Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.12.15, imieniny obchodzą: Nina, Celina

Specyfikacja edukacji religijnej (cz. 3 – ostatnia)

Są to następujące elementy:

1. Świadomość religijna – kształtowanie tej świadomości dzięki pomocy dzieciom w pojmowaniu sposobów rozumienia, wiedzy i orientacji religijnej, począwszy od prostych i nieskomplikowanych form, do bardziej złożonych.

2. Uczucia religijne – związane jest to z stwarzaniem możliwości doświadczania uczuć religijnych, pokazywanie sposobów wyrażania emocji poprzez ekspresję, następnie przez komunikację werbalną.

3. Decyzje religijne- rozwijanie w uczniach umiejętności podejmowania decyzji o charakterze religijnym, a więc wybór pewnych zachowań związanych z sytuacjami praktyki religijnej np. nie jedzenie mięsa w czasie piątku,

4. Więź ze wspólnotą osób wierzących – rozpalanie pragnienia i rozwijanie umiejętności uczestnictwa we wspólnych modlitwach, liturgiach, chrześcijańskiego spędzania niedziel i świąt, zaznajamianie ze sposobami zachowania się oraz obycia, zgodnego z duchem chrześcijańskim.

5. Praktyki religijne- nauka wykonywania prostych gestów religijnych, kolejno aktywne włączanie do społeczności osób wierzących. Ważna jest w tym miejscu nauka modlitwy, liturgii, pieśni i piosenek, wprowadzanie do życia sakramentalnego.

6. Moralność religijna – szacunek do drugiego człowieka i całego świata stworzonego, podporządkowanie się regułom wynikającym z zasad chrześcijańskiego życia, korygowanie własnego zachowania oraz używanego słownictwa, kształtowanie poczucia grzechu oraz świadomość skruchy i pokuty.

 

Lausch wprowadza synonim wychowania religijnego nazywając je duszpasterstwem specjalnym. Duszpasterstwo definiowane jest jako aktywna działalność Kościoła urzeczywistniająca w obecnym świecie zbawcze dzieło Jezusa Chrystusa. Celem całego duszpasterstwa jest bowiem uwolnienie każdego człowieka od zła i grzechu, oraz pojednanie ludzi z Bogiem i nawzajem ze sobą poprzez miłość. Duszpasterstwo „specjalne” bądź „osób specjalnej troski” musi obejmować swym zasięgiem i działaniem nie tylko osoby upośledzone, lecz także najbliższe otoczenie, a więc rodziców, rodzeństwo, środowisko szkolne i rówieśnicze. Lausch podaje zadania duszpasterstwa osób szczególnej troski. Pierwszym podstawowym zadaniem jest konieczność jednolitego i systematycznego ukazywania problemu i zagadnień związanych z upośledzeniem umysłowym, ze względu na występującą w dalszym ciągu niechęć społeczeństwa i brak zrozumienia niepełnosprawności. Kolejnym zadaniem duszpasterzy jest oddziaływanie na dzieci i młodzież pełnosprawną, w celu dostarczenie odpowiedniej i dostosowanej do nich wiedzy na temat niepełnosprawności intelektualnej, co w konsekwencji ułatwia budowanie pozytywnego stosunku oraz wyrozumiałego i prospołecznego nastawienia młodych ludzi do osób upośledzonych. Następne zadanie dotyczy konieczności podejmowania opieki duszpasterskiej w szpitalach i klinikach, zwłaszcza położniczych. Rodzice bowiem, kiedy dowiedzą się, że urodziło im się niepełnosprawne dziecko, przeżywają niezwykle ciężki, krytyczny okres w życiu, prowadzący do załamania. Nieoceniona jest w tej sytuacji rola kapelana szpitalnego, który winien zatroszczyć się szczególnie o matkę dziecka, dbając o jej kondycje psychiczną i emocjonalną.

 

Opracowanie:
Beata Kozłowska

 

Literatura:
Kielar A., Metody katechizacji…, s. 19-20.
Lausch K. M., Teoretyczne podstawy katechizacji osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 1987, s. 131.

Brak komentarzy do: “Specyfikacja edukacji religijnej (cz. 3 – ostatnia)”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Niepełnosprawni w instytucjach kultury – Łukasz Rudziński

Polecamy artykuł Łukasza Rudzińskiego, l.rudzinski@trojmiasto.pl   Czy osoby niepełnosprawne mogą sprawnie i szybko dostać się na wydarzenia kulturalne w trójmiejskich instytucjach kultury? Postanowiliśmy przyjrzeć się udogodnieniom w poszczególnych placówkach, konfrontując …

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

ŚDS w Olsztynie (Królowej Jadwigi )

Środowiskowy Dom Samopomocy „Dworek” jest placówka pobytu dziennego, przeznaczoną dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Zapewniamy pomoc przy rozwiązywaniu problemów życia codziennego poprzez udział w treningach przygotowujących do sam

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji