Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.05.25, imieniny obchodzą: Borysław, Grzegorz

Prawidłowy rozwój mowy cz. 3

W tym kontekście można także zaznaczyć, że samogłoski dzielą się są nosowe i ustne. Skorek (2000) wskazuje na to, że głoski ustne powstają, kiedy podniebienie miękkie unosi się, a wejście do jamy nosowej zostaje zamknięte. Do tych samogłosek należą; i, e, y, a, o, u. Klasyfikując spółgłoski należy brać pod uwagę to, jak bardzo narządy mowy są do siebie zbliżone, gdzie jest miejsce artykulacji, czy wiązadła głosowe i podniebienie miękkie bierze udział, a także, jaki jest układ środkowej części języka.

 

Etapy rozwoju mowy

Mowa dziecka rozwija się pewnymi etapami. Na przebieg tego rozwoju wpływają warunki psychiczne i fizyczne dziecka, a także środowisko, w jakim się ono wychowuje i przebywa. Cały ten proces ma prowadzić do nabycia kompetencji językowych, czyli inaczej zwanej wiedzy o języku. L. Kaczmarek (1988, s. 89- 96), wyróżnia sześć stadiów rozwoju mowy dziecka:

•Okres przygotowawczy, który trwa od 3 do 9 miesiąca życia dziecka w łonie matki

•Okres melodii- od urodzenia do 12 miesiąca życia dziecka

•Okres wyrazu-trwa od 1 do 2 roku życia dziecka

•Okres zdania- trwa od 2 do 3 roku życia dziecka

•Okres swoistej mowy dziecięcej-od 3 do 7 roku życia dziecka

 

Kaczmarek (1988) za kryterium swego podziału uznał formę językową wypowiedzi . Demel (1979) łączy oba pierwsze okresy tj. okres przygotowawczy i melodii, w jeden. Zwraca też uwagę, że aparat mowy pierwotnie służy do czynności fizjologicznych tj. picie, jedzenie i oddychanie. Dopiero poprzez kontakt z otoczeniem, naśladownictwo i naukę dźwięków, staje się narządem mowy.

 

W tym kontekście wydaje się konieczne, aby każdy z etapów rozwoju mowy dziecka scharakteryzować. Demel (1979) opisuje poszczególne etapy następująco:

1.Okres melodii- mowa jeszcze nie jest artykułowana, Dziecko posługuje się takimi formami wokalnymi, takimi jak: krzyk,echolalia, głużenie i gaworzenie. Towarzyszy temu gestykulacja ciała oraz mimika twarzy. Co się tyczy krzyku, matka po 2 tygodniach życia dziecka uczy się, czego może dany krzyk dotyczyć, jakie są w danym momencie potrzeby dziecka. W 3 tygodniu życia dziecko zaczyna się uśmiechać, zwłaszcza w sytuacji, gdy widzi lub czuje obecność najbliższych osób, nade wszystko matki. Na matce na dłużej zatrzymuje wzrok, wodzi oczami za jej twarzą, ona staje się najlepszym i najpełniejszym wzorcem wzrokowym, słuchowym, dotykowym. W stanie podniecenia lub radości dziecko spontanicznie wydaje bardzo specyficzne dźwięki, które nazywają się głużeniem. Dźwięków tych nie da się zakwalifikować do żadnej grupy dźwięków w systemie fonetycznym. Kolejnym etapem w okresie melodii jest pojawienie się gaworzenia. Demel (1979) dodaje, że ma to miejsce około 5-6 miesiąca. Jest ono przygotowaniem dziecka do mówienia. Dziecko wymawia określone sylaby, które nie spełniają zasadniczo żadnej roli. Gaworzenie jest kojarzeniem ruchów aparatu mowy z czuciem tych ruchów, oraz jednocześnie występujących wrażeń słuchowych. Około 9 miesiąca życia, pojawia się echolalia. Objawia się ona, jako powtarzanie przez dziecko zasłyszanych słów. Reasumując, należy podkreślić, że nauka mowy dziecka nie dotyczy tylko strony głoskowej, ale obejmuje inne płaszczyzny tj. rytm i melodia. Po zakończeniu okresu melodii, dziecko jest gotowe, aby móc naśladować dorosłych i ich mowę (Demel, 1979 s. 210- 211).

 

2.Okres wyrazu (Demel, 1979 s. 211- 215) – podczas tego etapu mowa dziecka przechodzi znaczny postęp. Związane jest to ze sprawnością ruchową, może ono się przemieszczać, nabywać nowe doświadczenia i poznawać otaczającą rzeczywistość. Całe to poznawanie świata i rzeczy wiąże się z koniecznością nazywania przedmiotów i zjawisk. Badając wszystko dookoła, dziecko rozwija myślenie, w czym pomaga również mowa. Styczek(1980) dodaje, że do 20 miesiąca życia dziecko uczy się jednowyrazowych wypowiedzi, potrafi wypowiedzieć wszystkie samogłoski poza nosowymi, a także większość spółgłosek tj. tylno, środkowo i przedniojęzykowe, dwuwargowe i wargowo-zębowe miękkie i twarde. Pozostałe spółgłoski sobie upraszcza. Zazwyczaj przejawia się to opuszczaniem końcówek bądź początku. Kaczmarek (1988, s. 93) podaje przykłady wyrazów charakterystycznych dla tego okresu:
-Lampa- ampa
-Już- uż
-Chleba- aba

 

3.Okres zdania (Demel 1979 s. 215- 216) – mowa zostaje coraz bardziej ulepszana. Dziecko w tym okresie z reguły wymawia wszystkie samogłoski nosowe i ustne. Pojawiające się trudności w wymowie wynikają z niedostatecznej sprawności. Dziecko zastępuje głoski trudne łatwiejszymi. Potrafi już zbudować zdanie 3 wyrazowe, wypowiedź jest dobrze rozumiana przez najbliższych. Ma ono już dużą świadomość jak dany wyraz( bądź głoska) powinien brzmieć. Warto jest w tym miejscu przytoczyć wyrazy, jakimi może posługiwać się dziecko 2-3 letnie:
-Pisać- pisiać
-Trochę -tlofe
-Zupka -siupka
-Ryba -liba

 

4.Okres swoistej mowy dziecięce (Demel, 1979 s. 216- 218) – przed 5 rokiem życia pojawia się głoska r. Wcześniej dziecko zastępowało ją przez l lub j. Występują charakterystyczne dla tego okresu odmienności. Są to:
•Kontaminacja- dziecko tworzy wyraz ze złączenia ze sobą dwóch różnych wyrazów np. zatelefonić (ze złączenia – zatelefonować i zadzwonić)
•Elizja-opuszczenie sylaby końcowej bądź początkowej n. p. kapel (kapelusz)
•Metateza- przestawianie głosek np. wałka-(ławka)
•Zniekształca wyrazy np. olompocik (kompocik)
•Nowotwory- np. mój koleżan ( mój kolega)

Opracowanie:

Beata Kozłowska

Brak komentarzy do: “Prawidłowy rozwój mowy cz. 3”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy, zwane inaczej ośrodkami wsparcia, służą budowaniu sieci oparcia społecznego i przygotowują do życia w społeczeństwie oraz funkcjonowania w środowisku. Są przeznaczone dla osób przewlekle, psychicznie chorych i …

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

We wspomnianej wyszukiwarce osoby z niepełnosprawnością znajdą prawie 12 tys. dostępnych dla siebie miejsc, niezbędnych każdemu w codziennym życiu. Niepełnosprawnik obecny jest w kilku większych miastach, m.in. w Poznaniu, Toruniu, …

Bezpieczny i Aktywny Senior

Bezpieczny i Aktywny Senior

Porozumienie w imieniu MRPiPS sygnowała minister Elżbieta Rafalska, ze strony ZUS podpisała je prezes Zakładu prof. Gertruda Uścińska, a Pocztę Polską reprezentował jej prezes Przemysław Sypniewski. – To porozumienie jest ważne …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji