Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.07.21, imieniny obchodzą: Daniel, Dalida

Przeżywanie trudności cz.III

Najważniejszym działaniem, jakie należy podjąć, aby pomóc osobom homoseksualnym, jest psychiczno-duchowe towarzyszenie im oraz umacnianie w czystości. W niektórych przypadkach skuteczna okazuje się terapia zmierzająca do zmiany orientacji w kierunku heteroseksualnej. A. Bartoszek wskazuje na fakt, że osoba niepełnosprawna ma prawo, aby terapia taka była prowadzona zgodnie z jej przekonaniami religijnymi, światopoglądem i wyznawaną wiarą.

 

Następną trudnością, jaka dotyka sferę seksualności człowieka niepełnosprawnego, jest kwestia nadużyć seksualnych. Osoby te, z racji niższych zdolności intelektualnych, braku myślenia abstrakcyjnego, słabej wyobraźni, świadomości i pamięci, nie są w stanie walczyć w obronie swojej godności. Z tego powodu są w sposób szczególny narażone na różnego rodzaju przemoc, wykorzystania, poniżenia. Osoby te są niezdolne do asertywności, często ulegają prośbom i przekupstwu, łatwo je zastraszyć. Większość nie potrafi odmawiać, a także brak im zdecydowania w relacjach międzyludzkich. Istnieje szereg form nadużyć seksualnych tj. gwałt, molestowanie seksualne, wykorzystywanie seksualne dzieci. Bartoszek podaje, że większość sprawców przemocy seksualnej stanowią mężczyźni, natomiast ofiarami głównie są kobiety. Prawdą jest też, że najczęściej za nadużycia odpowiedzialni są inni pensjonariusze placówek dla osób niepełnosprawnych, a także w trochę mniejszym stopniu: rodzice, małżonkowie oraz inne osoby z rodziny, sąsiedzi, pracownicy placówek specjalistycznych dla osób upośledzonych oraz służby zdrowia. W Polsce zjawisko przemocy seksualnej nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną jest mało znane, jednakże jego faktyczny zakres jest ogromny. D. Mejnartowicz wskazuje, że osoby upośledzone znacznie częściej są narażone na tego typu nadużycia. Do czynników ryzyka można zaliczyć: brak skrupułów i nieposzanowanie praw osób upośledzonych przez osoby pełnosprawne, lęk przed rozpadem rodziny jednego z członków, przekonanie osób niepełnosprawnych, że należy być posłusznym; poczucie uzależnienia, niska samoocena i brak poczucia własnej wartości przez osoby upośledzone. Ofiary nadużyć na tle seksualnym są w sposób szczególny narażone na wiele negatywnych reakcji. Można do nich zaliczyć: długotrwałe problemy emocjonalne, zmiany nastroju, lęk, zaburzenia w funkcjonowaniu i osobowości, niepokój, uzależnienie od narkotyków i leków. Prawo polskie chroni osoby niepełnosprawne intelektualnie przed takimi niebezpieczeństwami. W art. 198 kodeksu karnego istnieje zapis, że „karalne jest doprowadzenie do stosunku płciowego lub innej czynności seksualnej osoby bezradnej lub niezdolnej do rozpoznania znaczenia czynu, lub pokierowania swoim postępowaniem ze względu na swoją niepełnosprawność intelektualną lub psychiczną”.

 

J. Kruk-Lasocka powołując się na badania przeprowadzone w Niemczech, podaje, że spośród 15 badanych kobiet ponad połowa została przynajmniej raz wykorzystana seksualnie. Przyczyną takich nadużyć może być dostęp do filmów i pism pornograficznych. Osoby upośledzone oglądając tego typu filmy traktują je w sposób dosłowny i przekładają na własne zachowanie. Filmy takie powodują pobudzenie seksualne, które wyzwala potrzebę rozładowania napięcia seksualnego. Wielokrotnie to prowadzi do różnego rodzaju nadużyć i gwałtów. K. Nowak- Lipińska uczula, aby rodzice bacznie przyglądali się swoim niepełnosprawnym dzieciom, szukając oznak przemocy.

 

Autorka każe zwrócić uwagę na następujące symptomy:
 dziwne znaki, zadrapania, zaczerwienienia, zwłaszcza wokół narządów płciowych i wydalniczych,
 gwałtowne zmiany w zachowaniu,
 oznaki apatii, smutek, bierność, nastrój depresyjny,
 zmiany w używanym języku, pojawienie się nowego, zazwyczaj wulgarnego słowa związanego z seksem,
 dobra materialne niewiadomego pochodzenia
Tego typu agresji mogą dopuścić się również same osoby niepełnosprawne. Na straży czystości osób niepełnosprawnych i jednocześnie ich godności, stoi szóste przykazanie „nie cudzołóż”. Prawo Boże dostarcza w tej materii obiektywne normy moralne, które negują i uznają za złe, wszelkie przejawy nadużyć na tle seksualnym. A. Bartoszek przedstawia program resocjalizujący dla osób niepełnosprawnych intelektualnie, które w swoim życiu dokonały jakiś nadużyć seksualnych. Program zakłada, że wszelka odpowiedzialność za popełnione czyny zależna jest od stopnia upośledzenia. Natomiast podjęcie działań terapeutyczno-resocjalizacyjnych jest tu niezbędne.

Ów program zwie się RESPECT -

(Pierwsze litery tego wyrazu stanowią początkową literę każdego z siedmiu etapów terapii: reality- uświadomienie przez osobę niepełnosprawną własnego przestępstwa; empathy- empatia, wczucie się w sytuację poszkodowanej osoby,  self-esteem- samoocena sprawcy, nie można obniżać poczucia winy, natomiast pobudzać do chęci poprawy i zmiany działania; plan- zaplanowanie zmian, działań na własnym zachowaniem i myśleniem. Uświadomienie sobie, że nie można poddawać się żądzom ciała, evaluation- grupa terapeutyczna ocenia plan działania, choice- ukazanie możliwości wyboru alternatywnych zachowań, w sytuacjach, które wywołują pokusy; trust-osiągnięcie pełnej odpowiedzialności za swoje wybory i działania. Osoba upośledzona musi być świadoma, że przez całe życie musi walczyć ze swymi skłonnościami (A. Bartoszek, Seksualność osób niepełnosprawnych, Katowice 2009, s. 170).

Opracowanie: Beata Kozłowska

 

Literatura:
1. Rożnowska K., Dziecko z zespołem Downa. Jaka to musi być miłość, Warszawa 2007, s.127.

2. Bartoszek A., Seksualność osób niepełnosprawnych, Katowice 2009, s. 167-181.

3. Mejnartowicz D., Seksualność osób z Zespołem Downa, w: Wieczne dzieci czy dorośli. Problem seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną, , red. J. Złotnicka, Warszawa 202, s. 8-9.

4. Kodeks karny z 1997 (Dz. U. Nr 88, poz 553 z późn. zm.)

5. Kruk –Lasocka J., Seksualność osób upośledzonych umysłowo jako jeden z obszarów ich codziennego życia, w: Sfery życia osób z niepełnosprawnością intelektualną, red. Z. Janiszewska-Nieścioruk, Kraków 2005, s. 77.

6. Nowak- Lipińska K., Czego Jaś się nie nauczył…?, „Bardziej Kochani” 2006, nr 4, s. 17.

Brak komentarzy do: “Przeżywanie trudności cz.III”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Polecamy artykuł Łukasza Rudzińskiego, l.rudzinski@trojmiasto.pl   Czy osoby niepełnosprawne mogą sprawnie i szybko dostać się na wydarzenia kulturalne w trójmiejskich instytucjach kultury? Postanowiliśmy przyjrzeć się udogodnieniom w poszczególnych placówkach, konfrontując …

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

Środowiskowy Dom Samopomocy „Dworek” jest placówka pobytu dziennego, przeznaczoną dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Zapewniamy pomoc przy rozwiązywaniu problemów życia codziennego poprzez udział w treningach przygotowujących do sam

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Osoby niepełnosprawne zyskają teraz pomoc podczas jednej z bardzo istotnych czynności dnia codziennego. Spożywanie posiłków w przypadku niemożliwości wykonania tej czynności samodzielnie angażuje czas opiekuna. Istotny jest jednak nie tylko

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji