Środowiskowe Domy Samopomocy - strona główna
Dziś mamy: 2018.04.26, imieniny obchodzą: Marzena, Maria, Klaudiusz

Terapia zaburzeń mowy cz.5

Demel (1979, s. 59) wskazuje na 4 rodzaje ćwiczeń, które warto zastosować podczas każdej terapii logopedycznej. Dzieli je ona następująco:
- ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne
- ćwiczenia oddechowego
- ćwiczenia rytmizujące
- ćwiczenia słuchowe
Ćwiczenia artykulacyjne mają na celu usprawnianie właściwych ruchów języka, warg i podniebienia miękkiego. U dziecka kształtuje się umiejętność wyczucia danego ruchu i położenia poszczególnych narządów mowy. Ćwiczenia wymowy prowadzi się zazwyczaj w formie zabaw dydaktycznych (Demel 1979 s. 59).
Ćwiczenia oddechowe są nierozerwalnie związane z oddychaniem. Ćwiczenia te mają na celu „pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużenie fazy wydechu, a także zapobieganie: arytmii oddechowej, mówieniu na wydechu. Wśród tych ćwiczeń sprawdzają się takie jak: puszczanie baniek mydlanych, zdmuchiwanie kawałka papieru z gładniej powierzchni” ( Demel 1996, s. 20).
Ćwiczenia rytmizujące- ćwiczenia są szczególnie pomoce, kiedy rozwój psychoruchowy nie przebiega poprawnie. Gdy dzieci mają słabe poczucie rytmu, rzutuje to również na ich mowę, która jest aktem ruchowym. Doskonalenie mowy wspomagane jest przez muzykę połączona z ruchem, a także ekspresją wokalną (Demel 1979, s. 62)
Ćwiczenia słuchu fonematycznego- kształtowanie umiejętności słyszenia i trafnego różnicowania dźwięków mowy. Ćwiczenia te wiążą się z potrzebą dzieci do naśladowania odgłosów z otoczenia (Demel 1979, s. 63).
Jastrzębowska i Pelc- Pękala (2003) zwracają uwagę, iż terapia logopedyczna w przypadku osób z niepełnosprawnością intelektualną, przede wszystkim głębszą, ma swoją szczególną specyfikę.

 

U osób tych obserwuje się częstsze występowanie różnorodnych zaburzeń mowy i nasilenie ich objawów. Ważne staje się tworzenie indywidualnych programów dla konkretnych dzieci, biorąc pod uwagę ich poziom funkcjonowania. Terapia taka powinna nie tylko oddziaływać na mowę, ale całą osobowość dziecka. Istotne jest jednoczesne usprawnianie takich funkcji jak: reakcje na bodźce słuchowe, wzrokowe, koordynacja wzrokowo- słuchowo-ruchową, koordynacja aparatu artykulacyjnego, fonacyjnego, oddechowego. Autorki dodają, że celem terapii logopedycznej jest nade wszystko szeroko rozumiane wychowanie językowe, nie tylko kształtowanie poprawnej mowy, ale przede wszystkim usprawnianie umiejętności komunikacyjnych.

 

Jastrzębowska i Pelc- Pękała (2003, s. 462) wskazują na fakt, że terapia logopedyczna w przypadku osób upośledzonych jest częścią rewalidacji i powinna być prowadzona obok terapii pedagogicznej. Celem obu terapii jest wszechstronna stymulacja rozwoju dziecka poprzez różnorodne ćwiczenia ruchowe, zabawę, zastosowanie elementów muzycznych i ćwiczeń logopedycznych. Najkorzystniejsze efekty przynosi indywidualna terapia, połączona z logorytmiką i różnymi formami pracy w grupie. Uczestniczenie w zajęciach z rówieśnikami, daje dziecku możliwość rywalizacji, współzawodnictwa, mobilizuje i motywuje, oraz daje możliwość osiągnięcia sukcesu. Istotne jest również, aby logopeda stosował szeroką gamę pomocy, środków i programów. Styczek (1980) zaznacza, że terapia taka w przypadku osób upośledzonych, trwa dłużej, wymaga zdecydowanie więcej pracy i cierpliwości. Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną szybciej się męczą, zniechęcają i tracą motywację.

Opracowanie:

Beata Kozłowska

 

Brak komentarzy do: “Terapia zaburzeń mowy cz.5”

Dodaj komentarz:

`

 

Poradnik

Artykuły

Podział na województwa

Polecane obiekty

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

„Sektor 3.0” został Niepelnosprawnik.pl – wyszukiwarka miejsc dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności

We wspomnianej wyszukiwarce osoby z niepełnosprawnością znajdą prawie 12 tys. dostępnych dla siebie miejsc, niezbędnych każdemu w codziennym życiu. Niepełnosprawnik obecny jest w kilku większych miastach, m.in. w Poznaniu, Toruniu, …

ŚDS w Krośnie

ŚDS w Krośnie

Środowiskowy Dom Samopomocy przy ulicy Kletówka 7a, został utworzony Uchwałą NR XL VIII/1066/2002 Rady Miasta Krosna z dnia 7 października 2002 roku. Celem działalności jest świadczenie usług opiekuńczych osobom z …

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Nowy Dom Senior-WIGOR w Witnicy

Minister Elżbieta Rafalska 5 stycznia otworzyła nowy Dom Dziennego Pobytu Senior-WIGOR w Witnicy, w woj. lubuskim. Spotkała się też z seniorami, dla których ta placówka powstała. – Nie sztuką jest …

Sonda

Jak podoba Ci się nasza strona?

Newsletter

Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości z naszego serwisu, zapisz się!

Tagi

Najnowsze ogłoszenia

Dam pracę

Agencja Pracy Tymczasowej Netkadra (nr 13630) poszukuje dla swojego Klienta pracownika na stanowisko: Pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej Miejsce pracy: praca zdalna Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku i orzeczenie o …

Izabela Dębicka – „WARSZTATY Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ”

MUZYKOTERAPIA W KRAKOWIE. OSTATNIE MIEJSCA. ZAPRASZAMY! === UWAGA! Rusza nabór do VIII EDYCJI „WARSZTATÓW Z MUZYKOTERAPII I KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ” Szkolenia skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, psychoterapeut

Najnowsze na forum

No items, feed is empty.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.

Zaakceptuj cookies Więcej informacji