Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.06.26, imieniny obchodzą: Jan, Paula

Program i treści oddziaływania edukacyjno – religijnego (cz. 5)

Edukacja sakramentalna to bardzo istotny aspekt edukacji religijnej, której środowiskiem jest przede wszystkim parafia. Sobór Watykański II stwierdził fakt, iż nie ma pełnej chrześcijańskiej egzystencji bez życia sakramentalnego. Jak podaje Konstytucja Duszpasterska o Kościele „celem sakramentów jest uświęcenie człowieka, budowanie Mistycznego Chrystusa oraz oddawanie kultu Bogu. Jako znaki mają one także pouczać. Sakramenty nie tylko zakładają wiarę, lecz za pomocą słów i rzeczy ją podtrzymują, umacniają i wyrażają. Dlatego nazywają się sakramentami wiary”.

 

Zostało ustanowione siedem sakramentów: chrzest, bierzmowanie, Eucharystia, pokuta, namaszczenie chorych, kapłaństwo, małżeństwo. Trzy spośród nich są sakramentami wtajemniczenia chrześcijańskiego. Są to chrzest, bierzmowanie i Eucharystia.

 

Osoby z niepełnosprawnością intelektualną mają zaburzone funkcje poznawcze. W związku z tym napotyka się liczne wątpliwości dotyczące przyjęcia sakramentów przez te osoby. W odpowiedzi na to Kościół podaje warunki, które winna spełniać osoba, przyjmująca je. Katechizm Kościoła Katolickiego określa zdolność przyjęcia sakramentu jako „dyspozycję”. Dyspozycja ta jest uwarunkowana wiarą konkretnej osoby.

 

Katechizm dodaje również, iż każdy ma prawo do świadomego i czynnego uczestnictwa w sakramentach. Kolejnym warunkiem obok wiary jest świadomość. Jest ona indywidualnym pojmowaniem tajemnicy wiary, według posiadanych możliwości poznawczych, emocjonalnych i intelektualnych. Można podejmować refleksję nad tym, czy osoby z niepełnosprawnością intelektualną posiadają taką świadomość, ale do końca nigdy nie będzie wiadomo, co dzieje się w umyśle danej osoby. Dlatego należy do każdej osoby upośledzonej podchodzić w sposób ściśle indywidualny, a ogromną rolę odgrywają tu osoby najbliższe, które znają je i potrafią odczytać ich uczucia i myśli.

 

Wiara i religijność to nie tylko intelekt i znajomość prawd wiary, lecz nade wszystko życie i działanie. Podstawowym minimum dopuszczenia osoby do sakramentem jest umiejętności rozróżnienia Chleba Eucharystycznego od zwykłego. Kodeks Prawa Kanonicznego w sposób następujący reguluje ta kwestię: „Dzieci można dopuścić do Komunii Świętej, gdy mają wystarczające rozeznanie i są dokładnie przygotowane, tak by stosownie do swojej możliwości rozumiały tajemnicę Chrystusa oraz mogły z wiarą i pobożnością przyjąć ciało Chrystusa. Benedykt VI zaznacza, że występuję grupa osób z głęboką niepełnosprawnością, co w wielu przypadkach uniemożliwia uzyskanie powyższych warunków. Dlatego osoba taka przyjmuje sakramenty w wierze rodziców, których życie religijne, modlitewne oraz ich pragnienie, wprowadza dziecko w rzeczywistość wiary. Chrzest Święty jest pierwszym sakramentem jaki może przyjąć człowiek, także człowiek niepełnosprawny. Odbywa się to za pośrednictwem rodziców, którzy zabiegają i decydują o przyjęciu go przez dziecko.

 

Warunek kolejnego sakramentu, jakim jest Eucharystia, odnosi się do konieczności bycia ochrzczonym i w stanie uświęcającej łaski. Przygotowanie dziecka upośledzonego do przystąpienia do Pierwszej Komunii jest procesem długotrwałym. Przede wszystkim ważne staje się zrozumienie przez nie istoty mszy świętej oraz roli kapłana podczas sprawowania Eucharystii. Dzieci niepełnosprawne winny pojąć, iż ksiądz to osoba pomagająca ludziom poznać Boga niewidzialnego, uczy on modlitwy, czyta najważniejszą Księgę na świecie oraz daje ludziom Boży Chleb. Niezwykle ważne jest, aby sposób przekazywania treści religijnych był w zgodzie z przyjętymi w pedagogice specjalnej zasadami. Należy więc wykluczyć pojęcia abstrakcyjne, na rzecz zrozumiałych dla dzieci. Przykładem na to może być zamiana określeń „Ciało i Krew Chrystusa” na „Boży Chleb i Boży Napój”. Dzieci należy bardzo długo przygotowywać na wydarzenie Pierwszej Komunii, po to aby czuły się one bezpiecznie. Warto jest, aby tę uroczystość poprzedzić innymi zdarzeniami, zapowiadającymi ją, chociażby zadbać o odnowienie przyrzeczeń Chrztu, poświęcenie modlitewników, różanców, medalików.

 

Dzieci należy oswajać z Kościołem i osobami, którzy wezmą udział w Uroczystości. Dlatego też lekcje religii w okresie poprzedzającym uroczystość Komunii Świętej, winny odbywać się w Kościele i w obecności kapłana, który będzie sprawował tę szczególną Mszę. Podczas samego przystępowania do Komunii dzieciom winni towarzyszyć rodzice, pozwala to na pełniejsze przeżycie tego dnia. Po Soborze Watykańskim II powstały trzy programy i pomoce metodyczne pomagające w przygotowaniu dzieci niepełnosprawnych do przystąpienia do Pierwszej Komunii Świętej. Są to programy przeznaczone do katechezy parafialnej i noszą tytuł: „Przyjdź Panie Jezu” Z. Rybarczyk, „Mów do mnie Panie Jezu” ,W Gałczyńskiej, oraz „Katecheza przedkomunija osób głębiej upośledzonych umysłowo”- K.M. Lauschów.

Opracowanie:
Beata Kozłowska

Literatura:
1. Sobór Watykański II, Konstytucja o liturgii świętej „Sacrosanctum Concilium”, w: Sobór Watykański II. Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, Poznań 1968, p. 59
2. Kiciński A., Katecheza osób z niepełnosprawnością…., s. 180-181.
3. Katechizm Kościoła Katolickiego, p. 1131.
4. Juchta D., Własna droga do wiary, „Bardziej Kochani” 2001, nr 1, s. 21-22.
5. Rozen B., dz. cyt. s. 220.
6. Kodeks Prawa Kanonicznego, kan. 913, par 1.
7. Benedykt XVI, Adhortacja apostolska „Sacramentum Caritatis”(22.02.2007), Kraków 2007, nr 58.
8. Nowak W., Celebrowanie liturgii z osobami niepełnosprawnymi, w: Wielowymiarowość edukacji osób z niepełnosprawnością, red. C. Kosakowski, C. Rogowski, Olsztyn 2005, s. 65
9. Lausch K., Wychowanie religijne uczniów…, s. 124-126.
10. Koselak H., Przygotowanie osób specjalnej troski do sakramentu pojednania i Eucharystii, „Collectanea Theologica” 1987, z. 1, s. 100-101.
11. Lausch K., Wychowanie religijne uczniów…, s. 126.
12. Rybarczyk Z., Przyjdź Panie Jezu.! Katechezy, przygotowanie dzieci opóźnionych w rozwoju umysłowym do I Komunii Świętej, przeznaczone dla duszpasterzy, katechetów, rodziców, Poznań 1965.
13. Gałczyńska W., Mów do mnie Panie Jezu. Przygotowanie do spowiedzi i Komunii Świętej, Katowice 1975.
14. Lausch K., Katecheza przedkomunijna osób głębiej upośledzonych umysłowo, Warszawa 1990.

Brak komentarzy do: “Program i treści oddziaływania edukacyjno – religijnego (cz. 5)”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

Środowiskowy Dom Samopomocy „Dworek” jest placówka pobytu dziennego, przeznaczoną dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Zapewniamy pomoc przy rozwiązywaniu problemów życia codziennego poprzez udział w treningach przygotowujących do samodzielnego życia, podjęcia …

ŚDS w Krośnie

ŚDS w Krośnie

Środowiskowy Dom Samopomocy przy ulicy Kletówka 7a, został utworzony Uchwałą NR XL VIII/1066/2002 Rady Miasta Krosna z dnia 7 października 2002 roku. Celem działalności jest świadczenie usług opiekuńczych osobom z …

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Osoby niepełnosprawne zyskają teraz pomoc podczas jednej z bardzo istotnych czynności dnia codziennego. Spożywanie posiłków w przypadku niemożliwości wykonania tej czynności samodzielnie angażuje czas opiekuna. Istotny jest jednak nie tylko

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji