Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.10.17, imieniny obchodzą: Malgorzata, Wiktor

Prawidłowy rozwój mowy cz. 2

Demel (1979) jednakże dodaje, że w trakcie rozwoju dziecko przyswaja mowę we wszystkich jej aspektach, wyrabia sobie nawyki słuchowe, motoryczne i wzrokowe, a dzieje się to poprzez kontakt z otoczeniem, słuchanie mowy innych osób jak i naśladowaniu jej. Wyżej wspomniane wzorce zostają zmagazynowane w mózgu, a dokładnie w jego części korowej. Dziecko uczy się znaczenia konkretnych słów, zwrotów, poprzez wiązanie ich z odpowiednimi przedmiotami i zjawiskami. W ten sposób wchodzi do wspólnoty ludzi posługujących się językiem i wie, co inni chcą mu zakomunikować. Następnie czynnie przyswaja język, co pozwala mu samemu komunikować się i wyrażać emocje i myśli.

Tarkowski (2003, s. 554) stwierdza, że „ mowa jest podstawowym środkiem myślenia, działania, współżycia, wyrażania potrzeb i stanów emocjonalnych. Zaburzenia procesów językowych ograniczają rozwój człowieka w tych sferach”. Autor ten dodaje, że za pomocą mowy człowiek odnajduje swoją tożsamość.

Demel (1979) podaje, że za wytwarzanie dźwięków mowy odpowiedzialny jest aparat mowy składający się z trzech swoistych narządów: artykulacyjnego, oddechowego i fonacyjnego. Aby mowa była płynna, wyraźna i zrozumiała muszą one ze sobą współpracować. Ważne jest też, żeby każdy z tych narządów był sprawny.

Jako pierwszy w tym kontekście Demel (1979) omawia narząd oddechowy, gdyż to właśnie od oddychania uzależnione jest mówienie. Czynność oddychania dotyczy dwóch zasadniczych faz: wdechu i wydechu. Zaznaczyć należy, że wdechowi towarzyszy udział takich narządów jak: przepona brzuszna, która się obniża oraz klatka piersiowa, której objętość się zmniejsza. Co zaś się tyczy wydechu, tu również przepona bierze udział, lecz podnosi się, a żebra opadają. Można wyróżnić dwa sposoby oddychania tzw. tory oddechowe. Pierwszy to tor przeponowo- brzuszny, gdzie głównie działa przepona. Drugi natomiast to tor żebrowy, gdzie przeważają ruchy klatki piersiowej. Oddychanie ma charakter bezwarunkowy, jest niezależne od woli człowieka.

Następnie Demel (1979) zwraca uwagę na narząd fonacyjny. Za wytwarzanie głosu odpowiedzialna jest krtań. Dolna część krtani przechodzi w tchawicę, natomiast górna połączona jest z jamą gardłową. Jamę i krtań oddziela chrząstka-nagłośnia, która podczas mówienia podnosi się. Krtań posiada również wiele innych, mniejszych i większych chrząstek, które połączone ze sobą stawami i błonami, mogą się poruszać. Krtań pokryta jest błoną śluzową, w jej środkowej części znajdują się fałdy głosowe, zbudowane z mięśni i wiązadeł. Na brzegach fałd głosowych znajdują się struny głosowe inaczej zwane wiązadłami głosowymi. Fałdy te mogą się rozsuwać, tworząc w ten sposób otwór inaczej nazwany głośnią.

Ostatecznym miejscem pobytu fali głosowej, jak podaje Demel (1979) jest nasada zwana dalej narządem artykulacyjnym. W skład tego narządu wchodzą: jama gardłowa, ustna, nosowa a także zatoki przynosowe. Jama ustna wraz z gardłową połączone są w jeden kanał, który dzięki ruchom języka, podniebienia, żuchwy i warg może zmieniać swój kształt.. Istotnym elementem narządu artykulacyjnego jest podniebienie twarde i miękkie zakończone języczkiem. Pozwala ono na przepływ powietrza. Także ważną rolę w artykulacji odgrywa język, zbudowany z mięśni oraz wargi, które są przedłużeniem policzków, a także szczęka wraz z zębami.

Wyżej opisany aparat mowy odpowiedzialny jest za wytwarzanie dźwięków, które pomagają w komunikowaniu się. Demel (1979) podaje, że badaniem dźwięków mowy ludzkiej, biorąc pod uwagę ich artykulację, czyli wytwarzanie ich za pomocą narządu mowy, zajmuje się fonetyka. Najmniejszym dźwiękiem mowy ludzkiej jest głoska. Należy w tym miejscu odróżnić głoskę od litery. Głoska, bowiem jest tym, co słyszymy, natomiast litera jest znakiem graficznym danej głoski. Głoski możemy podzielić na otwarte, (czyli samogłoski) i zamknięte (spółgłoski). Otwarte powstają wtedy, kiedy powietrze w jamie głosowej przepływa bez przeszkód. Jednakże, kiedy powietrze na drodze napotyka przeszkody, które powodują w niektórych miejscach zwarcia lub szczeliny, powstają wtedy głoski zamknięte.

Opracowanie:

Beata Kozłowska

Brak komentarzy do: “Prawidłowy rozwój mowy cz. 2”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Osoby niepełnosprawne zyskają teraz pomoc podczas jednej z bardzo istotnych czynności dnia codziennego. Spożywanie posiłków w przypadku niemożliwości wykonania tej czynności samodzielnie angażuje czas opiekuna. Istotny jest jednak nie tylko …

Bezpieczny i Aktywny Senior

Bezpieczny i Aktywny Senior

Porozumienie w imieniu MRPiPS sygnowała minister Elżbieta Rafalska, ze strony ZUS podpisała je prezes Zakładu prof. Gertruda Uścińska, a Pocztę Polską reprezentował jej prezes Przemysław Sypniewski. – To porozumienie jest ważne …

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji