Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.10.17, imieniny obchodzą: Malgorzata, Wiktor

Terapia zaburzeń mowy cz. 3

Nauczyciel przystępując do obserwacji mowy dziecka i ustalenia ewentualnych zaburzeń, jak wskazuje Błachnio (2001), powinien zwrócić uwagę na dwa zasadnicze elementy:

a) zachowania słowne – sposób, w jaki dziecko używa języka

b) zachowania pozasłowne- ogólny stan funkcjonowania psychofizycznego dziecka
Nieprawidłowe jest jednostronne podejście do problemu. Nauczyciel nie powinien zwracać uwagi tylko na jeden z powyższych elementów, ale dokonać obserwacji całościowej. Pomocne staje się właściwe i pełne poznanie ucznia, warunków, w jakim żyje i wychowuje się, a także zasięgnięcie informacji od rodziców, lekarzy( zwłaszcza pediatry i lekarzy specjalistów), psychologa. Wiedza zdobyta w ten sposób pomoże z pewnością w ustaleniu stanu psychofizycznego dziecka i wyciągnięciu niezbędnych wniosków.

 

Należy pamiętać, jak pisze Nagórko (1998), że zaburzenia mowy to nie tylko wady artykulacyjne, ale również wszelkie nieprawidłowości na płaszczyźnie prozodii, słowotwórstwa, morfologii, składni, leksyki, fleksji. Aby zbadać stopień opanowania mowy przez dziecko Błachnio (2001) podaje, że należy skupić się na obserwacji poszczególnych aspektów, tj.:
- Rozumienie wypowiedzi słownej- obserwacja dziecka powinna dotyczyć rozumienia znaczenia wyrazów, zdań, form wyrażających stosunki przestrzenne, przysłów, opowiadań.
- Mówienie (zarówno spontaniczne jak i powtarzanie) – chodzi tu o powtarzanie przez dziecko głosek, sylab, wyrazów, zdań, liczb. Konieczna jest też obserwacja mówienia spontanicznego, czyli ocena umiejętności artykulacji, nazywania przedmiotów, kolorów, części ciała, budowanie zdań i opowiadania. Obserwacja mówienia pozwala tez dostrzec dodatkowe cechy wypowiedzi tj. fonację, oddychanie, płynność, tempo
- Czytanie- obserwacja czytania powinna zmierzać do tego, aby dostrzec wzajemne powiązanie liter, sylab, wyrazów. Ważne jest też zwrócenie uwagi, czy dziecko podczas czytania robi pauzy zgodnie z interpunkcją, odpowiednio akcentuje i używa właściwej intonacji.
- Liczenie- obserwacja liczenia dotyczy tego, czy dziecko potrafi różnicować cyfry, odczytywać liczby jedno i wielocyfrowe, pisać je, wykonywać działania arytmetyczne i zadania tekstowe, a także rozpoznawać figury geometryczne.
- Pisanie- obserwacja tego jak dziecko pisze, ma na celu ustalenie czy miało ono kiedykolwiek z tym trudności. Powinna ona zawierać takie elementy jak: przepisywanie, własny podpis, opis obrazka. Obserwując pisanie dziecka należy zwrócić uwagę na jego sprawność manualną.

 

Po wykryciu i rozpoznaniu występowania zaburzeń mowy u konkretnego dziecka, nauczyciel ma obowiązek poinformowania o tym rodziców i pokierowania ich działaniami tak, by jak najlepiej pomóc dziecku w usunięciu danych defektów. Na początku rodzice powinni skontaktować się z lekarzem pediatra bądź lekarzem rodzinnym, a następnie udać się do specjalisty np. laryngologa, foniatry, ortodonty, neurologa (Błachnio, 2001).

 

Opracowanie:

Beata Kozłowska

Brak komentarzy do: “Terapia zaburzeń mowy cz. 3”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

We wspomnianej wyszukiwarce osoby z niepełnosprawnością znajdą prawie 12 tys. dostępnych dla siebie miejsc, niezbędnych każdemu w codziennym życiu. Niepełnosprawnik obecny jest w kilku większych miastach, m.in. w Poznaniu, Toruniu, …

Poznań: wystawa „O piękna niepełnosprawności!”

Poznań: wystawa „O piękna niepełnosprawności!”

Galeria Miejska Arsenał zaprasza na wystawę Marca Tobiasa Winterhagena. Galeria Miejska Arsenał zaprasza na wystawę Marca Tobiasa Winterhagena, której tematem przewodnim jest niepełnosprawność. Wernisaż zaplanowano na 21 listopada o go

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji