Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.07.27, imieniny obchodzą: Celestyn, Lilia

Specyfikacja edukacji religijnej (cz. 2)

Wychowanie religijne osób z niepełnosprawnością intelektualną ma swoją specyfikę. Rozpatrując problem wychowania tej grupy osób, należy zastanowić się na ile poziom rozwoju intelektualnego pozwala na właściwe poznanie Boga oraz przeżywanie komunii z Nim. Ważne jest, aby uwzględnić pojawiające się przeszkody, lecz nade wszystko potencjał jednostki. Lausch powołując się na H. Cronerta, stwierdza, iż w edukacji religijnej nie chodzi o intelektualne przeżywanie wiary oraz wykonywanie związanych z nią praktyk religijnych, lecz na wykształcaniu się takich cech jak: wzajemna miłość, pokój, serdeczność, współdziałanie. Co więcej, pożądanym efektem jest poczucie przez osobę niepełnosprawną, iż jest kochana i sama może swoją miłość ofiarować drugiemu człowiekowi.

Kwestią drugorzędną jest to, by osoba upośledzona rozumiała pojęcie Boga i jego istoty, znała na pamięć prawdy wiary katolickiej, dogmaty. Bycie osobą religijną bowiem nie wiąże się jedynie z posiadaniem wiedzy, lecz przede wszystkim z doświadczeniem obecności Boga w swoim życiu. Każda osoba w momencie Chrztu otrzymuje osobiste zaproszenie do relacji z Bogiem. Tajemnicą zawsze będzie to, w jaki sposób człowiek odpowie na nie. Dla Boga bowiem ułomności, kalectwa czy ograniczenie są niczym, gdyż wszyscy są równi w swej godności. Madej dodaje, iż edukacja religijna dzieci oligofrenicznych jest procesem, którego celem jest także osiągnięcie zdolności intelektualnego przeżywania wiary i działalności z nią związanej. Religijność tych osób winno być nade wszystko życiem i działaniem, a ich wychowanie natomiast w głęboki sposób oparte na założeniach pedagogiki specjalnej. W skład wychowania religijnego wchodzą również: wychowanie seksualne zdrowotne, społeczne, akceptacji, odpowiedzialności, wychowanie do poszanowania wartości, tradycji oraz zwyczajów chrześcijańskich.

 

Lausch nawiązuje do Poręby, który wyróżnia trzy cele wychowania religijnego wskazujące, iż powinno ono zmierzać do:
- kształtowania w wychowankach obrazu niewidzialnego Boga, ale realnie bliskiego i dostępnego człowiekowi; jest to aspekt poznawczy wychowania religijnego
- wyzwolenia w osobie wychowywanej radości z powodu poczucia bliskości Boga; nazwany jest aspektem uczuciowym
- pokazanie sposobów wyrażania miłości do Boga; autor określa ten aspekt jako działaniowy.

 

Kielar za główny cel edukacji uczniów z niepełnosprawnością przyjmuje ich całościowy rozwój na miarę posiadanych możliwości i predyspozycji, a także przygotowanie do codziennego życia, by pozwoliło to na pełne uczestnictwo w życiu społecznym, poprzez posiadaną zaradność i umiejętność sterowania własnym zachowaniem. Istotnym elementem kultury człowieka jest religia, wpływa ona także na wiele innych sfer życia ludzi. Dlatego też, celem edukacji powinno stać się przygotowanie uczniów niepełnosprawnych do aktywnego uczestnictwa w życiu religijnym oraz pozwolenie na zaangażować się w nie. Autorka do powyższego celu wychowania religijnego, wyznacza bardziej szczegółowe cele, jednocześnie opisując najważniejsze płaszczyzny.

Opracowanie:
Beata Kozłowska

Literatura:
1. Lausch K., Wychowanie religijne uczniów głębiej upośledzonych umysłowo, w: Poradnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym, Cz I, Warszawa 2001, s. 111-112
2. Madej J., Specyfika wychowania religijnego w „Szkole życia”, w: Katecheza specjalna dzisiaj. Wyzwania i problemy, red. J. Stala, Kielce 2003, s. 264.
3. Lausch K., Słów kilka o wychowaniu religijnym dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, w: Katecheza specjalna dzisiaj. Wyzwania i problemy, red. J. Stala, Kielce 2003, s. 174.

Brak komentarzy do: “Specyfikacja edukacji religijnej (cz. 2)”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenia do ustawy o rehabilitacji

W dniu 1 lipca 2016 r. weszły w życie rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 czerwca 2016 r.: w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego …

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

Środowiskowy Dom Samopomocy „Dworek” jest placówka pobytu dziennego, przeznaczoną dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Zapewniamy pomoc przy rozwiązywaniu problemów życia codziennego poprzez udział w treningach przygotowujących do sam

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji