Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.09.21, imieniny obchodzą: Jonasz, Mateusz

Program i treści oddziaływania edukacyjno – religijnego (cz.8)

Jak wcześniej zostało wspomniane zagadnienie seksualności osób niepełnosprawnych w dalszym ciągu stanowi temat tabu, jest „paradygmatem zignorowanym”. Społeczeństwo polskie boi się i nie toleruje przejawów seksualności tych osób, widoczna jest niechęć i dezaprobata. Życie intymne osób upośledzonych w dalszym ciągu jest negowane przez społeczeństwo. Prawdą jest, iż osoby upośledzone doświadczają wiele trudności i niejasności na płaszczyźnie własnej seksualności. Często nie rozumieją zmian jakie zachodzą w ich ciele, ani konsekwencji własnych zachowań. Niezbędne więc jest, aby zostały one objęte permanentną edukacją psychoseksualną. Janiszewska – Nieścioruk uważa że edukacja ta „jest potrzebna, aby domagająca się realizacji potrzeba seksualna była zaspokojona w sposób społecznie akceptowany, zgodny z obowiązującymi moralno-etycznymi standardami”. Do wychowania seksualnego ma prawo każdy człowiek.

 

Federacja Planowego Rodzicielstwa sformułowała wskazania, uznając prawo każdego człowieka do „edukacji, dbającej o zdrowie i pomyślność zarówno jego, jak i rodziny, co oznacza swobodny dostęp do informacji i porad z zakresu zdrowia oraz praw seksualnych i reprodukcyjnych”. Lauschowie wysuwają wniosek, iż nie istnieje tylko jeden model oddziaływania na osoby upośledzone, bowiem każda z nich może funkcjonować inaczej. Na każdego ucznia winno oddziaływać się w oparciu o indywidualny program edukacyjny, dostosowany do jego możliwości, deficytów i potrzeb.

 

Edukacja seksualna powinna wzbogacać każdego ucznia we właściwą i potrzebną wiedzę. W związku z powyższym stwierdzeniem oddziaływania wychowawcze winny mieć odnosić się do następujących aspektów:
- konieczności kształtowania u osób niepełnosprawnych właściwego stosunku do kwestii płci
- korelacji z zagadnieniem miłości
- edukacji w duchu partnerstwa i dojrzałości seksualnej
- poprawnego wyrażania popędu płciowego zgodnie z przyjętymi normami.

 

Kościelska natomiast wskazuje, iż w procesie kształtowania tożsamości seksualnej działania wychowawcze winny zmierzać w kierunku:
- „formowania obrazu siebie jako dziewczyny bądź chłopca, kobiety bądź mężczyzny
- przekazywania wiedzy na temat własnej płciowości,
- akceptacji płciowości,
- właściwego stosunku do płci przeciwnej,
- realizowania ról związanych z płcią”.

 

Garncarz dodaje, iż najważniejszym celem uświadomienia płciowego osób niepełnosprawnych jest zaznajomienie ich z własnym ciałem oraz przygotowanie do nadchodzących zmian. Ważną kwestią jest zapoznanie z rzeczywistą budową ciała kobiety i mężczyzny. Wychowawca winien wyjaśniać zasady relacji międzyludzkich, tj. kogo i kiedy można trzymać za rękę, przytulić, pocałować.

Treści pozostające w związku z edukacją psychoseksualną osób upośledzonych winny być przeprowadzana według następujących metod:
- praktyczne ćwiczenie pożądanych nawyków oraz wzmacnianie zaistniałych efektów,
- uczenia uczniów określonych zachowań poprzez metodę obserwacji oraz
- wprowadzania właściwych norm postępowania i zasad
-metod przekazu wiadomości – polegających na wykorzystaniu poznawczych mechanizmów uczenia się.

 

Opracowanie:
Beata Kozłowska

Literatura:

1. Obuchowska I., Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa 1999, s. 56
2. Czupryniak A.,Wawrzyniak M., Życie intymne osób niepełnosprawnych w świadomości społecznej, w: Badania nad ruchem w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społeczno- kulturowym, red. P. Rąglewska, R. Śleboda, Poznań 2009, s.103
3. Janiszewska – Nieścioruk Z., Społeczna (dez)akceptacja seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną, „Szkoła Specjalna” 2005, nr 2., s. 124..
4. Kirenko J., dz. cyt., s. 76.
5. Lausch K. K., Wychowanie seksualne…, s. 66.
6. Huszcz M., Wychowanie seksualne dzieci specjalnej troski w młodszym wieku szkolnym, Warszawa 1999., s. 30.
7. Kościelska M., Być kobietą być meżczyzną- co to znaczy w odniesieniu do osób niepełnosprawnych intelektualnie, „Nowinki Psychologiczne”, Warszawa 2000, nr 2, s. 37.
8. Garncarz A., Autyzm a dojrzewanie- jak pomóc młodzieży z autyzmem kształtować własną seksualność?, „Światło i Cienie” 2002, nr 4, s. 30-32.

Brak komentarzy do: “Program i treści oddziaływania edukacyjno – religijnego (cz.8)”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

ŚDS w Krośnie

ŚDS w Krośnie

Środowiskowy Dom Samopomocy przy ulicy Kletówka 7a, został utworzony Uchwałą NR XL VIII/1066/2002 Rady Miasta Krosna z dnia 7 października 2002 roku. Celem działalności jest świadczenie usług opiekuńczych osobom z …

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Osoby niepełnosprawne zyskają teraz pomoc podczas jednej z bardzo istotnych czynności dnia codziennego. Spożywanie posiłków w przypadku niemożliwości wykonania tej czynności samodzielnie angażuje czas opiekuna. Istotny jest jednak nie tylko

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Polecamy artykuł Łukasza Rudzińskiego, l.rudzinski@trojmiasto.pl   Czy osoby niepełnosprawne mogą sprawnie i szybko dostać się na wydarzenia kulturalne w trójmiejskich instytucjach kultury? Postanowiliśmy przyjrzeć się udogodnie

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji