinii. Jest to także zdolność słuchania jej bez kategoryzowania, klasyfikowania czy etykietowania. Akceptacja jest formą bezwarunkowej miłości, która nigdy nie zwraca uwagi na ułomności, braki i wady. Człowiek akceptowany czuje się kochany. Podstawową zasadą dobrej relacji z drugim człowiekiem jest uświadomienie sobie jego odrębności. Im więcej cech potrafimy zaakceptować u osoby niepełnosprawnej, tym łatwiej jest jej odnaleźć się w naszym towarzystwie i czuć się dobrze. Dotyczy to w sposób szczególny osób upośledzonych intelektualnie, które wielokrotnie czują się odrzucone, niezauważane i niepotrzebne. Vanier pisze, że aby ludzka istota mogła znaleźć swoje miejsce w świecie i czuć się w nim bezpiecznie musi nade wszystko poczuć swoją przynależność do grupy. Jeśli osoba upośledzona widzi siebie jako kogoś, kto został przygarnięty tylko z litości, wówczas nigdy nie poczuje się jak u siebie. Dlatego niezwykle cenne jest istnienie wspólnot, gdzie gromadzą się osoby niepełnosprawne. W tych właśnie wspólnotach znajdują to, co każdemu człowiekowi jest niezbędne. Oprócz zapewnienia podstawowych potrzeb materialnych, bytowych, zdrowotnych, opieki, wspólnoty dają poczucie miłości, wsparcia, zaufania. Osoby mają tak samo jak inni ludzie potrzebę bliskiej relacji i przynależności do grupy, do danej zbiorowości osób. Vanier podkreśla, że człowiek żyjąc w grupie przejmuje jej wartości, uczy się obcowania z ludźmi oraz przejmuje zasady i normy panujące w grupie.

 

Człowiek potrzebuje relacji z drugim człowiekiem, budowania z nim więzi. Kontakty powierzchowne i krótkotrwałe nie wystarczają. Można ich mieć bardzo wiele, a mimo to cierpieć z powodu samotności. Osoba ludzka jest istotą społeczną, obdarzoną uczuciami i emocjonalnością, dlatego też potrzebuje pełnego, bliskiego, intensywnego kontaktu z drugim człowiekiem. Oprócz codziennych kontaktów towarzyskich, człowiek potrzebuje serdecznej i szczerej rozmowy z osobą, której nie są obojętne powierzane smutki, rozterki, lęki, problemy. Człowiek pragnie kontaktu z drugim, który zawierałby płaszczyznę współdziałania, porozumienia umysłowego i emocjonalnego. Przez współdziałanie można rozumieć wspólne dążenie do wyznaczonego celu, pokonywanie trudności, wzajemną odpowiedzialność. Razem podejmowane działania budują więź, opartą na wspólnych przeżyciach, pozwalają lepiej poznać się i zbliżyć do siebie. Kontakt umysłowy między osobami jest związany z wzajemnym, intelektualnym pobudzaniem się, słuchaniem partnera, dzieleniem się doświadczeniami, interesowanie się wzajemnymi sprawami, problemami. W relacji pomiędzy ludźmi ważne znaczenie odgrywa kontakt emocjonalny. Polega on na okazywaniu wzajemnej troski, zainteresowania, czułości. Ludzie, których łączy emocjonalność potrafią nawzajem dzielić stany psychiczne, cieszyć się radościami i odczuwać smutek z powodu cierpienia drugiej strony. Kontakt umysłowy i intelektualny prowadzi do poczucia zrozumienia. Każdy potrzebuje zrozumienia przez innych. Brak takiego zrozumienia powoduje poczucie osamotnienia, którego przyczyną może być brak właściwej komunikacji międzyosobowej. Człowiek niepełnosprawny z powodu wielu deficytów rozwojowych i licznych zaburzeń mowy, nie potrafi się wysłowić i tym samym wyrazić własnych pragnień, potrzeb, myśli.

 

Jak wcześniej zostało wspomiane, najpełniej potrzeba przynależności i więzi realizuje się we wspólnocie. To w niej człowiek odnajduje swą tożsamość. Pierwszą wspólnotą do której można przynależeć jest rodzina. Dziecko należy do matki już od chwili kiedy zostaje poczęte w jej łonie. Jego największym pragnieniem jest trwanie w komunii z ojcem i matką. Brak takiej przynależności powoduje uczucie nieprzydatności, wyizolowania i samotności. Wszystko to przekształca się w bardzo szybkim czasie w poczucie winy. Żadne z dzieci nie potrafi zaspokoić własnych potrzeb bez udziału i pomocy osób dorosłych. Wraz z dorastaniem dziecko odczuwa potrzebę przynależności do grupy rówieśniczej, szkolnej.
Przynależenie do danej grupy bądź wspólnoty nigdy nie pozbawia człowieka autonomii. Autonomia, to możliwość decydowania o sobie, dokonywania wyborów. Dykcik definiuje autonomię jako środek zaznania pełni człowieczeństwa, która także jest celem rozwoju i wychowania oraz podstawą normalizacji życia. Autonomię zdobywa się poprzez kontakty i relacje międzyosobowe, potrzebny jest do tego jakiś stopień samodzielności. Dziecko niepełnosprawne umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym osiąga taką niezależność jedynie w granicach własnych możliwości i predyspozycji. Osoby te zawsze będą w jakimś wymiarze zależne od innych.

 

Opracowanie: Beata Kozłowska

 

Literatura:

1. Olechnowicz H., Potrzeby psychiczne dzieci głębiej upośledzonych umysłowo, w: Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych, red. H. Olechnowicz, Warszawa 1979, s. 6.
2. Vanier J., Mężczyzna i niewiastą stworzył ich do życia w prawdziwej miłości, Kraków 1984, s. 108.
3. Rozen B., Edukacja religijna osób z niepełnosprawnością intelektualną, Olsztyn 2009, s. 81.
4. Garczyński S., Potrzeby psychiczne. Niedosyt. Zaspokojenie, Warszawa 1972, s. 90.
5. Wolscy A. i D., Godność osoby z niepełnosprawnościa intelektualną, „Światło i Cienie” 2000, nr 2. s. 12.
6. . Vanier J., Wspólnota miejscem radości i przebaczenia, Warszawa 1991, s. 19-20.
7. Batko E., Jędrzejczyk E., Szwiec J., Smyczek A., Wpomaganie rozwoju osobowości. Jak być sobą, „Światło i Cienie” 2000, nr 2, s. 27.

Brak komentarzy do: “Potrzeba więzi i przynależności”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

ŚDS w Krośnie

ŚDS w Krośnie

Środowiskowy Dom Samopomocy przy ulicy Kletówka 7a, został utworzony Uchwałą NR XL VIII/1066/2002 Rady Miasta Krosna z dnia 7 października 2002 roku. Celem działalności jest świadczenie usług opiekuńczych osobom z …

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Osoby niepełnosprawne zyskają teraz pomoc podczas jednej z bardzo istotnych czynności dnia codziennego. Spożywanie posiłków w przypadku niemożliwości wykonania tej czynności samodzielnie angażuje czas opiekuna. Istotny jest jednak nie tylko

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

We wspomnianej wyszukiwarce osoby z niepełnosprawnością znajdą prawie 12 tys. dostępnych dla siebie miejsc, niezbędnych każdemu w codziennym życiu. Niepełnosprawnik obecny jest w kilku większych miastach, m.in. w Poznaniu, Toruniu, …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji