Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.07.24, imieniny obchodzą: Kinga, Krystyna

Program i treści oddziaływania edukacyjno – religijnego (cz.1)

Wychowanie religijne osób z niepełnosprawnością intelektualna było przez wiele lat obszarem pominiętym zarówno w myśli pedagogicznej, jak i teologicznej. Dopiero od roku 1991 stało się ono integralną częścią systemu oświaty w Polsce. Od tego czasu także osoby z głębszą niepełnosprawnością zostały objęte opieką i kształceniem. Katechizacja jest jedną z najważniejszych form religijnego oddziaływania. Katecheza w formie lekcji religii wróciła do szkół w roku 1990 na mocy ustawy Sejmu RP z 7.09.1990.

Obowiązujący wymiar zajęć wynosi dwie godziny tygodniowo. Bardzo ważnym punktem w historii kształcenia specjalnego było zatwierdzenie przez Konferencję Episkopatu Polski „Podstawy programowej katechezy Kościoła Katolickiego w Polsce”. Rozdział VI tej podstawy został poświęcony grupie osób specjalnej troski. Zawiera on psychologiczną charakterystykę osób z niepełnosprawnością intelektualną, a także podstawę programową katechezy osób niepełnosprawnych intelektualnie. Postawa jest źródłem dla twórców programów nauczania. Maria Grzegorzewska stała na stanowisku sprzeciwiającym się tworzeniu programów i podręczników dla szkolnictwa specjalnego. Postulowała bardziej za twórczym opracowywaniem i wybieraniem treści przez nauczyciela, w oparciu o znajomość poziomu funkcjonowania uczniów i ich naturalnego środowiska. Sękowska natomiast wypowiedziała się w zupełnie odmiennym brzmieniu, podkreślając konieczność istnienia pomocy metodycznych i dydaktycznych, bez których nauczyciel nie jest w stanie sam przygotować zajęć. Program kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną związany jest ściśle z ogólnym systemem oświaty, który nakłada obowiązek stosowania się do wymaganych podstaw programowych i podręczników. Zmiany jakie zachodziły na płaszczyźnie koncepcji programów i podręczników kształcenia specjalnego dotyczyły również kształcenia religijnego. Katecheza jako najważniejsza forma oddziaływania religijnego, realizowana najczęściej na lekcji religii, potrzebuje kompetentnych, spójnych, syntetycznych i otwartych na potrzeby współczesnego świata podstaw, pomagających w efektywnym realizowaniu danych treści religijnych. Istotną trudnością w katechezie specjalnej jest występowanie wciąż małej, niewystarczającej ilości skonkretyzowanych programów nauki religii dla poszczególnych klas. Nie występuje też oficjalny wykaz wiadomości, nawyków i umiejętności religijnych, jakie winni posiadać uczniowie klas specjalnych. Tylko nieliczni pedagodzy podjęli się zadania stworzenia takiego programu, a należą do nich:

 

Z. Rybarczyk: „Przyjdź Panie Jezu. Katechezy. Przygotowanie dzieci opóźnionych w rozwoju umysłowym do I Komunii Świętej”, Poznań 1965.
W. Gałczyńska: „Mów do mnie Panie Jezu. Przygotowanie do spowiedzi i Komunii świętej dla dzieci specjalnej troski”, Katowice 1988.
W. Gałczyńska: „Z pomocą dzieciom specjalnej troski; katechezy i pomoce rysunkowe do książki Mów do nas Panie Jezu”, Katowice 1988.
H. Koselak: „Propozycje katechez dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym”, red. H. Koselak, Laski 1993.
B. Janosz: „Poradnik do nauki religii w szkole podstawowej i gimnazjum dla upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym”, Tarnów 2001.

 

A.M. Kielar „W ramionach Ojca- materiały dla uczniów do katechezy dla dzieci specjalnej troski. Bóg kocha mnie”, Gniezno 2001.Każdy program i podręcznik stosowany w nauczaniu religii musi być zatwierdzony przez zwierzchnictwo Kościoła, zgodę na rozpowszechnianie ich wyraża Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski na podstawie Regulaminu zatwierdzania programów nauczania i podręczników w szkolnym nauczaniu religii dzieci i młodzieży.

 

Opracowanie:
Beata Kozłowska

Literatura:
1. Rozen B., dz. cyt. s. 207.
2. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej…, s. 254.
3. Kiciński A., Katecheza osób z niepełnosprawnością… s. 253.
4. Stala J., Juchta D., Katechizacja osób …., s . 318-319.
5. Kiciński A., Katecheza osób z niepełnosprawnością…., s. 253 – 254.

Brak komentarzy do: “Program i treści oddziaływania edukacyjno – religijnego (cz.1)”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

ŚDS w Krośnie

ŚDS w Krośnie

Środowiskowy Dom Samopomocy przy ulicy Kletówka 7a, został utworzony Uchwałą NR XL VIII/1066/2002 Rady Miasta Krosna z dnia 7 października 2002 roku. Celem działalności jest świadczenie usług opiekuńczych osobom z …

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Polecamy artykuł Łukasza Rudzińskiego, l.rudzinski@trojmiasto.pl   Czy osoby niepełnosprawne mogą sprawnie i szybko dostać się na wydarzenia kulturalne w trójmiejskich instytucjach kultury? Postanowiliśmy przyjrzeć się udogodnie

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji