Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.05.23, imieniny obchodzą: Emilia, Iwona

Program i treści oddziaływania edukacyjno – religijnego (cz.9 – ostatnia)

Wychowanie seksualne pozostaje w nierozłącznym związku z wychowaniem do miłości. Miłość winna być celem i zasadą wszelkich działań. Bowiem „seksualność jest wartością, a prawidłowe jej przeżywanie czynnikiem rozwoju, motorem życia, wielkim źródłem energii. Pozbawienie osób niepełnosprawnych szansy właściwego przeżywania seksualności, oznacza odebranie im możliwości pełnego przeżywania swojego człowieczeństwa”.

Stelter podaje, iż proces pobudzania społecznego uczenia się i edukacji seksualnej omawianej grupy osób należy rozpocząć:

- „w jak najmłodszym wieku,

- w jak najszerszym zakresie możliwych do zaistnienia relacji społecznych

- w jak najbardziej naturalnych dla danej relacji okolicznościach jej realizacji”.

 

Kolejnym zasadniczym obszarem, jaki winien być realizowany podczas ogólnej edukacji religijnej jest formacja moralna. Podstawowym sposobem wychowania moralnego jest kształtowanie prawego sumienia. Jest to kwestia problematyczna w przypadku osób z niepełnosprawnością intelektualną w związku z trudnościami w określeniu dojrzałości. Sumienia jednakże nie da się wyeliminować, należy ono do natury człowieka. Sumienie może być zagłuszone lub wypaczone, nie jest ono wytworem procesu socjalizacji, lecz poprzez wychowanie można je modyfikować. Jest ono zdolnością wrodzoną, dyspozycją, pozwalającą na odróżnianie dobra i zła. Fakt konieczności kierowania się sumieniem jest wielkim darem od Boga pragnącego, abyśmy nie krzywdzili siebie i innych. Jak podaje Konstytucja Duszpasterska O kościele „Gaudium et spes: „W głębi sumienia człowiek odkrywa prawo, którego sam sobie nie nakłada, lecz któremu winien być posłuszny i które wzywa go do czynienia dobra, a unikania zła”.

 

Formacja sumienia jest czołowym elementem wychowania religijnego osób niepełnosprawnych intelektualnym. Pomimo ograniczeń rozwojowych, poznawczych i intelektualnych, są one zdolne w pewien sposób do dokonania osądu moralnego.

Wychowanie moralne odbywa się za pomocą metody uświadamiania i przekonywania i ma ona na celu:

- ukazanie potrzeby istnienia norm moralnych w każdym społeczeństwie,

- tłumaczenie uczniom ich praw i obowiązków w stosunku do innych,

- ukazanie pozytywów wypełniania obowiązków oraz odpowiedzialnego korzystania z posiadanych praw

- zapobieganie możliwego naruszenia praw, poprzez uświadomienie konsekwencji niepoprawnego postępowania oraz wskazanie na kary, jakie za to grożą.

Opracowanie:
Beata Kozłowska

Literatura:
1. Kościelska M., Niechciana seksualność. O ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie, Warszawa 2004, s. 8.
2. Stelter Ż., Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2009. s. 108
3. Marchwiak T., ,http://www.katecheta.pl/nr/recenzje/zbigniew_marek_si_podstawy.html
4. Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes“, w: Sobór Watykański II. Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, Poznań 1968, p. 16.
5. Krawczyk M., Metody wychowania moralnego, Warszawa 1965

Brak komentarzy do: “Program i treści oddziaływania edukacyjno – religijnego (cz.9 – ostatnia)”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Poznań: wystawa „O piękna niepełnosprawności!”

Poznań: wystawa „O piękna niepełnosprawności!”

Galeria Miejska Arsenał zaprasza na wystawę Marca Tobiasa Winterhagena. Galeria Miejska Arsenał zaprasza na wystawę Marca Tobiasa Winterhagena, której tematem przewodnim jest niepełnosprawność. Wernisaż zaplanowano na 21 listopada o godz. …

ŚDS w Krośnie

ŚDS w Krośnie

Środowiskowy Dom Samopomocy przy ulicy Kletówka 7a, został utworzony Uchwałą NR XL VIII/1066/2002 Rady Miasta Krosna z dnia 7 października 2002 roku. Celem działalności jest świadczenie usług opiekuńczych osobom z …

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

We wspomnianej wyszukiwarce osoby z niepełnosprawnością znajdą prawie 12 tys. dostępnych dla siebie miejsc, niezbędnych każdemu w codziennym życiu. Niepełnosprawnik obecny jest w kilku większych miastach, m.in. w Poznaniu, Toruniu, …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji