Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.07.24, imieniny obchodzą: Kinga, Krystyna

Program i treści oddziaływania edukacyjno – religijnego (cz. 3)

W szkole zawodowej dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim obowiązuje program nauczania, który nosi ogólną nazwę: „Wiara wspólnoty”. Nazwy szczegółowe brzmią następująco:
Klasa I – „Chrystus uczy nas wiary”- ma na celu przypomnienie z poprzednich klas podstawowych prawd wiary.
Klasa II- „Z Chrystusem tworzymy wspólnotę”- treści dotyczą kształtowania w uczniach umiejętności łączenia wiary z życiem na co dzień, a także wychowywanie do życia we wspólnocie rodzinnej, liturgicznej, społecznej.
Powyższy program realizowany w szkołach dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w stopniu lekkim jest programem pionierskim i nielicznym przykładem w Europie.
Kolejną grupą programów jest program nauczania religii uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym na I, II, III etap edukacyjny. Został on opracowany przez A. Kielar i J. Tomasika. Opublikowano go w roku 2002, natomiast 7. 04. 2003 roku został zatwierdzony przez Komisję Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski. Komisja ta uznała również materiały dydaktyczne oraz podręczniki metodyczne. Program wyznacza cele katechetyczne, a treści ściśle związane są z działaniami rewalidacyjnymi. Podana jest także charakterystyka adresatów katechezy, cele i zadania, treści, tematy, potrzeba współpracy z innymi środowiskami wychowawczymi, skorelowanie z innymi zajęciami. Autorzy zawarli poszerzoną i bardzo szczegółową charakterystykę uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.

Seria nosi tytuł „W ramionach Ojca” i składa się z trzech części:
I część- „Bóg kocha mnie”, przeznaczony jest dla uczniów w pierwszym etapie edukacyjnym, czyli w klasach I-III. Program zawiera karty pracy na katechezie. Jeden skoroszyt zawierający karty pracy służy na okres trzech lat nauki.Ćwiczenia zawarte w kartach pracy mają za zadanie pomóc dzieciom w przyswojeniu nieskomplikowanych informacji dotyczących życia chrześcijańskiego, a także głębokie przygotowanie do sakramentu spowiedzi i wydarzenia Komunii Świętej.II część- „Bóg prowadzi mnie”, zawiera ćwiczenia mające na celu zaznajamianie z Dekalogiem uczniów na drugim etapie edukacyjnym.III część –„Bóg uświęca mnie”, przeznaczony dla uczniów gimnazjalnych, treści i ćwiczenia skupione są na przygotowaniu uczniów do sakramentów, nade wszystko sakramentu bierzmowania.IV część- „Bóg umacnia mnie”, przeznaczony dla uczniów na IV etapie edukacyjnym, a więc Szkoły przysposabiające do pracy, szkoły zawodowe; jest to powtórka wiadomości zdobytych na I, II, III etapie edukacyjnym, ma na celu przygotowanie do przyszłego życia, także w środowisku Kościoła.

 

Zaletą programu jest to, że dane treści powiązane są ściśle z rytmem roku liturgicznego. Program nastawiony jest na częste powtarzanie materiału. Każde zagadnienia zawiera ćwiczenia charakteryzujące się różnym stopniem trudności. Karty do pracy znajdują się w teczce, po wykonaniu zadań, uczniowie wpinają je do specjalnego segregatora. Zawsze mogą wrócić do danych treści, aby je przypomnieć i utrwalić. Karty posiadają bardzo różnorodne techniki pracy, na każdym etapie występuje ponad 30 metod. Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski zaznacza zgodność programu z podstawą programową katechezy, a także podkreśla jego innowacyjność. Jest to pierwszy i jedyny, całościowy program, od podstaw przygotowany z myślą o osobach z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.
`

Grupa osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną nie posiada własnego programu katechezy. Brak jest formalnych i merytorycznych przesłanek i uregulowań prawnych, mówiących o konieczności i zasadach organizowania wychowania religijnego tych osób. Jedyną rzeczową i zasługującą na uznanie jest propozycja wychowania Lauschów. Zakłada ona podarowanie osobom głęboko upośledzonym możliwości doświadczania obecności Boga.

Wiara tych osób ma dla nas charakter transcendentny, a więc wykracza poza nasze poznanie. Odpowiedź człowieka głęboko upośledzonego na wezwanie Boga pozostaje dla świata tajemnicą. Grupa ta charakteryzuje się tym, iż ich wiara przeżywana jest zawsze w odniesieniu do religijności rodziców i opiekunów. Katecheza winna objąć swym zasięgiem w tym samym stopniu rodziców i dzieci. Wychowanie religijne winno mieć na celu rozwijanie umiejętności sytuacyjnego kojarzenia danych elementów religijnych z poczuciem bezpieczeństwa. Poczucie to zapewnia się poprzez elementy i działania, które będą przewidywalne. Kolejnym celem jest budzenie pozytywnych emocji w sytuacjach będących w związku z wykonywaniem praktyk religijnych. Ważne jest, aby kształtować społecznie pożądane nawyki związane z uczestniczeniem w życiu religijnym.

Opracowanie:
Beata Kozłowska

 

Literatura:
1. Brzezinka Z., Program nauczania religii szkoły zawodowej. Wiara wspólnoty, w: Program nauczania dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, red. Komisja Wychowania Konferencji Episkopatu Polski, Katowice 2004, s. 62-72.
2. Kiciński A., Katecheza osób z niepełnosprawnością… , s. 261.
3. Kielar A., Tomczak J., W ramionach Ojca. Program nauczania religii uczniów z upośledzeniem umysłowym, Gniezno 2002.

Brak komentarzy do: “Program i treści oddziaływania edukacyjno – religijnego (cz. 3)”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Polecamy artykuł Łukasza Rudzińskiego, l.rudzinski@trojmiasto.pl   Czy osoby niepełnosprawne mogą sprawnie i szybko dostać się na wydarzenia kulturalne w trójmiejskich instytucjach kultury? Postanowiliśmy przyjrzeć się udogodnieniom w poszczególnych placówkach, konfrontując …

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy – informator

Środowiskowe domy samopomocy, zwane inaczej ośrodkami wsparcia, służą budowaniu sieci oparcia społecznego i przygotowują do życia w społeczeństwie oraz funkcjonowania w środowisku. Są przeznaczone dla osób przewlekle, psychicznie chorych

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji