Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.08.20, imieniny obchodzą: Bernard, Samuel

Program i treści oddziaływania edukacyjno – religijnego (cz. 7)

Bierzmowanie z kolei jest sakramentem umocnienia w wierze i ma na celu dopełnienie związku z Bogiem zapoczątkowanego w sakramencie Chrztu. Bezpośrednie przygotowanie do tego sakramentu realizowane jest w gimnazjum. Związane jest ono z jednoczesnym powtarzaniem i poszerzaniem posiadanych już wiadomości i umiejętności. Zasady, według których przygotowanie to się odbywa jest takie samo jak w przypadku przygotowań do Pierwszej Komunii Świętej. Charytański podkreśla fakt, iż osoba z niepełnosprawnością intelektualną powinna przede wszystkim posiadać świadomość przynależności do Kościoła i roli każdego człowieka ochrzczonego. Kandydaci do tego sakramentu winny być świadkami wzajemnej miłości, szacunku, troski, i wzajemnej pomocy członków wspólnoty parafialnej. Nauczanie ma tu charakter praktyczny, poprzez udział w życiu Kościoła. Kolejnym ważnym punktem w przygotowaniu do sakramentu bierzmowania, jak pisze Rozen, jest świadomość bliskości z Duchem Świętym. Zadaniem wspólnoty jest dostrzeżenie i dowartościowanie wszelkich charyzmatów jakie posiadają niepełnosprawni kandydaci. Niezwykle ważne i pozytywnie wpływające na funkcjonowanie tych osób jest powierzanie im zadań i funkcji w Kościele. Taka odpowiedzialność i zauważenie ze strony wspólnoty wpływa na wzrost poczucia własnej wartości, a także chęć do podejmowania działań. We współczesny świecie potrzebna jest zmiana idei typu opiekuńczego „działania dla”, na rzecz postaw „działania z”.

Nieodłącznym elementem wychowania religijnego jest wychowanie psychoseksualne, które nabiera niezwykle ważnego znaczenia przede wszystkim we współczesnym świecie wolności seksualnej oraz nieustannego dążenia do wyzwolenia się spod panujących zasad i wartości. Kwestie dotyczące płciowości, zawierania małżeństw oraz prokreacji w przypadku osób z niepełnosprawnością intelektualną są tematem budzącym wiele pytań, niepewności oraz kontrowersji. Dlatego też istnieje paląca potrzeba podejmowania głębokich rozważań na ten temat, zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym. Wychowanie religijne powinno w swych celach, treściach i metodach uwzględniać także potrzebę oddziaływań na seksualność człowieka niepełnosprawnego.

Czyniąc refleksje nad ludzką płciowość, trzeba przede wszystkim skupić uwagę na ludzkim ciele, jako elemencie istoty człowieka, poprzez który uczestniczy on w świecie. Ciało ludzkie (gr.”sarks”, „soma”, łac. „corpus”), pozwala mu na wyrażanie siebie oraz uczestniczenie w materialnej części świata. Ciało określone jest poprzez swoje dynamiczne źródło działania. Płeć jest tym, co człowieka wyróżnia i określa jego ciało.

Zróżnicowanie pod względem płci pozwala zwrócić uwagę na odmienność kobiety i mężczyzny, nie tylko na płaszczyźnie biologicznej, lecz nade wszystko duchowej, emocjonalnej. Każdy człowiek, także człowiek z niepełnosprawnością, rodzi się jako osoba seksualna, jest to jego konstytutywna cecha. Wśród pedagogów i autorów widać różne stanowiska odnośnie seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną. Jaczewski podkreśla, iż popęd seksualny u tej grupy charakteryzuje duże nasilenie, zwłaszcza na gruncie zaspokajania i rozładowania napięcia seksualnego. Autor dodaje, iż napięcie seksualne jest znacząco większe niż u ludzi pełnosprawnych. Wraz z wzrostem stopnia upośledzenia osoba niepełnosprawna przejawia intensywniejszy seksualizm.

W innym brzmieniu wypowiada się Olechnowicz, która upatruje ścisły związek pomiędzy stopniem intelektualnej niepełnosprawności a intensywnością popędu płciowego. Popęd ten jest obniżony zważywszy na wiele zaburzeń rozwoju biologicznego. Pośrednie stanowisko przyjmuje Molicka z tezą, iż popęd seksualny osób upośledzonych i pełnosprawnych wygląda jednakowo.

Opracowanie:
Beata kozłowska

Literatura:
1. Zuberbier. J. Janicki, Bierzmowanie, w: Słownik teologiczny, red. A Zuberbier, Katowiece1998, s. 61.
2. Charytański J., Duszpasterskie problemy bierzmowania, Kraków 1992, s. 136-137.
3. Nagórny J., Ciało, w: Encyklopedia nauczania moralnego, Radom 2005, s. 107
4. Kościelska M., Być kobietą być meżczyzną – co to znaczy w odniesieniu do osób niepełnosprawnych intelektualnie, w: O seksualności osób niepełnosprawnych, red. A. Ostrowska, Warszawa 2007, s. 37
5. Jaczewski A., Problemy seksualne upośledzonych umysłowo, w: O integrację społeczną młodocianych i dorosłych upośledzonych umysłowo, Warszawa 1978, s. 85.
6. Olechnowicz H., Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych, Warszawa 1979.

Brak komentarzy do: “Program i treści oddziaływania edukacyjno – religijnego (cz. 7)”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Bezpieczny i Aktywny Senior

Bezpieczny i Aktywny Senior

Porozumienie w imieniu MRPiPS sygnowała minister Elżbieta Rafalska, ze strony ZUS podpisała je prezes Zakładu prof. Gertruda Uścińska, a Pocztę Polską reprezentował jej prezes Przemysław Sypniewski. – To porozumienie jest ważne …

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Osoby niepełnosprawne zyskają teraz pomoc podczas jednej z bardzo istotnych czynności dnia codziennego. Spożywanie posiłków w przypadku niemożliwości wykonania tej czynności samodzielnie angażuje czas opiekuna. Istotny jest jednak nie tylko

Poznań: wystawa „O piękna niepełnosprawności!”

Poznań: wystawa „O piękna niepełnosprawności!”

Galeria Miejska Arsenał zaprasza na wystawę Marca Tobiasa Winterhagena. Galeria Miejska Arsenał zaprasza na wystawę Marca Tobiasa Winterhagena, której tematem przewodnim jest niepełnosprawność. Wernisaż zaplanowano na 21 listopada o go

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji