Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2017.08.23, imieniny obchodzą: Roza, Apolinary

Terapia zaburzeń mowy cz.4

Usuwanie zaburzeń mowy

Usuwaniem zaburzeń mowy zajmuje się logoterapia, która bierze pod uwagę całą osobowość człowieka z zaburzeniami mowy. Logoterapia (Błachnio, 2001) jest „ całokształtem zasad organizacyjnych, treści, metod, form, środków nauczania –uczenia się, tworzących spójna wewnętrzną strukturę z ukierunkowaniem na realizacje określonych celów”.

Proces logoterapii pozwala wyodrębnić następujące elementy:
a) osobę dotkniętą zaburzeniami mowy oraz logopedę, osoby te wchodzą w relację i interakcje.
b) proces nauczania- uczenia się koniecznych zachowań werbalnych
c) współczynniki: metody, cele, środki, formy, zasady
W działaniach metodycznych uwzględnia się nade wszystko stan opanowania mowy przez konkretną osobę oraz etapy tego procesu.

Błachnio (2001, s. 100- 102) wyróżnia następujące etapy:
1) Etap diagnozowania-zawiera on wstępną obserwację osoby z zaburzeniami mowy, a także wywiad z matką, ojcem i osoba z zaburzeniami. Otrzymuje się informację o przebiegu ciąży, porodu, rozwoju dziecka, mowy, warunkach środowiskowych, przebytych chorobach itd., Jeżeli to konieczne wykonywane są badania dodatkowe: psychologiczne, laryngologiczne, audiologiczne itp.
2) Etap uczulania- polega on na „przedstawieniu osobie z zaburzeniami mowy poprawnego wzorca językowej bądź, niejęzykowej formy, która przez tą osobę jest niepoprawnie realizowana”.
3) Etap utrwalania- działania tu zastosowane maja na celu uzyskanie trwałego przyswojenia i zapamiętania konkretnej formy językowej bądź niejęzykowej, występującej w mowie.
4) Etap kontroli- w etapie tym, następuje sprawdzenie dydaktycznych skutków zastosowanych metod usuwania i korygowania zaburzeń mowy.

Błachnio (2001, s. 114- 119) wymienia osiem metod, jakimi posługuje się logoterapia. Metody te pomagają usunąć wszystkie zaburzenia mowy i oddziaływają na całą strukturę wypowiedzi: treść, formę i substancję.

Są one następujące :
a) Metoda lingwistyczna- odnosi się ona do struktury języka i wypowiedzi, ma na celu dążenie do zastosowania właściwych form gramatycznych języka ojczystego oraz ich utrwaleniu. Do tej metody można przyporządkować poszczególne techniki np. klasyfikowanie wyrazów, określanie liczby liter i głosek w wyrazach.
b) Metoda filologiczna – oparta jest ona na materiale literackim, czyli np.: wiersze, zagadki, teksty piosenek, opisy, opowiadania. Metoda ta pozwala na: rozwijanie u dziecka uważnego słuchania, prawidłowe budowanie zdań, wzbogacenie zasobu słownika, pobudzanie sfery emocjonalnej, pamięci, wyobraźni i myślenia. Metoda ta pozwala jednocześnie rozwijać sferę językową i jednocześnie działa na psychikę.
c) Metoda psychologiczna – ma ona za zadanie oddziaływać na psychikę, kształtować intelekt oraz pozytywnie wpływać na emocjonalność osoby z zaburzeniami mowy. Zaburzenia mowy spowodowane trudnościami emocjonalnymi można spotkać u dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, nadpobudliwych, agresywnych, nieprzystosowanych społecznie oraz u chorych z organicznym uszkodzeniem mózgu. Metoda ta ma na celu obniżenie napięcia emocjonalnego, zwiększenie pewności siebie i wiary we własne siły.
d) Metoda pedagogiczna – dopuszcza ona elastyczność w działaniu logo terapeuty, nade wszystko podczas wyboru elementów systemu nauczania – uczenia się tj.: metod, treści, celów, form, środków. Nauczyciel nie jest podporządkowany rygorystycznym zasadom przebiegu zajęć.
e) Metoda rysunkowa – jest zbiorem wielu technik. Służy ona doskonaleniu motoryki oralnej, rozwijaniu intelektu i emocjonalności, a także spostrzegania, myślenia, wyobraźni.
f) Metoda taneczno – muzyczna- ma za zadanie wykorzystanie ekspresji poprzez dźwięk, rytm i ruch. Służy głównie relaksacji. Szczególnie jest pomocna, gdy dziecko ma zaburzoną koordynacje słuchowo-ruchową. Techniki taneczno-muzyczne są bardzo lubiane przez dzieci, aktywizują je, a także podnoszą sprawność ruchową. Bardzo skutecznie usuwają zaburzenia mowy.
g) Metoda motoryczno- kinestetyczna- służy ona uczeniu się i utrwalaniu nawyków językowych, poprzez zastosowanie treści ruchowo-czuciowych związanych z wymową głosek. W tym miejscu można wymienić takie techniki jak.: gimnastyka języka, warg, chrząkanie, ziewanie, oblizywanie warg itp.
h) Metoda wzrokowo- słuchowo- dotykowa- metoda ta oddziałuje na analizatory biorące udział w akcie mowy, a więc analizator mowy, słuchu i dotyku. Do technik wzrokowych można zaliczyć – czytanie z ust, do technik słuchowych-umieszczenie palców na dzwoniącym budziku i wyczuwanie jak drgań, natomiast do technik dotykowych- przyłożenie dłoni (palców) do krtani i wyczuwanie wibracji wiązadeł głosowych (Błachnio, 2001).

Opracowanie:

Beata Kozłowska

Brak komentarzy do: “Terapia zaburzeń mowy cz.4”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Robot dla osoby niepełnosprawnej

Osoby niepełnosprawne zyskają teraz pomoc podczas jednej z bardzo istotnych czynności dnia codziennego. Spożywanie posiłków w przypadku niemożliwości wykonania tej czynności samodzielnie angażuje czas opiekuna. Istotny jest jednak nie tylko

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

We wspomnianej wyszukiwarce osoby z niepełnosprawnością znajdą prawie 12 tys. dostępnych dla siebie miejsc, niezbędnych każdemu w codziennym życiu. Niepełnosprawnik obecny jest w kilku większych miastach, m.in. w Poznaniu, Toruniu, …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji